Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Malmö

Bamse får elever att prata källkritik

Ryktet sprids fort om ett monster i Mörka skogen. Men var kommer informationen från egentligen, och finns det något monster? Klass 4 på Hindby småskola tar hjälp av det senaste numret av tidningen Bamse för att lära sig mer om källkritik.

Ur senaste Bamsetidningen, "Bamse och den mörka skogen".
När Lille Skutt cyklar genom Mörka skogen blir han rädd för ett vrål och en skugga. Han föreställer sig ett monster, och snart går ryktet. Nina Kanin åker till skogen för att skriva en artikel om monstret, och Bamse går också dit för att hindra monstret från att skrämma fler.
Men allt visar sig vara ett missförstånd. Det är bara Herr Gris som är på badutflykt och har bränt sig på en brännässla. Ångerfullt säger Lille Skutt att det är smart att ta reda på sanningen istället för att sprida rykten.
Klass 4 på Hindby småskola har använt historien för att diskutera källkritik. Hur kunde Lille Skutt och de andra ha agerat annorlunda, undrar läraren Mikael Fredin.
Han kunde ha sagt att han TRODDE att det var ett monster, föreslår eleverna. Eller han kunde ha undersökt saken, eller sagt vad han faktiskt såg, nämligen en skugga.
– Risken är också att man berättar det ännu lite läskigare för man märker att man får uppmärksamhet, säger Mikael Fredin.
Fyra elever från klassen var med på läskonferensen ReadMe i våras. Ihop med gymnasieelever från Lund, medieforskare och personer från Bamseredaktionen, tog de fram historien om ryktet i Mörka skogen, som publicerades i det senaste numret av Bamse. Tillsammans med berättelsen finns ett faktaavsnitt som förklarar varför det kan förekomma falsk information på internet och hur man som läsare kan förhålla sig kritisk till det.
Tidningen kom ut för bara några dagar sedan, men har fått stor uppmärksamhet. Väldigt många skolor har hört av sig till förlaget och vill beställa klassuppsättningar. Två Malmölärare håller på att göra en lärarhandledning om hur man kan arbeta med källkritik utifrån historien i Bamse.
– Vi kunde ana att det skulle bli en del, men inte att det skulle bli så här stort. Källkritik och falska nyheter är högt på agendan, säger Bamses chefredaktör Charlotta Borelius.
Det skrevs mycket om clowner som gjorde en rädd, säger Ruth Nimhed.Bild: Lars Brundin
Ruth Nimhed som går i klassen, tycker att hon har lärt sig att man måste kolla upp saker som man läser om.
– Man kan till exempel se om det kommer från en sida man inte känner till, säger hon.
Som exempel tar hon allt som skrevs om clowner i höstas.
– Jag läste på flera ställen att clowner skulle attackera. Man blev lite rädd. Men sen hände det ju inte. Och nu om de skriver om det igen så kommer jag inte vara lika rädd för jag kollar upp det, säger hon.
Rädsla är en stark drivkraft att dela falska historier på nätet, kommer klassen fram till. Och läraren Mikael Fredin summerar:
– Nästa gång tar ni det lite lugnare och funderar över: varför har de skrivit detta? Vad är bakgrunden till att den här nyheten kommer ut? Innan ni sprider det och blir en del av det hela.
Ur senaste Bamsetidningen.
Gå till toppen