Vellinge

Skoltidens svåraste val – Sydsvenskan tog rygg på gymnasieelever

Att välja gymnasium är inte lätt. På Sundsgymnasiet i Vellinge kan niondeklassare därför "skugga en elev" för att lära känna skolan själva.
Sydsvenskan iklädde sig rollen som osäker tonåring för att testa livet som estet- och teknikelev.

Musikeleverna Jakob Hartman, Tove Hellstrand, Erika Ohlsson och Kristina Bergsten på Sundsgymnasiet i Vellinge.Bild: Lars Brundin
Ett funkigt disco-beat hörs från källaren i ”Borgen”, en av tre byggnader på Sundsgymnasiet i Vellinge. Klockan är tio över åtta och det är ensemblelektion. Läraren Mattias Leesment leder gruppen på bas.
– Vågar vi ta det från början en gång då?
Ensemblen håller på att repa in refrängen på ”Relight my fire”, en dansant bit från 1979. De fem sångerskorna ackompanjeras av ett band bestående av trummor, klaviatur, tre gitarrer och bas.
Sångerskan Linnea Lemon och gitarristen Cosmos Andersson är de enda treorna på estetiska programmet. De går därför vissa lektioner med tvåor eller med elever på natur-musikprogrammet.
– Många av mina bästa vänner går andra program. Det är bra stämning här. Alla är trevliga mot varandra, berättar Linnea Lemon.
Sundsgymnasiets rektor Jonas Frankel instämmer.
– Eleverna trivs här, det har vi tydliga resultat på. I andra året gör de en enkät där trygghet och trivsel ligger högt, även i jämförelse med andra skolor, säger han.
Kristina Bergsten spelar klaviatur i ensemblen. Hon tycker att skolan hade varit betydligt tråkigare utan musiken. Hon hade inte spelat piano över huvud taget innan hon började här.
– Nu kan hon typ alla klassiska stycken! Hon är jätteduktig, berättar Wilma Roth, en av sångerskorna.
De berättar att de åker ut på turnévecka tillsammans varje år, och spelar för grundskoleelever runtom i kommunen.
– Alla får stå på scen, berättar gitarristen Jakob Hartman.
Nu när studenten närmar sig är det med blandade känslor.
– Det ska bli skönt att bli fri och få göra vad man vill, men samtidigt känns det tråkigt att lämna, säger sångerskan Tove Hellstrand, som inte hade någon aning om att det var musik hon ville hålla på med innan hon började här.
Sundsgymnasiets rektor Jonas Frankel.Bild: Lars Brundin
Liksom på många andra skolor har niondeklassare möjlighet att besöka Sundsgymnasiet, i egenskap av så kallade "skuggor". Man följer helt enkelt efter en gymnasieelev; går på lektioner, äter lunch i skolmatsalen och träffar lärare och övrig personal. På senare år har man märkt ett uppsving även bland niondeklassare från Malmö och Trelleborg.
– Syftet är att elever som så småningom landar här ska ha tagit ett välgrundat beslut. Det är ett stort steg att börja gymnasiet, och därför viktigt att det känns rätt, berättar Jonas Frankel.
Några salar bort har tekniktvåorna lektion. Erik Landén är en av eleverna. Han bor i Limhamn, och kunde valt ett gymnasium i Malmö. Han tyckte dock skolorna där kändes lite "jobbiga". För mycket folk. Dessutom hade han hört mycket bra om Sundsgymnasiet.
– Alla rekommenderade det, säger han.
Av 72 elever på teknikprogrammet är endast två tjejer. Könsfördelningen på teknikprogrammet är något skolan jobbar med.
– Det är inte ett problem i sig, men jämställdhetsmässigt hade det känts bra med fler tjejer. Innan, på 50- och 60-talen, var hälften av alla programmerare tjejer. Sedan dess har det sjunkit stadigt, berättar Linda Thorsell som förutom teknik undervisar i design och historia.
Tekniktvåan Erik Landén.Bild: Lars Brundin
– Tekniska högskolor får ökat antal sökande kvinnor. Det vill vi spegla. Därför ska vi lansera en till inriktning. Samhällsbyggande miljö med profilen arkitektur och design. Vi märker också att det nu kommer fler tjejer och skuggar, berättar rektor Jonas Frankel.
Efter lunch har estettvåorna och -treorna ämnet ”konstarterna och samhället” med läraren Karin Bråberg. Hon visar eleverna ett verk av den franske gatukonstnären JR. Det hela utmynnar i en diskussion om vad konst egentligen är för något.
– Den här kursen handlar om elevernas egna upplevelser. Första lektionen fick de till exempel måla en tavla om var de befinner sig i livet. Det är mer... jag ska inte säga flummigt, men det skiljer sig från andra kurser, berättar Karin Råberg.
Förra våren satte musikeleverna upp en musikal, baserad på kända filmer. Varje film representerades av ett nummer där en låt från filmen spelades upp. Bland annat spelade de ”Look at me I’m Sandra Dee” från ”Grease”, samt ”Eye of the tiger”, där de återskapade introscenen från ”Rocky III”.
Estettreorna Linnea Lemon och Cosmos Andersson.Bild: David Helander
Nu ska de snart sätta upp en till musikal. Därefter väntar förhoppningsvis musikhögskola i London för Cosmos Andersson. Linnea Lemon är inte lika säker. Hon funderar på att utbilda sig till eventkoordinator.
– Det hade varit roligt att jobba med musik. Sen måste man tänka på arbetslivet också.
Mer nyheter från Vellinge hittar du på Här i Vellinge.
Gå till toppen