Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Nyheter

"Vi måste sluta prata om läsning som om det vore grönsaker"

Läsning ska vara lustfyllt, snarare än kravfyllt. Berättelser ska leda till diskussion. Det är tanken bakom projektet "Berättelser som berör" som i år ska nå ut till 35 000 elever i 200 skolor. Bakom projektet står Läsrörelsen med stöd av författaren David Lagercrantz – och två niondeklassare från Malmö.

David Lagercrantz, Nora Ali och Salam Muhialdeen är en del av Läsrörelsens nya projekt "Berättelser son förändrar".Bild: Peter Frennesson
– Ibland är jag inte nöjd med slutet på en bok, då brukar jag mejla författaren och säga det. Tolv gånger har jag mejla olika författare men bara två har svarat, säger Salam Muhialdeen som går i klass 9A på Möllevångsskolan.
– Det är väldigt kreativt gjort, jag tror få skulle komma på idén att göra det, kommenterar David Lagercrantz.
När klasskompisarna inte har läst den senaste boken tar Salam Muhialdeen till egna lösningar för att kunna diskutera sin läsning med någon. Den här måndagen är han och författaren David Lagercrantz på plats på Ungdomens hus i Malmö för att prata med representanter från 11 skånska skolor om Läsrörelsens nya projekt "Berättelser som förändrar".
Projektet går ut på att en hel klass under en månads tid läser samma bok. Efter månadens slut redovisas arbete på valfritt sätt, med fokus på diskussion. Projektet finanieras av PostkodLotteriets Kulturstiftelse och David Lagercrantz som har donerat en stor summa pengar till projektet – en del av vinsten från storsäljaren "Det som inte dödar".
Salam Muhialdeen och klasskamraten Nora Ali har suttit med i projektets referensgrupp och hjälpt till att välja ut de tio böcker som just nu är på väg ut till 200 högstadie- och gymnasieskolor runt om i landet.
Det är bara ett år sedan Salam Muhialdeen började läsa på riktigt. Trots att föräldrarna tjatat och hemmets bokhyllor var fulla med böcker, på arabiska, engelska och svenska, var det var först i samband med att han bytte skola som läsningen tog fart.
– Vi har en väldigt bra skolbibliotekarie och ett väldigt bra bibliotek med två våningar. Jag bytte till Möllevångsskolan i åttan. Innan dess gick det inte så bra för mig i skolan, men nu går det jättebra, kommenterar han.
Nora Ali håller med om att tjat sällan väcker ungdomars läslust. Ibland är det snarare tvärtom, menar hon.
– Alla säger ju alltid "Börja läsa, det är bra för dig". Men jag var väldigt envis när jag var liten och då ville jag verkligen inte börja läsa.
Nora Ali vill bli läkare och kanske var det just därför hennes mammas kommentar ändå fastnade: läsningen skulle göra hennes bättre i de flesta skolämnena, och därmed ge henne bättre betyg. När hon väl började läsa på mellanstadiet fick hennes mammma plötsligt helt andra problem – dottern låg vaken och läste hela nätterna.
Bild: Peter Frennesson
De tio böckerna i projektet ska passa både erfarna och nya läsare. David Lagercrantz biografi "Jag är Zlatan Ibrahimović" är en av dem.
När David Lagercrantz Zlatan-biografi släpptes 2011 sålde den i 415 000 exemplar den första månaden. Personer som aldrig läst en bok i sitt liv läste plötsligt "Jag är Zlatan Ibrahimović". David Lagercrantz förstod själv bokens genomslag på ett författarbesök i Malmö.
– Jag är uppvuxen med idén att man ska skriva för en utbildad elit. Helst ska man få en klapp på axeln av en professor och en fin recension i DN. Men när jag kom till biblioteket möttes jag inte bara av de vanliga bildade damerna, utan också av de "farliga" killarna som aldrig någonsin varit på biblioteket innan. Det var stort, säger han.
Zlatanbiografin blev starten på David Lagercrantz engagemang för ungas läsning. Zlatans ikonstatus och berättelsen om klassresan han gjort är delar av bokens framgångsrecept, tror han.
– Zlatanboken blev min väg in i detta. Man ska hylla Zlatan för snygga mål och cykelsparkar – men också för att han fick Svenska folket att börja läsa, säger David Lagercrantz.
Många fotbollsintresserade lockades till att läsa "Jag är Zlatan", även de som inte såg sig själva som läsare. En av utmaningarna "Berättelser som förändrar" står inför är just det: att få även de motvilliga att börja läsa.
Författaren och serietecknaren Johan Unenge var Sveriges första läscoach mellan 2011 och 2013. Hans "Mitt extra liv", där roman kombineras med serie, är en av de utvalda böckerna. Johan Unenge tror att formatet kan locka nya läsare.
När vuxna ska prata med ungdomar om läsning läggs för stort fokus på hur viktigt och nyttigt det är med läsning, menar han.
– Vi måste sluta prata om läsning som om det vore grönsker. Läsning är i huvudsak underhållning, det glömmer man ofta, säger han.
Ann Boglind är huvudpedagog för "Berättelser som förändrar" och universitetslektor i svenskämnets didaktik vid Göteborgs universitet. Hon betonar hur viktigt det är att de utvalda böckerna berör ämnen som engagerar och uppmuntrar till diskussion. I de tio utvalda böckerna avhandlas ämnen som högerextremism, cancer, andra världskriget och klass.
– Vi vet att eleverna ofta vill diskutera etik och moral. Problemet är att många lärare är rädda för det. Med det här projektet vill vi uppmana dem till att våga diskutera, säger Ann Boglind.

De här tio böckerna ska användas i projektet:

Med livet framför sig, Emile Ajar.
Förr eller senare exploderar jag, John Green.
Mellan dig och dig, Katarina Kieri.
Jag är Zlatan Ibrahimovic, David Lagercrantz.
Den utvalde, Lois Lowry.
Kulor i hjärtat, Cilla Nauman.
När hundarna kommer, Jessica Schiefauer.
Så har jag det nu, Meg Rosoff.
Mitt extra liv – en serieroman, Johan Unenge.
Boktjuven, Markus Zusak.

Deltagande skolor i Skåne

Högstadieskolor
Apelgårdsskolan, Malmö.
Sveaskolan, Malmö.
Bäckagårdsskolan, Malmö.
Lindeborgsskolan, Malmö.
Möllevångsskolan, Malmö.
Lindängeskolan, Malmö.
Rönnenskolan, Malmö.
Augustenborgskolan, Malmö.
Slottsstadens skola, Malmö.
Munkhätteskolan, Malmö.
Sophiaskolan, Simrishamn.
Korsavadsskolan, Simrishamn.
Gymnasieskolor
Pauliskolan, Malmö.
Universitetsholmens gymnasium, Malmö.
Byggymnasiet, Malmö.
Värnhemsskolan, Malmö.
S:t Petri Skola, Malmö.
Katedralskolan, Lund.
Polhemskolan, Lund.
Spyken, Lund.
Gymnasieskolan Vipan, Lund.
Wendesgymnasiet, Kristianstad.
Söderslättsgymnasiet, Trelleborg.
Genom att kommentera på Sydsvenskan.se godkänner du våra regler

Regler för kommentarer

Välkommen att kommentera artiklar på Sydsvenskan.se!

Tänk på att:

  • Visa respekt för de personer eller företeelser som nämns i artiklarna.
  • Visa respekt för övriga debattörer.
  • Håll er till saken.
  • Spamma inte.
  • Inte skriva för långt. Över 500 tecken är det.
  • Dina kommentarer kan komma att användas på andra ställen på Sydsvenskan.se och Sydsvenskan papperstidning.

Det här är inte ok:

  • Kommentarer om etnisk tillhörighet, kön, sexuell läggning, politisk eller religiös tillhörighet om de saknar relevans i sammanhanget.
  • Rasistiska, homofobiska eller sexistiska yttranden eller budskap och sådana som hetsar mot eller uttrycker hat mot troende.
  • Kommersiella budskap eller marknadsföring, erbjudanden om pengar eller gåvor.
  • Upphovsrättsligt skyddat material som du själv inte har skapat eller har rättigheterna till.
  • Uppmaningar till brott eller agerande som strider mot svensk lag.
  • Hot, trakasserier och skvaller.
  • Att du utger dig för att vara någon annan existerande person.

Redaktionen följer debatten på sajten och förbehåller sig rätten att ta bort olämpliga inlägg. Användare som inte respekterar debattreglerna stängs av från möjligheten att kommentera artiklar.

Gå till toppen