Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Kent Leijon Jönsson: Hockeystaden Malmö ritar om kartan och vill vidga gränserna

Malmö kan mycket väl kallas för Sveriges fotbollshuvudstad. Men Sveriges hockeyhuvudstad? Med Malmö Redhawks på åttonde plats i SHL och Pantern som sensationell trea i allsvenskan har landets tredje största stad ritat om hockeykartan.

Bild: ANDERS BJURÖ
För tillfället lever Redhawks och Pantern i en hälsosam relation. Med spelare som hoppar fram och tillbaka. Situationen är win-win för båda klubbarna.
Det finns säkert Panternfolk som drömmer om att ta nästa steg, förvandla kvartersklubben till en SHL-förening.
Och visst, men då går tåget förmodligen nu. Från och med hösten 2018 tickar SHL:s nya och förlängda tv-avtal i gång med C More.
Varje SHL-klubb lär då få en bit över 40 miljoner kronor per säsong. En väsentlig höjning – som gör det ekonomiska avståndet till de allsvenska klubbarna gigantiskt. Mer än tio gånger så stort.
Sport är inte bara pengar – men den finansiella distansen mellan SHL och allsvenskan gör det ännu svårare att ta sig in i finsalongen.
Malmö Redhawks har tidigare pratat om att man är garanterad 28 SHL-miljoner för innevarande säsong. Från hösten 2018 talas det om 42 miljoner.
– Våra intäkter kommer att höjas, men egentligen är det inte någon klubb i SHL som mår bra ekonomiskt.
Det säger Patrik Sylvegård, sportchef och vd i Malmö Redhawks.
Finns risken att de utökade tv-pengarna bara går till spelarlöner?
– Det är viktigt med profiler i ligan, men någonstans kanske man ska titta mer på flickhockey, ungdomar och integration. Saker som är viktiga för samhället och hockeyn. Hur vi får upp intresset och får fler att spela hockey, säger Patrik Sylvegård.
Lönetak?
– Mycket möjligt, det diskuteras ganska kraftigt internt, säger Patrik Sylvegård.
Ett lönetak som i NHL hade varit sunt för SHL. I den nordamerikanska ligan finns också ett lönegolv. Också det sunt.
Med mer tv-pengar funderar Sylvegård på hur hockeyn ska vidga gränserna, vilket är helt nödvändigt för Redhawks tillväxtpotential i Malmö.
Det nya tv-avtalet bör också skjuta eventuella KHL-planer för Sverige i sank. En idé som borde vara helt dödfödd – i alla fall om man tar den klassiska Helsingforsklubben Jokerit som avskräckande exempel. På två säsonger i ryskdominerade KHL har Jokerit gått back med motsvarade 290 miljoner kronor. Och då snittade ändå Jokerit 10468 åskådare per hemmamatch förra säsongen.
Hur många åskådare hade ryska storlag som SKA St Petersburg och Avangard Omsk lockat i Malmö?
Inte många – inte ens i hockeyns huvudstad.
Gå till toppen