Lund

Staten satsar 365 miljoner kronor på trafiken i Helsingborg och Lund

Nu är det undertecknat och klart. Staten bidrar med en kvarts miljard kronor för bättre kollektivtrafik i Helsingborg och Lund – och med ytterligare 114 miljoner kronor till cykelleder. Snart faller ett miljonregn även över Malmö via Sverigeförhandlingen.

Sverigeförhandlingens avtal för Helsingborg, Lund och Region Skåne undertecknas av Peter Danielsson (M), Catharina Håkansson-Boman, H G Wessberg, Henrik Fritzon (S) och Anders Almgren (S).Bild: Emil Langvad/TT
Redan i somras enades Helsingborg och Lund genom ett handslag om att bygga ett stort antal nya bostäder i utbyte mot att staten bidrar med en ansenlig summa till nya cykel- och kollektivtrafiklösningar.
Läs mer:Spårvägsavtalet med Sverigeförhandlingen klubbat
Läs mer:Mer statliga pengar till spårvägen på gång
När Sverigeförhandlingens båda chefsförhandlare, H G Wessberg och Catharina Håkansson Boman, på fredagen kom till Skåne så formaliserades uppgörelsen i en officiell överenskommelse.
– Vi har gått från handslag till färdigt avtal. Här och var i landet har man kastat papper på varandra, men här i Skåne har vi mötts av en gemensam målbild, sade H G Wessberg i samband med undertecknandet.
Överenskommelsen innehåller tre kända komponenter:
• Region Skåne åtar sig att köra helt ny buss- och spårvägstrafik och bygga en ny spårvägsdepå i Lund.
• I Lund medfinansierar staten 74,5 miljoner till spårväg och 40,8 miljoner kronor till sju cykelåtgärder. Lund åtar sig att bygga 15 000 nya bostäder.
• I Helsingborg medfinansierar staten 176,5 miljoner kronor till två expressbusslinjer som skapar ett nytt stomnät för kollektivtrafiken och som på sikt kan utvecklas till spårväg. Staten bidrar också med 72,9 miljoner kronor till cykelåtgärder. Helsingborgs kommun åtar sig att bygga 3 500 nya bostäder.
– Vi har dock potential för mer. Om även ett dubbelspår längs Västkustbanan, en utbyggnad av Skånebanan och en fast HH-förbindelse hade ingått i uppgörelsen hade vi kunnat bidra med ytterligare 20 000 bostäder, säger kommunalrådet Peter Danielsson (M).
I Lund talar kommunalrådet Anders Almgren (S) om att Lund ska utökas med ett helt Trelleborg. Peter Danielsson kontrar med att Helsingborg ska byggas ut med ett helt Ängelholm.
Satsningen på Helsingborg och Lund är dock bara en liten skärv av de statliga mångmiljardinvesteringar som via Sverigeförhandlingen är på väg till Skåne.
Enligt H G Wessberg är "ett handslag" inom kort på väg med Malmö. Då ska Malmö tillförsäkras en statlig medfinansiering på uppemot en miljard kronor. De pengarna ska täcka en del av de önskemål som Malmö kommun har för investeringar i spårvagnar, elbussar, superbussar, trådbussar, nya cykelleder och lokala tågstationer längs en ny Malmöringled.
Sverigeförhandlingen ska också ta fram en mer konkret plan för hur utbyggnaden av höghastighetståg mellan Stockholm, Göteborg och Malmö ska gå till. Från skånsk sida vill man att utbyggnaden börjar på sträckan Lund-Hässleholm.
Det är ett krav som H G Wessberg inte vill kommentera.
– Det är regeringen som avgör den saken. Det som kommer att vägas samman är kostnaderna, trafikunderlaget och kostnaderna i systemet, säger han.
Genom att kommentera på Sydsvenskan.se godkänner du våra regler

Regler för kommentarer

Välkommen att kommentera artiklar på Sydsvenskan.se!

Tänk på att:

  • Visa respekt för de personer eller företeelser som nämns i artiklarna.
  • Visa respekt för övriga debattörer.
  • Håll er till saken.
  • Spamma inte.
  • Inte skriva för långt. Över 500 tecken är det.
  • Dina kommentarer kan komma att användas på andra ställen på Sydsvenskan.se och Sydsvenskan papperstidning.

Det här är inte ok:

  • Kommentarer om etnisk tillhörighet, kön, sexuell läggning, politisk eller religiös tillhörighet om de saknar relevans i sammanhanget.
  • Rasistiska, homofobiska eller sexistiska yttranden eller budskap och sådana som hetsar mot eller uttrycker hat mot troende.
  • Kommersiella budskap eller marknadsföring, erbjudanden om pengar eller gåvor.
  • Upphovsrättsligt skyddat material som du själv inte har skapat eller har rättigheterna till.
  • Uppmaningar till brott eller agerande som strider mot svensk lag.
  • Hot, trakasserier och skvaller.
  • Att du utger dig för att vara någon annan existerande person.

Redaktionen följer debatten på sajten och förbehåller sig rätten att ta bort olämpliga inlägg. Användare som inte respekterar debattreglerna stängs av från möjligheten att kommentera artiklar.

Gå till toppen