Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Tätt drama om korruption

Adrian Titieni och Malina Manovici i "Prövningen".

Prövningen

BIO. DRAMA. Rumänien/Belgien/Frankrike (Bacalaureat), 2016. Regi: Cristian Mungiu. Med: Adrian Titieni, Maria-Victoria Dragus, Vlad Ivanov. Åldersgräns: 15 år. Längd: 2.08.
Regissören Cristian Mungiu fick sitt internationella genombrott med abortdramat ”Fyra månader, tre veckor och två dagar” som vann Guldpalmen i Cannes 2007. I ”Prövningen” skildrar han hur moraliska kompromisser anfräter en till synes hederlig människa i korruptionens Rumänien. Även om filmen inte gör ett lika brännande avtryck som ”Fyra månader…”, visar Mungiu ännu en gång sin obestridliga kompetens i allt som krävs för att åstadkomma ett förtätat, helgjutet resultat.
Det börjar med att en sten kastas in genom fönstret hos kirurgen Romeo Adeli i staden Cluij. Det är inget bra tecken då ambitiösa dottern Eliza ska ha studentprov som avgör om hon får stipendium för studier i Cambridge. Pappan vill absolut att hon ska lämna landet och inte göra samma misstag som föräldrarna, det vill säga återvända hem efter utlandsstudier. Samma dag utsätts hon för ett våldtäktsförsök och är inte i bästa tillstånd för proven. På polisstationen föreslår en kommissarie och vän till pappan att de ska ringa en viss person med inflytande. En gentjänst kan rädda situationen för Eliza. Romeo har egentligen redan slagit in på dubbelmoralens och lögnens väg genom sin otrohet. Dottern är lärd att alltid hålla sig till sanningen. Det som sker under ett par dagar försätter inte bara pappan utan också henne i en pressad, konfliktfylld situation.
Mungius täta manus är fyllt av vardagliga detaljer runt det stora moraliska dramat. Han utvecklar sin realistiska berättarstil från de tidigare filmerna. Vissa grepp återkommer. Kameran vilar oftast inte på Romeos ansikte utan finns snett bakom hans huvud. Det innebär att åskådaren ser vad Romeo ser och undgår att manipuleras av ansiktets känslouttryck. Mitt i realismen blir det ett effektivt sätt att skapa distans.
Det underskruvade skådespeleriet är genomgående briljant. Och lyssna på den genomarbetade, intelligenta ljudbilden med enbart autentisk musik, en sorgearia av Händel, och stadens olika, oroande avtryck.
”Prövningen” hör till det allra bästa i dagens filmkonst.
Läs också "Vårt samhälle är inte vuxet nog"
Gå till toppen