Malmö

Sydsvenskan testar X2000:s nya inredning – i virtual reality

Första steget i SJ:s uppgradering av X2000-tågen är nya stolar. Under februari får resenärer testa prototyper av de nya sätena, och bidra med egna åsikter om vad är bra och mindre bra.

Christer Lundin, SJ:s informationsavdelning, och affärschef Petter Essén visar de nya stolarna, första steget i uppgraderingen av X2000.Bild: Patrik Renmark
På sträckan Malmö-Stockholm får resenärer nu prova prototyper av de nya säten som kommer finnas i de uppgraderade X2000-tågen.
Love Petersén och Josefine Sjöstrand från PR-byrån Jung låter resenärer som vill testa de nya stolarna prova med Virtual Reality (VR). VR-glasögonen gör att man, samtidigt som man får provsitta de nya sätena, får en 360-gradig bild av hur designskisser av den nya inredningen ser ut.
Hela inredningen ska bytas ut, men påminner till stor del om hur det ser ut idag. Färgerna går fortsatt i vitt, grått och trä. Den nya bistron är bekant, men har fått en uppfräschning. Första klass ser ut som tidigare – två säten på ena sidan, ett på andra.
– Första milstolpen är de nya stolarna, berättar Petter Essén som är affärschef och ansvarig för trafiken till och från Malmö och Köpenhamn.
Tågens stomme kommer förbli som idag. Dels på grund av miljöskäl – nytt stål skulle vara skadligt för miljön. Men också av ekonomiska skäl. Renoveringen beräknas kosta 3,5 miljarder kronor, men enligt SJ är detta en tredjedel av vad nya tåg skulle kosta.
Affärschef Petter Essén provsitter de nya sätena.Bild: Patrik Renmark
– Nästa del är ny teknik. Sedan kommer ny bistro, nya medieterminaler. Preliminärt ska det finnas nya X2000 på spåren i augusti nästa år. Sedan kommer det ta ett par år innan alla är utbytta, säger Petter Essén.
I de nya sätena blir det enklare att luta sig tillbaka. En knapp till höger om sätet gör att sätet flyttar sig framåt. Man lutas då bakåt, och slipper göra som i dag – sträcka sig ner och dra i en spak under sätet.
– Sätena har en annan form och tar inte lika stor plats. Det betyder att vi får in fler stolar utan mindre benutrymme. Det är också en viktig del, säger Petter Essén.
– Man ska kunna sitta, prata med varandra, fika och jobba här. Det ska funka för alla.
Han visar hur det nya bordet ser ut. Det är lägre placerat än på de gamla sätena, och ska vara enklare att till exempel arbeta med dator vid.
Sydsvenskans reporter provsatt de nya sätena och fick en genomgång av den nya inredningen i ett par VR-glasögon.Bild: Patrik Renmark
Varför görs förändringarna just nu?
– Dels har de befintliga tågen 25 år på nacken, och det är dags att erbjuda våra resenärer något nytt. Vi vill ha så bra tåg som möjligt, säger Christer Lundin på SJ:s informationsavdelning.
– Det görs stora förändringar i infrastrukturen, då behöver även fordonen uppgraderas, tillägger Petter Essén.
Vad har ni fått för synpunkter, både negativa och positiva?
– Vissa tycker man sitter för nära varandra, så vi ska kanske montera dem lite längre isär. Andra uppskattar svankstödet, och lutningen, säger Christer Lundin.
Gå till toppen