Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Malmö

De nyinflyttade får utsikt över ödetomten några år till

När fastighetsmiljardären Per Arwidsson köpte ödetomten på Industrigatan såg han potentialen. Ett industriområde som med tiden skulle hamna mitt i stan. Potentialen ser han fortfarande, sjutton år senare. Men de första hyresgästerna i Spårvägen lär få utsikt över en ödetomt några år till.

Ödetomten i kvarteret Brännaren. Här tömdes migrantlägret hösten 2015.Bild: Lars Brundin
Hörnet i kvarteret Brännaren på Industrigatan är kanske mest känt för migrantlägret som tömdes hösten 2015. Innan dess byggde Malmös skejtare ramper här. Sedan drygt ett år tillbaka är ödetomten åter öde, bakom lås och bom, och ogräs och buskar har tagit över.
Detta blir också utsikten för de första hyresgästerna i kvarteret Spårvägen när de flyttar in i sommar. Enligt Fastighetskontorets projektledare Jan Johansson kan det dröja några år innan första spadtaget tas till ett nytt stadskvarter. Här ska Malmö stad komma överens med fem privata ägare innan exploateringsavtal kan skrivas på och en detaljplan kan godkännas för hela kvarteret.
Planerna är både bostäder och butikslokaler, och Per Arwidsson vill komma igång och bygga så fort som möjligt.
– Det går väldigt långsamt. Jag är med på att starta i morgon, men vi måste ha en detaljplan, och där har Malmö stad allt i sin hand.
Parkeringsfrågan är enligt Per Arwidsson en anledning till att det drar ut på tiden.
– Vi har varit villiga att lösa parkeringsfrågan på vår mark. Men kommunen vill ha en gemensam parkeringslösning. Till det har vi sagt okej, inga problem.
Efter kommunens köp av en fastighet mot Agneslundsvägen tror han att det ändå kan hända något snart.
– Nu har de ju tagit steget att köpa fastigheter, så nu är de inne i processen, säger Per Arwidsson.
Har du fått frågan om att sälja?
– Ja, ja, det är många som är på mig om det. Det finns en stor efterfrågan i Malmö. Detta är det området som ligger närmast stadskärnan som håller på att exploateras. Det här blir bara bättre och bättre ju längre tiden går.
Bild: Lars Brundin
Jan Johansson på Fastighetskontoret är projektledare för både Spårvägen och Brännaren, och förklarar det komplexa med kvarteret Brännaren.
– Projekt där vi har många privata fastighetsägare som driver en gemensam detaljplan tar tid. Det är en väldig skillnad jämfört med Spårvägen där utgångsläget var att kommunen ägde all mark och reglerade avtalen. Brännaren är något helt annat. Det är gånger hundra i komplexitet när det gäller att få med alla på tåget och dra åt samma håll, säger Jan Johansson.
Hur länge kommer de nyinflyttade på Spårvägen ha utsikt över en ödetomt?
– Det kan väl dröja några år till innan det bebyggs. Det är en hel del som ska komma på plats och marken ska iordningställas. Vi har en dialog med alla fastighetsägare och jag hoppas att exploateringsavtal snart ska tecknas, säger Jan Johansson.
Hur mycket sanering handlar det om?
– Det finns föroreningar i de ytliga jordlagren. Det är bättre än vi trodde. I samband med iordningställande av marken och grundläggning av byggnader i området kommer en del av de ytliga jordlagren att schaktas av oavsett om de är förorenade, säger Jan Johansson.
I kvarteret Brännaren har det funnits industrier sedan slutet på 1800-talet. Bland annat Svenska Ammoniakfabriken som sedan blev en del av Alfred Benzon & Co. Ödehuset som står kvar längs Industrigatan är en rest från Benzon.
Läs mer: Försvunna Malmö om kvarteret Brännaren
Läs alla artiklar om: Nya Sorgenfri
Gå till toppen