Hälsa & Motion

De fimpade – så gick det för dem sedan

Att sluta röka är ett av de vanligaste nyårslöftena. Den första tiden efter stoppet kan vara tuff. Det vet Lena Stadler, Lisa Nielsen och Anette Östergren som slutade röka för drygt två år sedan och skrev om det i bloggen ”Fimparna”. Nu berättar de om vad som hänt sedan dess och delar med sig tips till andra som vill fimpa.

Den här bilden togs i 29 september 2014. Några dagar senare inledde Lena Stadler, Anette Östergren och Lisa Nielsen försöket att bli rökfria. Samtidigt bloggade de om sin väg mot ett liv utan cigaretter.Bild: Emma Larsson
• Håll ut! Det är jobbigt att sluta röka, men blir bättre.
• Kom ihåg att processen har flera faser.
• Ge inte upp! Du mår mycket bättre utan cigaretter.
Det är några råd från Lena Stadler, Lisa Nielsen och Anette Östergren som ingick i projektet ”Fimparna” som tidningen sjösatte hösten 2014.
Alla tre började röka i tonåren. Alla hade försökt sluta röka vid flera tillfällen före ”Fimparna” men börjat med cigaretter igen.
Läs mer:Så tar du kommandot över din framtid
Deltagandet i ”Fimparna” innebar att de slutade röka den 1 oktober 2014. Under några månader skrev de om hur det var i en gemensam blogg.
Hur har de det i dag? Är de fortfarande rökfria, vad har varit svårast, har de haft några återfall? Vilka råd vill de ge andra?
Läs mer:Fimparna slåss fortfarande mot suget
Här berättar de om hur det har gått.
Längre ner i artikeln tipsar experter från Apoteket och Sluta-röka-linjen om vad man ska tänka på för att lyckas fimpa för gott.
Lena StadlerBild: Emma Larsson
Lena Stadler:

”När jag väl trillade dit gjorde jag det ordentligt”

”Jag röker igen. Och jag skäms.
Jag var rökfri i nästan ett år efter stoppet i samband med ”Fimparna” och ett återfall räckte. När jag väl trillade dit, gjorde jag det ordentligt.
I dag känns det än mer genant att röka. Jag var ju nästan där – hur dum får man vara?
Det var bra i början att många visste att jag skulle fimpa. Det satte en press som hade varit svår att åstadkomma på egen hand. Är man rökare finns ingen hejd på förmågan att hitta på ursäkter att göra ett litet undantag.
Det svåraste med att sluta var, hur konstigt det än kan låta, att låta bli ciggen när jag inte längre kände något sug.
Jag använde inte några hjälpmedel och det var kanske dumt. Nästa gång jag försöker sluta ska jag ladda med nikotinsugtabletter, eller börja snusa, om jag vågar.
Mitt råd till den som nyligen slutat röka är att det är viktigt att inse och minnas att processen har flera faser. Klättra-på-väggarna-fasen – när kroppen, hjärnan och hela ens väsen skriker efter nikotin. Stolthetsfasen – när man återigen kan bete sig som en människa och utan ansträngning avhålla sig från cigaretter. Och så Resten-av-livet-fasen då man i en rad situationer med olika intervall måste påminna sig själv om att man när som helst kan anfallas av nikotinromantisering. Varje gång det händer måste man inse att det är ett dödligt begär och att ett enda bloss sannolikt kommer att göra att allt går om intet.
Den tredje fasen var den svåraste för mig och den jag inte klarade.”
Anette Östergren.Bild: Emma Larsson
Anette Östergren:

”Jag är stolt över mig själv. Och förvånad”

”Jag har inte rökt sedan vi slutade i oktober 2014. Det känns otroligt bra. Jag är faktiskt stolt över mig själv. Och förvånad. God karaktär är annars inte ett av mina kännetecken.
För mig var det nog en förutsättning att många visste att jag skulle fimpa. Jag kan stå ut med att misslyckas inför mig själv, men inte inför andra.
Men det har varit svårt att sluta. Känslan av ’aldrig mer’ är fortfarande ganska jobbig. Men jag vet att jag aldrig kan ta ens en cigarett. Det skulle jag aldrig våga.
Viktuppgången kom som ett brev på posten, men jag har äntligen fått bukt med den.
Jag ska ärligt erkänna att jag fortfarande kan bli röksugen, speciellt när något är jobbigt. Man tänker bättre som rökare. Men det handlar förmodligen mer om att man i sin ensamhet och med en cigarett i handen kan fokusera på att tänka utan att något annat stör. Man är ju ganska ensam som rökare.
Jag har använt och använder fortfarande nikotintuggummi. Det borde jag sluta med, men jag nöjer mig just nu med att försöka använda så få som möjligt.
Som rökfri orkar jag mycket mer, blir inte andfådd i trappor och jag hostar aldrig. Men framför allt – jag luktar inte rök längre och kan vara nära mitt första barnbarn utan att överföra min röklukt på henne. Det är också underbart att inte behöva springa i förväg för att man ska hinna röka innan man gör något eller att be om pauser jämt.
Man kan dessutom köpa många snygga skor och handväskor i stället för cigaretter för nästan 2000 kronor per månad.
Mina råd till den som nyligen slutat röka är: Håll ut! Det blir bättre. Det är jobbigt, men värt det. Du kommer att bli så stolt över dig själv. Använd nikotinplåster och tuggummi. Man behöver inte lida mer än nödvändigt.”
Lisa Nielsen.Bild: Emma Larsson
Lisa Nielsen:

”Varje dag är en kamp för att inte börja röka igen”

”Jag var rökfri i lite mer än ett år efter stoppet med ”Fimparna”. Sedan fick jag ett återfall som varade i åtta månader. En gång rökare alltid rökare sägs det.
Efter att ha jobbat länge hos en fantastisk kund fick jag beskedet att jag inte fick vara kvar. Jag hade svårt att hantera förlusten och en oviss framtid, och började röka igen.
Men den 25 september 2016 tog jag ett nytt beslut att nu fick det vara nog med ciggen. Året utan cigg visade trots allt att man mår mycket bättre utan. Jag känner mig ännu starkare och mer motiverad än jag gjort förr vid rökstopp.
Så nu är jag rökfri sedan snart fem månader.
Men det är svårt. Varje dag är en kamp för att inte börja röka igen. Livet är en berg- och-dalbana och ciggen har alltid varit en "napp" som tröstat i svåra stunder.
Jag blev hjälpt mycket av att blogga när projektet Fimparna pågick. Jag fick berätta om mina känslor och tankar. När man satt och skrev på kvällen kändes det som om man hade varit jätteduktig en dag till.
Det viktigaste är att inte ge upp. Att inte se ett återfall som ett misslyckande utan ta tag i det igen.
Jag använde och använder sugtabletter, Nicorette 1 mg. Jag har också gått på akupunktur. Det kan jag rekommendera. Det hjälpte mig otroligt mycket.
Idag känns det bra. Jag luktar inte rök. Jag har mycket bättre ork och pengarna går till något mycket bättre. För min del till en Thailandsresa och ännu en planeras till nästa år.
Mitt råd till andra är: Ge inte upp för du mår mycket bättre utan cigaretten.”
Fakta

Hälsovinsterna när du slutar röka

• Efter 20 minuter har blodtryck och puls sjunkit till en normal nivå.

• Efter 8 timmar har kolmonoxidhalten i ditt blod minskat.

• Efter 24 timmar har riskerna för en hjärtinfarkt minskat.

• Efter 2–12 veckor har lungfunktion och blodcirkulation blivit bättre så att det bör kännas lättare att promenera.

• Efter 4–6 månader minskar hosta och slembildning. Då har flimmerhåren i luftrören återhämtat sig.

• Efter ett år har ditt immunförsvar blivit bättre och du kan stå lättare emot förkylningar och andra sjukdomar. Risken för allergier och luftrörskatarr minskar.

• Efter fem år har risken för att utveckla cancer halverats. Risken för stroke eller hjärtinfarkt har minskat till en nivå som närmar sig en icke-rökare.

Källa: Vårdguiden

Louise Skalin, ansvarig för Apotekets sluta-röka-tjänst.Bild: Apoteket

Coachen: Planering och motivation avgör om du lyckas

Lägg upp en handlingsplan för ditt rökstopp. Och påminn dig om vilka fördelar det kan ge för hälsan och ekonomin om du är nära att ge upp. Det är några råd från experter för hur man kan öka chansen att lyckas med att fimpa för gott.
Den som använder sig av Apotekets Sluta röka-tjänst får först hjälp av en hälsocoach med att lägga upp en personlig handlingsplan.
– Det är viktigt att man förbereder sig och sätter upp mål utifrån vilken typ av rökare man är, till exempel när och hur mycket man röker, säger Louise Skalin, ansvarig för Apotekets rådgivningstjänster.
Sedan träffar personen coachen fyra gånger till.
– Vid det andra mötet kan det ofta vara tufft för den som slutat röka. Man får uppmuntran och stöd för att fortsätta och påminns om vad det var som motiverade en från början, säger Louise Skalin. Motivationen är en avgörande framgångsfaktor.
Det gäller till exempel de förbättringar av hälsan som ett rökstopp ger.
– Dessutom sparar man ju pengar på att sluta röka, säger Louise Skalin.
Återfall kan inträffa, men då gäller det att försöka ta tag i det igen.
– Då får man hjälp med att göra en omstart.

6 tips till dig som vill sluta:

1. Bestäm ett datum när du ska sluta röka så att du kan förbereda dig.

2. Stärk din motivation genom att bland annat göra en lista med skäl för att sluta.

3. Testa ditt röksug – skriv ner när du röker och vad du gör när du röker.

4. Skapa rökfria zoner – sluta röka helt och hållet på ställen där du tillbringar mest tid.

5. Gör också gärna en hälsoplan.

6. Gratis stöd och råd kan man få till exempel hos Sluta-röka-linjen, genom att ringa 020.840000, eller chatta på slutarokalinjen.se. Hjälp vid rökstopp kan man också få på vårdcentralen.

Källa: Vårdguiden.

Apotekets hälsocoach tipsar också om olika nikotinersättningsmedel.
– Undersökningar visar att bland de som slutar röka helt på egen hand är 3 procent rökfria efter ett år. Bland de som får individuell rådgivning och stöd i kombination med nikotinläkemedel är 40 procent rökfria efter ett år, säger Louise Skalin.
Sofie Jonsson, handläggare på Sluta-röka-linjen.
Sluta-röka-linjen heter en annan tjänst som Centrum för epidemiologi och samhällsmedicin står bakom i samarbete med Karolinska Institutet. Där framhåller man också planering som en viktig faktor för att lyckas med ett rökstopp.
– Planering är A och O. Vi uppmuntrar fler att ringa till oss redan när de går i tankar om att sluta med tobak, säger Sofie Jonsson, handläggare på Sluta-röka-linjen.
Antalet samtal dit ökade kraftigt i slutet av förra året och fortsätter att öka. Många av samtalen kommer en kort tid efter att folk fimpat.
”Långsiktigt vinner man fler levnadsår, men man får även fler friska år att till exempel spendera med barn, barnbarn eller varför inte en katt.”
En av de vanligaste frågorna handlar om abstinens och om det är normalt att känna sig trött, irriterad, rastlös eller att få huvudvärk efter ett rökstopp.
– Abstinensbesvär är vanliga när man slutar med tobak. Några tips mot det är att dricka vatten så att man har en jämn vätskebalans under dagen, att man äter regelbundet samt motionerar, säger Sofie Jonsson, handläggare på Sluta-röka-linjen.
En annan vanlig fråga är om det är lönt att sluta om man rökt i många år.
– Man har alltid mycket att vinna på att sluta använda tobak. Långsiktigt vinner man fler levnadsår, men man får även fler friska år att till exempel spendera med barn, barnbarn eller varför inte en katt, säger Sofie Jonsson.
Bild: Bonny Håkansson
Fakta

Rökande i Sverige

• 10 procent av kvinnorna i Sverige röker dagligen, 8 procent av männen. Det är vanligast med rökning i åldersgruppen 45-64 år. I Skåne röker 12 procent av kvinnorna varje dag, 11 procent av männen.

• Andelen kvinnor som röker dagligen har minskat med 9 procentenheter mellan åren 2004 och 2016, bland män är minskningen 6 procentenheter.

• 5 procent av kvinnorna i landet röker ibland (2016), en minskning från 9 procent (2004). Bland männen har andelen som röker ibland minskat från 12 till 6 procent. I Skåne röker 7 procent av kvinnorna ibland, 11 procent av männen.

• Andelen före detta rökare bland svenska kvinnor har gått från 15 procent år 2004 till 25 procent år 2016. Bland männen har andelen före detta rökare ökat från 19 till 22 procent.

• Den första svenska undersökningen om andel rökare i Sverige gjordes 1946. Då rökte 50 procent av männen och 9 procent av kvinnorna bland de vuxna.

Källa: Folkhälsomyndigheten och Tobaksfakta.

Genom att kommentera på Sydsvenskan.se godkänner du våra regler

Regler för kommentarer

Välkommen att kommentera artiklar på Sydsvenskan.se!

Tänk på att:

  • Visa respekt för de personer eller företeelser som nämns i artiklarna.
  • Visa respekt för övriga debattörer.
  • Håll er till saken.
  • Spamma inte.
  • Inte skriva för långt. Över 500 tecken är det.
  • Dina kommentarer kan komma att användas på andra ställen på Sydsvenskan.se och Sydsvenskan papperstidning.

Det här är inte ok:

  • Kommentarer om etnisk tillhörighet, kön, sexuell läggning, politisk eller religiös tillhörighet om de saknar relevans i sammanhanget.
  • Rasistiska, homofobiska eller sexistiska yttranden eller budskap och sådana som hetsar mot eller uttrycker hat mot troende.
  • Kommersiella budskap eller marknadsföring, erbjudanden om pengar eller gåvor.
  • Upphovsrättsligt skyddat material som du själv inte har skapat eller har rättigheterna till.
  • Uppmaningar till brott eller agerande som strider mot svensk lag.
  • Hot, trakasserier och skvaller.
  • Att du utger dig för att vara någon annan existerande person.

Redaktionen följer debatten på sajten och förbehåller sig rätten att ta bort olämpliga inlägg. Användare som inte respekterar debattreglerna stängs av från möjligheten att kommentera artiklar.

Läs alla artiklar om: Fimparna
Gå till toppen