Ekonomi

Diesel poppis trots skandaler och körstopp

Den stora utsläppsskandalen, tillfälliga körstopp i storstäder och politikernas hot om riktade straffåtgärder borde väl få de svenska bilköparnas intresse för dieseldrift att svalna? Kanske en del, men inte mycket.

Martin Winterkorn, Volkswagens förre koncernchef, fick lämna sin post när dieselskandalen rullades upp hösten 2015. Fler bolag utreds dock för liknande fiffel. Arkivbild
Trots motgångar drivs fortfarande en majoritet av alla nya personbilar av diesel och begagnatpriserna är stabila. Det är dock ett faktum att försäljningen av nya dieselbilar sjunkit fyra år i rad i Sverige.
Från toppåret 2012 då 67 procent av alla nya personbilar hade dieselmotor till 52 procent förra året, enligt färska siffror från tillverkarnas branschorganisation Bil Sweden. Men varken bilbranschen eller Motormännen kopplar nergången till alla negativa nyheter om diesel. De pekar i stället på att det dykt upp fler alternativ med bra bränsleekonomi. Laddhybrider är bara ett exempel, och det finns fler.
– Flera tillverkare har tagit fram bensinbilar som både ekonomiskt och miljömässigt är bättre än föregångarna. Men efterfrågan på dieselbilar är väldigt god inom branschen och förändringen vi ser är långsiktig, säger Johan Holmqvist, bilhandelsansvarig på Motorbranschens riksförbund (MRF).
Inte heller ska ägarna till dieselbilar vara överdrivet oroliga för att bli sittande med Svarte Petter i form av kraftiga värdesänkningar, enligt Jonas Björkman, vd på KVD Bilpriser.
– Det har förekommit snabba kast tidigare med etanolen och biogasen, men vi ser inga tecken på det alls när det gäller diesel.
– Jag brukar säga att människor värnar den egna plånboken. Om du i dag köper en tre år gammal dieselbil så har den god ekonomi och bra prestanda och dessutom kan du få en stor bil, vilket många svenskar gillar. Sedan kan folk svara i Sifo-undersökningar att de planerar att köpa en elbil, men det gör de inte i någon stor utsträckning, säger Jonas Björkman.
Men trots de lugnande beskeden från branschen går det inte att bortse från att det finns andra aktörer som har ett avgörande inflytande på dieselbilarnas framtid, nämligen politikerna. Efter att i decennier haft fullt fokus på bensinmotorernas skadliga utsläpp av koldioxid handlar det i dag mycket om dieselförbränningens utsläpp av kvävedioxider och partiklar. De föroreningarna ligger bakom det dygnslånga dieselförbudet i Oslo nyligen och planerna på att helt förbjuda dieselbilar i Paris, Mexico City, Madrid och Aten senast 2025.
Bilbranschen påpekar ofta att EU nyligen infört nya utsläppsbegränsningar (Euro 6) som dramatiskt minskar utsläppen av kväveoxider. Euro 5 tillät 180 milligram NOx per kilometer, medan Euro 6 har gränsen 80 milligram/km. Motormännens vd Fredrik Daveby vill ha en långsiktig politik.
– Vi kan se en desperation och total brist på långsiktighet i enskilda politiska uttalanden om att stänga av stadskärnor. Vår främsta prioritering är en förståelse bland alla trafikanter om att det krävs en långsiktig omställning och det kan förstöras av oöverlagda hot och uttalanden som snarare kan skapa motsättningar mellan olika grupper.

Fakta: Bilar, skatt och utsläpp

Förra året såldes drygt 372 000 nya personbilar i Sverige. Omkring 193 000 av dem var dieseldrivna. Försäljningen gav staten momsintäkter på nära 20 miljarder kronor, enligt Bil Sweden.
Våren 2016 överlämnades den så kallade Bonus-malus-utredningen till regeringen. Bilar med låga eller inga utsläpp skulle premieras (bonus) medan de flesta diesel- och bensinbilar skulle beskattas högre (malus). Enligt de ursprungliga planerna skulle den nya skatten träda i kraft vid nästa årsskifte. Utredningens förslag fick hård kritik av många tunga remissinstanser och en proposition är inte klar, enligt finansdepartementet.
EU:s nya regelverk Euro 6 innebär inte bara kraftigt minskade utsläppsgränser. Från 1 september i år måste alla nya personbilar genomgå ett verklighetsbaserat test, Real Driving Emission (RDE) som inte bara mster utsläpp utan också bränsleförbrukning. Tillverkarnas egna tester har länge kritiserats för att sakna koppling till verkligheten.
Gå till toppen