Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Malmö

Malmöföretag tar in miljonkapital för marknadsföring via influencers

Uppstartsföretaget Boostified i Malmö tar in två miljoner kronor från investerarna Jan Klima och Peter Lindell.

Imad Ibrahim och Nathalie Lameri är grundare av Boostified.Bild: Pressfoto
Pengarna ska användas för att utveckla Malmöföretagets digitala tjänst som smygstartade förra våren. Plattformen erbjuder företag att sponsra inflytelserika personer, så kallade influencers, med olika produkter som dessa profiler marknadsför på sina Instagram-konton.
– Det här är vår första investeringsrunda och nu vill vi satsa stort och expandera i Norden. Tillsammans med våra investerare kan vi skala upp väldigt snabbt, säger Imad Ibrahim, medgrundare av Boostified.
– Vi ska bland annat utveckla vårt team som består av fyra anställda. Under det här året siktar vi på att bli sju anställda. Vi ska också hjälpa profilerna att synas och växa.
Idag samarbetar Malmöföretaget med över 1000 oavlönade influencers, som i regel har vardera 2 000–10 000 följare på Instagram.
Där rekommenderar profilerna olika varumärken till sina följare i utbyte mot bland annat godis, tränings- och skönhetsprodukter från ett 50-tal bolag som är kunder hos Boostified:
I vårt nätverk jobbar vi nästan uteslutande med mindre etablerade profiler som har en uppåtgående intressekurva.
Upplyser era influencers om att varorna som de nämner i sina inlägg är sponsrade?
– Ja, det är ett krav. Dessutom säger vi aldrig till profilerna vad de ska skriva. Men vi utgår från att de verkligen gillar produkterna som skickas till dem. I dagsläget får de varor för max 10 000 kronor om året.
Hur ofta glömmer profilerna berätta att det handlar om just sponsring?
– Mindre etablerade profiler är inte vana vid den här typen av regler. Men vi följer deras kanaler regelbundet och påminner dem om att vara tydliga i sina inlägg, säger Imad Ibrahim.
Gå till toppen