Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur

Världsklass i barockens Höör

En av solisterna: Anna Paradiso, cembalo.Bild: Pelle Piano

Höör Barock

ALBUM. Telemann, Corelli, Bach. Anna Paradiso, cembalo, Dan Laurin, blockflöjt och dirigent. (BIS)
En sommarkväll för snart trettio år sedan fick Höör besök av en av den tidens främsta barockensembler, Musica Antiqua Köln. För traktens barockälskare blev konserten en fest som det fortfarande talas om. I centrum för uppmärksamheten stod förstås violinisten Reinhard Goebel, kölnarnas excentriske ledare. Men utan Höörs kommunala musikledare, cembalisten Viggo Edén, hade konserten knappast blivit av. Musica Antiqua Köln kom till ett Höör där barock­musik redan hörde till vardagen.
I denna miljö växte blockflöjtisten Emelie Roos upp. Det är lockande att anta att hon som helt ung satt i publiken när Musica Antiqua Köln spelade. Långt senare tog hon och musiker­kollegorna Kanerva Juutilainen och Dohyo Sol initiativ till ensemblen Höör Barock, som i somras arrangerade sin femte festival i Höörs kyrka och som i december kom ut med sin första cd. Skivan är ett resultat av ett flerårigt samarbete mellan Höör Barock, blockflöjtisten Dan Laurin och cembalisten Anna Paradiso. Laurin är en instrumentalist med världsrykte men här tar han också på sig rollen som dirigent. Till nivån hos Musica Antiqua Köln har Höör Barock en bit kvar, men deras skiva visar definitivt att de spelar i samma division. Verkligen? Ja, verkligen.
Ta bara skivans första spår, ouvertyren till Georg Philipp Telemanns svit ”Hamburger Ebb’ und Fluth”, som här går under namnet ”Wassermusik”. Fiolens prövande årtag, cembalons glittrande droppar, oboernas horisont­linje – allt samordnas rytmiskt och klangligt på ett så säkert och subtilt sätt att musiken efter varje årtag verkar glida fram helt utan ansträngning. Som lyssnare får man några ögonblicks ljuv vila innan man väcks av fiolens nästa initiativ.
I Telemanns svit och i konserter av Corelli, J. S. Bach och Telemann gestaltar Höör Barock tydligt musikens retoriska och gestiska förlopp. Ensemblen förenar virtuositet med känslighet, och känslighet med robusthet. Det spritter av liv och vilja utan att uttrycken blir onödigt grälla. Dan Laurins och Emelie Roos blockflöjter tumlar runt och Anna Paradisos cembalo bidrar med några uns hårdrock, särskilt i Bachs cembalokonsert i F-dur.
Teknikerna har åstadkommit en varm och klar ljudbild som ger rättvisa inte bara åt välprofilerade överstämmor, sonora understämmor och improvisatoriskt glitter från cembalo, luta, gitarr och harpa, utan också åt de sjungande mellanstämmor som så lätt skulle kunna drunkna i sorlet. Laurins och Roos inträngande och perspektivrika texter om musiken fullkomnar Höör Barocks fina cd-debut.
FLER TIPS
1B1: Haydn, cellokonsert C-dur. Mozart, Sinfonia concertante. (album, Simax Classics)
Mozart: Violin Concertos. Isabelle Faust, violin. Il giardino armonico. (album, Harmonia mundi)
Gå till toppen