Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Hon dubblade omsättningen – utan branscherfarenhet

Någon bodrömmare har hon aldrig varit. Många förvånades nog när Lotta Edenhammar, utan tidigare erfarenhet av bostadsbranschen, tog över vd-posten på Valvet. Men sedan dess har hon låtit sina mäklare närma sig kunderna i Nordvästra Skåne, gata för gata.

”Människor kommer alltid bo någonstans, och behöver mellanhanden när man flyttar. Men vi ska inte lura oss själva att vi jobbar i en fast och färdig mäklarbransch. Mycket kommer att se helt annorlunda ut framöver”, säger Lotta Edenhammar, vd på Valvet.Bild: Jenny Leyman
Lotta Edenhammar tittar bort längs raden av ståtliga villor på Tågaborg.
– Jag älskar de här kvarteren. Husen är fina och detta är ett av våra starkaste områden. Vi står bakom mer än varannan försäljning.
”Vi” är Valvet – mäklarfirman där Lotta Edenhammar är vd sedan snart tre år tillbaka. Trots att hon innan dess saknade yrkeserfarenhet från branschen, har hon lyckats få rejäl snurr på verksamheten. Sedan hon tillträdde posten har omsättningen fördubblats.
En del undrar nog hur hon burit sig åt. Någon magisk formel finns inte, försäkrar hon. Det handlar snarare om att våga.
Men vissa ledtrådar letar sig tillbaka till uppväxten i Jönköping. Barndomshemmet var, med mäklarspråk, ”en funktionell och välplanerad 60-talsvilla med bra ytor för barnfamiljen”. Hemma vid köksbordet grundlades ett engagemang och intresse för entreprenörskap.
– Det kom tidigt in i tänket. Pappa drev hotell, restaurang och ägde en del fastigheter. Dessutom var jag hästtjej. Stallet var en otroligt fostrande miljö där unga förväntades ta lika stort ansvar som vuxna. Det var ingen fråga om man kunde eller orkade; det var bara att hugga i.
Efter utbildningen till civilekonom vid Växjö Universitet gav sig Lotta Edenhammar ut i arbetslivet. Hon blev exportansvarig på förpackningsindustrin Nordemballage. Nästa anhalt blev en tjänst som marknadschef på Höganäs AB – ”det bästa ställe man kunde tänka sig”. Arbetet innebar många turer över Atlanten.
– Jag bodde i Helsingborg, men kände ingen eftersom jag aldrig var hemma. Min stackars hund fick bo på hundpensionat.
Strax efter millennieskiftet ville hon göra något annat. Hon konstaterade att alla andra jobbade med IT. ”Varför inte jag!?” Snart hade hon dragit ihop ett gäng duktiga programmerare och startat webb-byrån Nepolin.
– Vid den tiden var branschen full av IT-folk som bara ville köra på. Men själv var jag strukturerad och stod för ordning och reda. Vi lyckades bygga upp förtroende bland stora kunder som Skatteverket, ABB och Handelsbanken.
Efter några år ombildades företaget till Cikado, och inriktningen ändrades från e-tjänster till utveckling av appar. Men när Lotta Edenhammar och dåvarande maken gick skilda vägar bestämde de att han skulle driva företaget vidare.
– Det kändes som att jag hade gjort mitt.
Genom nätverket dök erbjudandet om en vd-tjänst på Valvet upp. Till en början var hon inte det minsta intresserad.
– Jag tyckte att branschen var alldeles för beroende av konjunkturens svängningar och den var inte heller speciellt intressant från ett tillväxtperspektiv. Dessutom verkade man aldrig vara ledig, utan kunde bli uppringd av missnöjda kunder på helgkvällarna. Så det var fullständigt uteslutet.
Men efter peppning från kärestan gick hon ändå på mötet för att träffa ägarna. Till sin egen förvåning insåg hon att det lät riktigt spännande.
Det väckte entreprenörsandan i mig. Valvet var ett fint varumärke, men man behövde någon som tog nästa steg.
Hon togs emot med stor entusiasm. Snart blev medarbetarna varse om hennes ledarskap, som präglas av en tillåtande men samtidigt tydlig inställning.
– Att skapa tillväxt handlar mycket om mod. De senaste åren har vi tagit fram en fungerande affärsplan inom den kommersiella delen House of Business. Det är nog min förmåga att våga växa med nya affärsområden som gjort att Valvet lyckats väl.
På mäklarsidan konstaterar Lotta Edenhammar att det traditionella arbetssättet, att ringa, boka och visa hus, blivit alltmer digitaliserat. Samtidigt får mäklaren en rådgivande roll, där tyngdpunkten flyttas från säljteknik till personlig coachning.
– Ofta förutsätter man att husköpare tar rationella beslut – och så blir man förvånad när det inte blir affär, trots att läget och antalet rum faktiskt stämmer. I själva verket bygger husköp på emotionella beslut. Därför måste vi försöka krypa in i hjärnan på kunden, och greppa vad denna människa verkligen vill och behöver för att bli lycklig.
För att komma närmare kunderna genomförde Lotta Edenhammar en förändring av rutinerna på Valvet. Mäklarna tilldelades strikta geografiska områden och uppmanades sedan att sätta sig in i de boendes livssituation: vilka som gifter sig, vilka som skiljer sig, vilka intressen de har, hur gamla barnen är…
Själv ser hon till att uppmärksamma och premiera medarbetare som är generösa gentemot sina kolleger, och tipsar om objekt som ligger utanför det egna området. Att skapa ett ”vi” är viktigt – inte minst i tider då bostadsmarknaden är svajig. Förra sommaren infördes amorteringskrav för bostadslån, vilket gjorde att försäljningen dämpades.
– Även om just våra kunder kanske inte påverkas så mycket, så skapas en avvaktan på hela marknaden. Ändå har vi en betydligt lugnare och jämnare bostadsmarknad här, jämfört med Stockholm, som ofta får representera hela Sverige i medierna.
Men hur har dessa tre år gjort avtryck i det privata livet? Har hon själv blivit en Hemnet-junkie som hänger på mäklarsajter eller sneglar in genom villafönster?
– Du menar det vi kallar för bodrömmare? Människor som inte nödvändigtvis köper nytt, men ändå vill fantisera sig bort... Nej, sådan har jag nog aldrig varit. Fast det är klart, intresset har förstås kommit mer och mer.
Lotta Edenhammar, vd på Valvet i Helsingborg.Bild: Jenny Leyman

Fem snabba: Saker som gör hemma till hemma

Markplan. "Det var ett krav när vi byggde vårt hus: jag måste kunna ta kaffekoppen och gå ut och sätta mig. Jag har aldrig varit en lägenhetsperson utan vill ha fötterna på jorden."
Närhet till vattnet. "Jag är uppvuxen vid Vättern, och bor numera vid Öresund. Vattnet blir ett sätt att orientera sig."
Öppen eld. "Vi eldar i braskaminen, gärna två gånger om dagen. Det ger värme och trygghet."
Badkar. "Ett måste. Jag badar väldigt ofta."
En skön säng. "En del äter, jobbar och grisar runt i sängen. Men för mig ska den vara ren, mjuk och gosig att krypa ner i."

Valvet Mäklarfirma

Grundat: 1991 .
Verksamhet: Fastighetsmäklare i Nordvästra Skåne, samt förmedling av kommersiella fastigheter.
Antal anställda: 25, varav 16 på huvudkontoret i Helsingborg, fem i Ängelholm och fyra i Höganäs.
Omsättning: 35 miljoner kronor (2016).

Lotta Edenhammar

Gör: Vd på Valvet.
Ålder: 45 år.
Bor: I nybyggd villa i Domsten norr om Helsingborg. ”Vi kommer nog aldrig att flytta.”
Familj: Maken Richard Alm, två egna och ett bonusbarn: Oskar 7 år, Pelle 12 år, Hanna 16 år.
Intressen: Att segla, och allt annat som har med vatten att göra.
Gå till toppen