Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Lund

Rikt program för ny musikfestival

Publiksuccé från starten för nya musikfestivalen Lund Contemporary.

Lund Contemporary

Samtida konstmusik. 3-5 februari
En ny musikfestival har ”sett dagens ljus” – ”Lund Contemporary”. De narrangeras av skolor och institutioner i trakten och ingår i universitetsjubileet; därav kanske det engelska namnet. Annars kunde man stannat för ”Samtidigt i Lund”.
Publiksuccé från starten. Inledningskonserten i Aulan bjöd ju också på Hans Gefors jubileumskantat ”Mänsklighetens sak är vår” (med Akademiska kapellet och Akademiska kören), ett något disparat verk.
Framtiden för sig har säkert ouvertyren, som startar med valkyrieritt och fortsätter med busiga fanfarer i stickig nyklassicism och även omfattar en suggestiv formulering av lärosätets nyckelord, förmedlat av kören, skickligt balanserande monumental minimalism med sinnesutvidgande utdragenhet.
Kantattexterna följde delvis idéer från 300-årsjubileet, då Hilding Rosenberg tonsatte ett collage av Tegnér och Gullberg. Gefors texter flöt vankfritt samman men satserna kunde ha rymt fler känslor och kontraster. ”Ad utrumqueparatus!” lyder universitetets paroll – beredd till både bok och svärd. Den hisnande paradoxen blev nu att lyssnarna förväntades delta i spexvisan ”Nu skall vi ut och härja”. Två Öijerdikter, ”Vid gränsen”, med sopran (Amanda Larsson), stråkar och slagverk avrundade den ceremoniella musiken.
Lördagsprogrammet var rikhaltigt. Mångsidigt eller spretigt? En smaksak. Vid Domkyrkans orgelstund presenterade Robert Benesch nya toner av Mikael Rasmusson, ”Havsstycke” och ”Skogsstycke”. Det finns en uppsjö av svensk havsmusik med horisontlinjer. Rasmusson hade många facetter av vågor och glitter,som utgick från tre signaltoner.
I skogen rådde snarare impressionistiskt ljusdunkel. Johanna Malmberg vistades i sin ”The Human” i ett inre meditativt landskap. Allt detta hörvärt, liksom de äldre (dock inte gamla) inslagen. Johan-Magnus Sjöbergs delvis svängiga ”Missa ritmico” och Bedrich Janaceks strama toccata.
Sjöberg och Kent Olofsson förekom på flera håll i LC. Olofsson med damkörverket ”Människans mångfald” och för piano ”Adagio with Bells and Clouds”, Sjöberg med ”Lundapoem” – en svit som sysselsatte 14 pianister i Gabriele Katthäns skola Limus.
Att unga kompositörer möter bildkonst kan vara en god idé. Men som mötet utföll på Skissernas museum blev det inte lyckat. Hundratals personer tog tillfället i akt att gå dit gratis, och anhopningen blev då övermäktig. Utrymmet tog slut, helt enkelt. Man kunde ju förutsett att en av museets minsta salar inte kunde härbärgera lyssnarna under en planerad rundvandring.
I Allhelgonakyrkan får alla plats, t ex tio körer och tio nya verk, varav sex uruppföranden, av Henrik Dahlgren, Martina Tomner, Ulrika Emanuelsson, Emmy Lindström och Cecilia Franke. Många odlade harmonisk skönhet av den typ recensenter gärna kallar ´svidande´. Det var en del av behållningen. Lysande körkultur överlag. Fast nog behövde man sätta frågetecken här och där.
Gå till toppen