Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Malmö turistbyrå läggs ner – även sajten Malmotown försvinner

Turistbyrån i Malmö försvinner. Samtidigt lägger Malmö turism ner sin digitala satsning Malmotown. Efter att ha sett sjunkande besökssiffror så vill de istället lägga kraft på tjänster som Tripadvisor för att guida besökare.

I vår stänger Malmös turistbyrå på Skeppsbron.Bild: Hussein El-alawi
Om man som turist i Malmö vandrar ner för Centralstationens stora trappa så har man idag Malmö turistbyrå rakt framför sig. Men inte länge till. Den 15 maj stänger turistbyrån.
Och om man då tänker att man kan hitta information på Malmö turisms sajt Malmotown.com istället så går man bet. För den stänger redan i mars.
Anledningen är att turisterna väljer andra vägar för att hitta information om Malmö.
– Vi analyserar ju hur besökarna tar reda på information om Malmö. I de gamla kanalerna går besöksantalet ner. Däremot så ökar trafiken på sökmotorer som Tripadvisor och Expedia, säger Malmös destinationschef Ann Nyström.
Därför ska Malmö turism nu försöka påverka Malmöbor och andra att själva skriva om sina upplevelser i Malmö på tjänster som Tripadvisor.
– Vår nya digitala strategi går ut på att vi ska förstärka konversationen om Malmö när den sker, där den sker och som den sker, säger Ann Nyström.
Men ska det då inte finnas några fysiska platser där man kan hitta en Malmökarta eller få hjälp med enkla frågor? Jo, sedan ett par år finns det redan så kallade infopoints runtom i staden. Det kan vara på Pressbyrån, på en campingplats eller informationsdisken på Emporia. Nu är planen på att identifiera ännu fler sådana platser och utbilda personalen där. Det ska kompletteras med ett tekniskt projekt där man via bluetooth ska informera turister i telefonen när de befinner sig på vissa platser.
Turistbyrån i Malmö ligger i börshuset på Skeppsbron.Bild: Hussein El-alawi
Är detta en del av en personalbesparing?
– Nej, de medarbetarna som jobbar på turistbyrån ska nu få nya arbetsuppgifter som ligger i linje med den nya strategin, säger Ann Nyström.
Men tappar ni inte möjligheten att själva ge er bild av Malmö?
– Vårt sätt att se det är att det inte är vi som vet bäst. Det är Malmöbon som vet mest och bäst och vi ska jobba för att sprida den kunskapen.
Hur skiljer sig då Tripadvisors och Malmö turistbyrås tips åt? Läs här.
Genom att kommentera på Sydsvenskan.se godkänner du våra regler

Regler för kommentarer

Välkommen att kommentera artiklar på Sydsvenskan.se!

Tänk på att:

  • Visa respekt för de personer eller företeelser som nämns i artiklarna.
  • Visa respekt för övriga debattörer.
  • Håll er till saken.
  • Spamma inte.
  • Inte skriva för långt. Över 500 tecken är det.
  • Dina kommentarer kan komma att användas på andra ställen på Sydsvenskan.se och Sydsvenskan papperstidning.

Det här är inte ok:

  • Kommentarer om etnisk tillhörighet, kön, sexuell läggning, politisk eller religiös tillhörighet om de saknar relevans i sammanhanget.
  • Rasistiska, homofobiska eller sexistiska yttranden eller budskap och sådana som hetsar mot eller uttrycker hat mot troende.
  • Kommersiella budskap eller marknadsföring, erbjudanden om pengar eller gåvor.
  • Upphovsrättsligt skyddat material som du själv inte har skapat eller har rättigheterna till.
  • Uppmaningar till brott eller agerande som strider mot svensk lag.
  • Hot, trakasserier och skvaller.
  • Att du utger dig för att vara någon annan existerande person.

Redaktionen följer debatten på sajten och förbehåller sig rätten att ta bort olämpliga inlägg. Användare som inte respekterar debattreglerna stängs av från möjligheten att kommentera artiklar.

Gå till toppen