Kultur

Lesbisk fantasi och schablon

Below her mouth

BIO. DRAMA. Regi: April Mullen, Med: Erika Linder, Natalie Krill, Sebastian Pigott, Åldergräns 15 år. Längd: 1.34.
Dallas har fått sitt namn av föräldrarna hemma i Sverige som döpte henne efter sin favoritserie någon gång på 80-talet. En liten ironisk släng åt den punkterade amerikanska drömmen och kärnfamiljen, om man så vill, i tider då den mer frisinnade flaggan vajar bättre över Kanada – och är det något som kanadensiskan April Mullens regidebut är så är det väl frisinnad.
Den svenska modellen Erika Linder spelar takläggaren Dallas, lika delar lesbisk fantasi och schablon. En manlig butch som raggar kvinnor oförtrutet på barer och drivs av en svartbottnad rastlöshet. En dag stöter hon på gräsänkan och den mondäna moderedaktören Jasmine (Natalie Krill), tillsammans blir de ett rätt udda par som först tar en drink för att sedan hamna i säng och dras in i en våldsamt passionerad sexhelg. Et voilá, där någonstans tar Stephanie Fabrizis lövtunna manus slut. Inga psykologiska förklaringar att fundera över under tiden som kameran naket och nära löper över ångande kroppar i halvannan timme. Inga tillbakablickar, minimal framåtrörelse. Allt behöver ju inte psykologiseras och förklaras, framför allt inte kärlek och än mindre sex. Och April Mullens regiarbete har en styrka i hur hon förmår skådespelarna att känslomässigt klä av sig framför kameran – framförallt gör Erika Linder ett styvt jobb.
Men, ärligt talat, hade det här varit en heterohistoria hade vi skrattat åt plattityderna. Nu har den sina självklara poänger som komma ut-film. Men man sitter där och väntar förgäves efter smärtpunkterna som i stilbildande "Blå är den varmaste färgen" eller i landsmannen Xavier Dolans mörka sexuellt utforskande dramer. Man får ta "Below her mouth" för vad den är, en lågbudgetfilm i skriande brist på riktig trovärdighet och personkemi. Men också en lovande, hårt arbetande regidebutant som bara hade behövt ett manus...
Läs alla artiklar om: Filmfredag 17 februari
Gå till toppen