Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

”Kul att testa och se om det blir någon skillnad”

Jessica Lowe är 21-åringen från Helsingborg som har ett junior-VM-silver i styrkelyft och ett junior-VM-guld i bänkpress. Hon tränar fem dagar i veckan, men i sitt träningsupplägg har hon aldrig tagit hänsyn till sin menscykel.

Jessica Lowe har själv aldrig testat att synka träningen med sin mens, men den nya forskningen gör henne nyfiken.Bild: Britt-Mari Olsson
– Nej, egentligen inte. Jag kör utifrån ett program som min coach lägger upp och vi har inte reflekterat över detta. Men nu när du pratar om det har jag hört lite om att mensen kan påverka ens resultat. Men det är inget jag själv har tänkt på, säger Jessica Lowe.
Men att mens börjar dyka upp på agendan allt mer har hon lagt märke till.
– Ja, jag har sett lite diskussioner om det på sociala medier och det fanns en kille inom min sport som tränar andra tjejer som har nämnt det, att man kan ta hänsyn till mensen, men jag vet inte om han har testat det på sina adepter.
Sin nuvarande tränare har hon bara haft i ett år. Han bor på annan ort och mesta av kontakten sker via sms, och någon prat om mens har de aldrig haft.
– Det är inget jag skulle ha problem att prata om, men det har inte varit ett ämne som har kommit upp.
Vad tänker du när du hör att du kan effektivisera träningen genom att planera den utifrån mensen?
– Jag vet inte riktigt vad jag ska tänka, jag har alltid fem pass i veckan men det hade varit kul att se folk testa det och se om det blir någon skillnad. Jag förstår ju poängen, om man blir starkare under de två veckorna.
Gå till toppen