Kultur

Mahler med extra allt

MSO

KONSERT · KLASSISKT. Musik av Mozart och Mahler. Dir: Mei-Ann Chen. Sol: Hans Pålsson, piano. Malmö Live 26/1.
Programmet vid torsdagens symfoni­konsert sönder­föll i två delar, som snarast kompletterade varandra, Wolfgang Amadeus Mozart och Gustav Mahler.
Först en av Mozarts mindre vanliga pianokonserter, nr 24, c-moll från 1786, i händerna på Hans Pålsson – ett led i hans firande av 50 år som konsert­pianist. Fortfarande är det ett stimulerande faktum att han förmår framkalla känslan av att musiken föds i spel­ögonblicket. Som lyssnare kan man inte säkert veta vad som väntar efter nästa spänningsskapande konstpaus. Mozart är en av hans specialiteter, och han kan göra många vägval – här hade han exempelvis själv komponerat solokadensen i första satsen.
Den ovanligt inåtvända c-mollkonserten är varken elegant rokokofigurin eller titanisk stenskulptur. Pålsson valde också ett grundläge av varsam meditation, med öppningar för virtuosa inpass och framträngande känslor.
Sturm und Drang, kanske? Särskilt i finalen uppenbarade sig listiga detaljer: solisten som ädla metallers ciselör. Perfekt extranummer: mer Mozart, en av hans klaverfantasier.
Så Mahlers första symfoni, årgång 1894. Här fanns det titaniska på plats. National­romantik vid bristnings­gränsen, musik som lämnar Dvorak långt bakom sig. Toner från den habsburgska dubbel­monarkin, med folkliga danssteg från Böhmens ängar och lunder och läckerbitar från ett väl­försett wiener­konditori. Natur­stämning och dessutom storm­varning. Mahler med extra allt – det är inte att leka med, det kan bli för mycket. Men denna ”etta” är inte främst imposant utan framför allt imponerande.
Kvällens dirigent, Mei-Ann Chen, älskade uppenbarligen musiken. Hon hade partituret i huvudet och armar, handleder och händer i bästa trim. Hon förmedlade precision och engagemang och behärskade de ideliga tänjningarna i tempo. Och orkestern bjöd verkligen till och engagerade sig påtagligt även den, med specialinsatser från alla håll i den mäktiga besättningen. Akustiken lyfter prestationerna. Allt hörs (även sådant som kanske inte borde höras).
Det bjöds helt klart på en medryckande och inspirerad tolkning. Och Mei-Ann Chen gjorde härmed en vinnande debut inför den upptända Malmöpubliken.
Gå till toppen