Världen

Facebook har gett sig själv ett nytt uppdrag, eftersom det gamla var förlegat

Med stor makt kommer stort ansvar, och långa målbeskrivningsbrev. Nu ska Facebook fokusera på att spräcka folks åsiktsbubblor och minska spridningen av ”fake news”.

Mark Zuckerberg har beslutat att Facebook aktivt ska arbeta för att nyansera samhällsdebatten och minska spridningen av falsk information.Bild: Eric Risberg
Facebooks gamla uppdragsbeskrivning var en slogan i stil med Googles ”Don't be evil”:
To give people the power to share and make the world more open and connected.
Fritt översatt: Att ge folket makten att dela med sig och göra världen mer öppen och sammankopplad.
Men: Igår publicerade Facebooks vd Mark Zuckerberg ett brev där han för första gången erkände att Facebooks uppdrag har fört med sig en hel del oönskade sidoeffekter. Framöver kommer företaget att fokusera mer på vad som händer efter att människor sammankopplats.
”Det viktigaste vi på Facebook kan göra i dessa tider är att utveckla en social infrastruktur som ger människor makten att bygga en global gemenskap som fungerar för oss alla”.
Zuckerbergs brev är 5 800 ord långt. Han nämner ordet ”social infrastruktur” fjorton gånger, utan att riktigt förklara vad ”social infrastruktur” faktiskt betyder.
Men sett ur ett större perspektiv har han fem långsiktiga mål – nämligen att hjälpa användarna att bygga en gemenskap som är:
Stödjande
Säker
Medveten (engelska: informed).
Samhällsengagerad, och...
Inkluderande
Facebook har fått ta emot mycket kritik för att falska nyheter sprids som en löpeld på det sociala nätverket, särskilt i samband med USA:s presidentval förra året. Flera bedömare anser att spridningen av konspirationsteorier och falsk information bidrog till Donald Trumps seger i valet.
Zuckerberg slog till en början ifrån sig anklagelserna om att Facebook spelade en avgörande roll i presidentvalet, och kallade det hela för ”galet”. I december presenterade dock Facebook en strategi för att bekämpa spridningen av falska nyheter.
I sitt brev skriver Zuckerberg att hans företag måste göra ännu mer för att motarbeta falsk information. Han diskuterar också hur sociala medier leder till polariserade åsikter, eller helt enkelt ”åsiktsbubblor”, och att sociala medier premierar enkelhet och motverkar nyanser.
Zuckerbergs poäng är denna: Baksidan av sociala mediers snabba spridning av förenklade åsikter och resonemang är att det kan leda till en polarisering i samhällsdebatten, där folk helt enkelt tar till sig olika världsbilder och aldrig kan mötas.
Så hur lösa problemet? Det är naturligtvis ingen enkel sak, men Zuckerberg talar bland annat om följande:
• Att erbjuda användarna flera olika perspektiv på en fråga, istället för att bara presentera en förenklad version av ”båda sidor”.
• Identifiera användarbeteenden som signalerar att en artikel som delas på Facebook är hårdvinklad, och därigenom begränsa artiklens virala spridning.
• Utveckla Facebooks funktioner för grupper, så att gruppmedlemmar och gruppadministratörer kan göra mer och nätverka på ett bättre och enklare sätt än idag.
• Att bidra med verktyg för att hjälpa personer att använda sin rösträtt.
Hela Mark Zuckerbergs brev går att läsa här.
Genom att kommentera på Sydsvenskan.se godkänner du våra regler

Regler för kommentarer

Välkommen att kommentera artiklar på Sydsvenskan.se!

Tänk på att:

  • Visa respekt för de personer eller företeelser som nämns i artiklarna.
  • Visa respekt för övriga debattörer.
  • Håll er till saken.
  • Spamma inte.
  • Inte skriva för långt. Över 500 tecken är det.
  • Dina kommentarer kan komma att användas på andra ställen på Sydsvenskan.se och Sydsvenskan papperstidning.

Det här är inte ok:

  • Kommentarer om etnisk tillhörighet, kön, sexuell läggning, politisk eller religiös tillhörighet om de saknar relevans i sammanhanget.
  • Rasistiska, homofobiska eller sexistiska yttranden eller budskap och sådana som hetsar mot eller uttrycker hat mot troende.
  • Kommersiella budskap eller marknadsföring, erbjudanden om pengar eller gåvor.
  • Upphovsrättsligt skyddat material som du själv inte har skapat eller har rättigheterna till.
  • Uppmaningar till brott eller agerande som strider mot svensk lag.
  • Hot, trakasserier och skvaller.
  • Att du utger dig för att vara någon annan existerande person.

Redaktionen följer debatten på sajten och förbehåller sig rätten att ta bort olämpliga inlägg. Användare som inte respekterar debattreglerna stängs av från möjligheten att kommentera artiklar.

Gå till toppen