Kultur & Nöjen

Håkan Engström: Alla känslorna – och betygen – för låtarna i Melodifestivalens andra deltävling

Håkan Engström har lyssnat och reagerat på låtarna i deltävling två i Malmö.

Så här utläser du reaktionerna på artisterna:

Mariette

A million years (Thomas G:son, Johanna Jansson, Peter Boström, Mariette Hansson, Jenny Hansson)
Betyg: 3
Koreografen krokar upp fyra dansare i bungyjump-rep, men det finns mer än så att hänga upp sig på. Refrängen, till exempel, med en elektronisk hook; precis som en vattenkokare av retrotyp visslar den när det börjar hetta till. Men den som lyfter alltihop till höjder låten inte förtjänar är sångerskan: säker, passionerad, avslappnad. Ett proffs.

Roger Pontare

Himmel och hav (Thomas G:son, Alexandra Wickman)
Betyg: 1
Dova trummor dåna i fjärran, en didgeridoo väser ödesmättat, barnröster sjunga till rytmen av Pontares vandringsstav då han skrider in från vildmarken i skenet från nitton facklor. Vi anar symbolik, men nej – det är inte nitton år sedan dessa etnoschlager föll ur modet; åren äro oräkneliga. Så synd: Thomas G:son bakade en fluffig kitschtårta helt i onödan.

Etzia

Up (Johnny Sanchez, Hanif Sabzevari, Simon Gribble, Eric Haylett)
Betyg: 1
När röken skingras tränger reggaerytmer fram, men vad är det vi bevittnar? Haschpropaganda eller statlig antirökpropaganda?Ingetdera. Snart finns inget rökigt alls över denna präktiga bit. Låten är liksom sånginsatsen stel som en pinne – jag hade önskat att den var lite slappare i lederna, lite ledigare i attityden. Mer musik, mindre friluftsmuseum.

Allyawan

Vart har du vart (Masse Salazar, Samuel Nazari)
Betyg: 2
Masse Salazar från Redline ligger bakom beatsen, som låter som popcorn under heta sidenlakan. Mixa om den och ta bort det långa pratiga rap-partiet och det kan bli P3-mässigt, men live? Flytet är A och O i hiphop, men detta låter mindre som hiphop än en nyhetsuppläsning i Aktuellt om rävjakten i Härjedalen. Sångdelen är däremot soft, på rätt sätt, fast på repetitionerna sjöng han rätt surt.

Dismissed

Hearts align (Ola Salo, Peter Kvint)
Betyg: 3
Med en schyst solfjäder kan man slå världen med häpnad. Dismissed är ett dekadent påfågelband som häckar någonstans i den fordom barnförbjudna zon som gränsar till fenomen som New York Dolls, Bauhaus och Andreas Johnson: glam med gotiska undertoner och läktarrefräng, där de smarta ackordföljderna och den rytmiska spänsten bär Peter Kvints signum. Men något saknas i finishen.

Lisa Ajax

I don’t give a (Ola Svensson, Linnea Deb, Joy Deb, Anton Hård af Segerstad)
Betyg: 3
Kalkylerade provokationer? Det brukade vara en punkgrej. Men punken är passé. Lisa Ajax nya låt (budskapet kan översättas till ”Jag ger inte ett r****t lingon”) är istället en klistrig och uppjagad låt som vida överglänser förra årets bleka bidrag som Katy Perry antagligen kunnat ta till hitlistorna. Men också Ajax gör ett kaxigt och bra jobb.

Benjamin Ingresso

Good Lovin’ (Benjamin Ingrosso, Louis Schoori, Matt Parad, MAG)
Betyg: 2
Det är en naturlag: så länge nya barn sätts till världen är behovet av vattenkammad pojkbandspop konstant. Detta exempel är inte på något vis uselt; låten är snyggt komponerad och snyggare producerad, utan skavanker någonstans. Ingrossos röst klingar bäst när den klingar med körens, men jag stör mig på hur han förväxlat konsten att waila med ren villrådighet.
Läs alla artiklar om: Melodifestivalen 2017
Gå till toppen