Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Skåne

Brobizz kan bli eurobizz

Rakt genom Europa, utan stopp vid betalstationer och vägtullar. En bizz för hela EU är målsättningen för danska BroBizz A/S, som nu inleder samarbetssamtal kring betalvägar i Polen och Frankrike. – Vi har en stor önskan att det ska gå i mål. Det vore en väldigt stor fördel för våra kunder, säger Marie Berre Mikkelsen, kundchef på BroBizz.

Idag finns 900 000 aktiva brobizzar i Skandinavien. 30 000 av dessa finns hos svenska kunder.
Planerna på att inleda ett Europasamarbete kring avgiftsbelagda vägar och broar i Europa har funnits sedan 2012, då EETS (European Electronic Toll Service)-direktivet upprättades. Direktivet går ut på att trafikanter istället för att köa till betalstationer genom Europa ska kunna betala alla avgifter till en och samma utfärdare.
Men först nu har BroBizz på allvar kunnat inleda samtal om samarbeten i Europa, sedan betalningsutfärdaren registrerades som EETS-utfärdare av danska Vejdirektoratet i september i fjol.
– Det gör att vi kan inleda en dialog med utländska bolag om ett samarbete, vilket tar oss närmare målet att våra kunder ska kunna använda sin brobizz i hela Europa, säger Marie Berre Mikkelsen.
– Nu pågår ett arbete med att titta på vilka krav de olika länderna har för att vi ska kunna använda deras system.
Först på tur står förhandlingar med Polen och Frankrike, länder där BroBizz redan i fjol haft informella samtal om ett eventuellt samarbete.
– Vi har mycket tung trafik mellan Polen och Skandinavien. Och Frankrike är intressant för våra privatkunder, säger Marie Berre Mikkelsen.
Än så länge befinner sig förhandlingarna i ett inledningsskede, poängterar hon.
– Vi kan inte säga när ett samarbete blir verklighet, men har vi en önskan att det ska gå i mål. Det vore en väldigt stor fördel för våra kunder.
BroBizz har ett samarbete med Öresundsbron, som bland annat omfattar tjänsten EasyGo, ett samarbete mellan nordiska betalningsanläggningar kring överfart på broar, tunnlar, betalningsvägar och färjerutter i Norden. Idag finns dock inga planer på att öresundsbizzen ska ingå i samarbetet med bolag i andra EU-länder.
– Öresundsbron är inte EETS-registrerat, förklarar Marie Berre Mikkelsen.
– Vi har i nuläget inga konkreta planer på att vara med på detta. Vi ser även på andra betallösningar i framtiden. Bland annat med automatisk avläsning av registeringsnummer. Vi vill självklart att vår bizz ska vara så användbar som möjligt, men vi är inte där än, säger Jens Genders, presskommunikatör på Öresundsbron.
Fakta: EETS-direktivet
EETS, European Electronic Toll Service, syftar till att en elektronisk sändare, till exempel en brobizz, ska kunna användas för betalning på samtliga avgiftsbelagda vägar i EU.
Målet är att underlätta för trafikanterna som därmed bara behöver teckna avtal med en utfärdare för debitering av all förbrukning från betalningsanläggningar i EU.
Genom att kommentera på Sydsvenskan.se godkänner du våra regler

Regler för kommentarer

Välkommen att kommentera artiklar på Sydsvenskan.se!

Tänk på att:

  • Visa respekt för de personer eller företeelser som nämns i artiklarna.
  • Visa respekt för övriga debattörer.
  • Håll er till saken.
  • Spamma inte.
  • Inte skriva för långt. Över 500 tecken är det.
  • Dina kommentarer kan komma att användas på andra ställen på Sydsvenskan.se och Sydsvenskan papperstidning.

Det här är inte ok:

  • Kommentarer om etnisk tillhörighet, kön, sexuell läggning, politisk eller religiös tillhörighet om de saknar relevans i sammanhanget.
  • Rasistiska, homofobiska eller sexistiska yttranden eller budskap och sådana som hetsar mot eller uttrycker hat mot troende.
  • Kommersiella budskap eller marknadsföring, erbjudanden om pengar eller gåvor.
  • Upphovsrättsligt skyddat material som du själv inte har skapat eller har rättigheterna till.
  • Uppmaningar till brott eller agerande som strider mot svensk lag.
  • Hot, trakasserier och skvaller.
  • Att du utger dig för att vara någon annan existerande person.

Redaktionen följer debatten på sajten och förbehåller sig rätten att ta bort olämpliga inlägg. Användare som inte respekterar debattreglerna stängs av från möjligheten att kommentera artiklar.

Gå till toppen