Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Åsa Anderberg Strollo: Youtubers som läser

Tubecon i Helsingborgs arena i höstas lockade tusentals unga.Bild: Niklas Gustavsson
Videosajten Youtube med sin slogan ”Broadcast yourself” har gått rakt in i barnens hjärtan. Många idag bär på egna drömmar om att filma sig och lägga upp klipp. Men för att lyckas på Youtube måste man interagera med sina fans. Kommentarsfältet är nästan lika viktigt som videon, och barn som skriver där förväntar sig ett svar. Minst. Ännu hellre ska youtubern kommentera eller göra som följaren föreslår i sin nästa video. Och ur detta växer begrepp som deltagarkultur och aktivt samskapande.
Jag tror att det är större än vad vi förstår idag.
Vår kommande generation förväntar sig alltså dialog, de tänker ekvivalens och inte alls att de ska stå passiva och ta emot det stjärnan ger. Långt borta är idolaffischer och avlägsen dyrkan, idag kan en 16-åring komma hem och säga att hon sett komikern William Spetz på tåget och få den mycket logiska frågan från en jämnårig: ”Hälsade ni?”
Men till och med arrangörerna bakom Youtube-mässan Tubecon överraskades av detta nya i fjol. De hade förberett för ett ganska stillsamt event, när tusentals tolvåringar vällde in och ville upp på scen efter varje programpunkt och ta selfies, intervjua, prata och kramas med ”sina” youtubers.
Som författare kan man också bli orolig över utvecklingen. Vem är jag om jag inte finns på Youtube liksom, och var finns deltagarkulturen i en bok? En kollega som gått från oro till handling är amerikanen John Green (”Förr eller senare exploderar jag”) Han slutade skriva böcker för några år sedan, och började vlogga, posta videoinlägg, istället.
Men så har vi det omvända fenomenet: youtubers som skriver böcker. Först ut var Felix Kjellberg, Pewdiepie, med ”Den här boken älskar dig” och Clara Henry med ”Ja, jag har mens, hurså?” (båda storsäljare från Bokförlaget Forum, 2015)
Så boken har sin tydliga plats och sitt självklara värde fortfarande. Det vittnar man om på skolbiblioteken också, där den mest läströtta tonåring numera kan komma instörtande och säga ”Ni bara måste köpa in Dagny Carlssons bok, jag behöver den!” eller ”Var står Kissies 'Älskad och hatad'? Vi ska läsa nu!”.
Vi har dessutom fenomenet ”booktubers” – youtubers som tipsar om böcker – som är stort i USA och på stark frammarsch här i Sverige. Misslissibel och Clara Holmberg är två som vloggat mer om böcker än smink på sistone, och det klär dem.
Så kanske att jag oroar mig i onödan, kanske är det deltagarkultur och dialog kring böcker som vi vill ha, typ stora globala bokcirklar på nätet. Så verkar kommentarsfälten funka i alla fall, och många bokvloggare vittnar om en öppen och fin gemenskap på sajten.
Så har du en liten bokslukare som drömmer om en bokcirkel eller att bli youtuber, tipsa om att slå ihop dessa två drömmar. För att komma igång kan man titta på klipp som ”How to booktube” och ”Tips for creating a booktube channel” och ”How booktubers make money”.
Personligen ska jag testa deltagarkultur nästa gång jag är på författarbesök i en skola, och pröva framtida bokidéer på eleverna jag träffar.
För den som vill på Tubecon är det närmast Halmstad nästa helg, den 25 februari, som gäller.

Fler böcker av Youtubestjärnor

1 ”Ibland mår jag inte så bra” av Therese Lindgren (Bokförlaget Forum 2016).Här varvas fakta med egna berättelser för att avdramatisera och stötta andra som hamnar i psykiska svackor emellanåt. En viktig bok som kan minska stigma, ensamhet och känslan av att man är den enda som mår dåligt ibland.
2 ”Jag är Nellie” av Nellie Berntsson (Bonnier Carlsen 2016).Det här är den perfekta presenten till någon som har det tufft socialt och behöver tröst och stöd från en ”storasyster” som vet hur det är. Nellie skriver personligt om mobbing, mod, ensamhet, framgång och kärleken till hästar.
3 ”Dunderhumor: dunderguiden till Youtube”av Tischkewitz, Tischkewitz och Grahn (Egmont Publishing AB, 2016) Killarna bakom Dunderhumor har skrivit en uppriktig handbok för den unge som själv är på väg att ta steget och bli en Youtuber. Den är lättläst och grabbigt kul på det sätt som är trions signum.
Gå till toppen