Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Cykelolyckorna ökar - så ska nya överfarter göra det säkrare

Förra året rapporterades 749 cykelolyckor i Malmö. Det är en rejäl ökning jämfört med året innan. En av de mest drabbade platserna är nya cykelöverfarten vid Kungsgatan där bilister numera har väjningsplikt.

Precis som tidigare år är det i Pildammsrondellen det sker flest olyckor med cyklist inblandad. Här skedde tio olyckor förra året. Andra platser där det fortsätter att ske många olyckor är korsningen Carl Gustavs väg-Östra Rönneholmsvägen, rondellen där Nobelvägen når Midhem och korsningen Heleneholmsstigen-Ystadvägen.
Malmös första cykelöverfart längs Kungsgatan sticker ut i statistiken. I korsningen skedde förra året sju olyckor. Denna korsning är också Malmös första cykelöverfart, en ny typ av korsning där bilister har väjningsplikt.
Hossein Ashouri, trafiksäkerhetsutredare på Gatukontoret, säger att den här nya skyltningen tar tid att pränta in.
– Det tar tid innan alla förstår vad som gäller. Cyklisterna har sett den, men bilisterna har inte lärt sig vad de nya reglerna innebär, säger Hossein Ashouri.
Malmö har hunnit få 26 cykelöverfarter och det kommer att bli fler under 2017. Detta kommer också att bli en av de större satsningarna för att minska olyckorna i stan. Tre platser som får den nya överfarten kommer dessutom att studeras extra tillsammans med Lunds universitet. Det är korsningen John Ericssons väg-Baltiska vägen vid Pildammsparken, rondellen vid Stadiongatan-Lorensborgsgatan samt där Heleneholmsstigen korsar Ystadvägen.
Hur många nya cykelöverfarter blir det i år?
– Minst det dubbla, säger Hossein Ashouri.
Skyltningen för de nya cykelöverfarterna, där bilister har väjningsplikt.Bild: Karin Hartley
Han beskriver den förvirring som ofta uppstår mellan bilister och cyklister vid upphöjda farthinder där bilister har företräde.
– Bilisterna saktar in för farthindret och cyklisterna tror att bilisterna har stannat för dem. Om vi ändrar till cykelöverfarter så kommer de olyckorna att minska.
Det är en av anledningarna till att det sker så många olyckor i Pildammsrondellen, tror han.
– Det är norra sidan det händer många olyckor och här kommer vi att göra om det till en cykelöverfart där bilisterna har väjningsplikt, säger Hossein Ashouri.
En av de 749 olyckor som rapporterats antingen från sjukvården eller polisen under förra året är en dödsolycka. En man cyklade av okänd anledning på Inre Ringvägen, där det är förbjudet att cykla.
Av de 23 olyckorna som bedöms som allvarliga var de allra flesta singelolyckor. Majoriteten av olyckorna sker också på cykelvägar.
Här kan du se alla cykelolyckor som rapporterats från polis och sjukvård till Trafikverket förra året.

Cykelolyckor i siffror 2016

2016: 749 cykelolyckor (597 olyckor 2015)
Singelolyckor: 418
Cykel-motorfordon: 235
Cykel-cykel: 52
Cykel-fotgängare: 28
Övrigt: 16
Gå till toppen