Kultur

Internet i konsten

KRÖNIKA
När gruppen Artnode startades 1995 av sju unga danska konstnärer var internet litet. Men de såg en framtidsplats för kultur. Därför börjar utställningen om gruppen, "404 Not Found", i Den Frie Udstilling (Köpenhamn, tom 5/3) med hopp och optimism. En länk i en lång historia där konsten sökt nya platser för att nå fler än de som ryms i ett galleri. Nätkonsten behöver ju inte bli konceptuell för att den saknar traditionella konstmaterial. Den är en hybrid av alla möjliga sorters ljud, bild och interaktion samtidigt.
Artnode öppnade nätet för en generation. Snart var deras hemsida ett imponerande arkiv över danska konstnärer och olika projekt. Somliga visade bara analoga verk, andra lade ut filmer, och en och annan fattade vilka konstnärliga möjligheter som fanns. Lisa Strömbeck, till exempel, som lät datorn svara på det obligatoriska musklicket med ett kort meddelande: "JEG ER HELT ROLIG". Och redan 1997 publicerade Artnode landets första e-bok, ">Inserts<", med 69 kvinnliga konstnärer i Danmark. Här fanns möjligheter och de tog vara på dem. Också när tekniken svek. På Charlottenborgs höstutställning 1998 saknades internetanslutning. En brist är bara en brist, om man inte gör något av den. På 100 stora blyertsteckningar avbildade Artnode sin hemsida med obetalbar teknik-crossover. När de nu visas är det i ett digitalt rum, som besökaren med hjälp av 3D-teknik kan gå in i.
De äldre datorskapade verken ser ofta ganska enkla ut med dagens ögon. Men konstnärerna måste ha använt begränsningarna som möjligheter för visst svänger det fortfarande om många av dem. Mogens Jacobsens "Everorange" (1996), där jag kan scratcha en vinylsjua, eller Niels Bondes pulserande, småkåta färger i "metaFuckpage" (2000), håller fint ännu.
För femton år sedan byggde Artnode "Users Club", en parafras på Alexander Rodchenkos "Arbetarklubben Lenin" från 1925. I fonden är en stor teckning som på nära håll liknar ett moln av digitala tecken, men på avstånd framträder det ryska drömrummet knivskarpt. Via mikrofoner i "Users Club" gick det att kontakta hemsidans besökare. Idag visas verket offline. Men inte heller Rodchenkos verk blev ju genomfört.
Alltså, hur är detidag när www är oändligt med konkurrens från globala företag som Facebook och Youtube? Hopp och optimism har försetts med frågetecken. Ett helt rum är fyllt med pappkartonger, marknaden. Och under utställningen säljer Artnode gamla datorgrejer som om de vore ädla redskap för äldre traditionella tekniker. Tvingar marknaden konsten att bli tillbakablickande? Ja, det är en aktuell fråga.
Artnode är mer kritiskt till internet idag än från början. Själva titeln "404 Not Found" är ju hämtad från meddelandet som dyker upp då en länk inte fungerar. Infallen är oändliga på Den Frie, men lika viktig är frågan hur vi ska hålla liv i internets öppna gränser idag: Se här vad Artnode gjort ihop med hundratals vänner, men hur kommer vi vidare?
Gå till toppen