Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Malmö

Nu reagerar Malmöbor mot näthatet

Det har hänt något med samtalet på Malmö stads huvudkonto på Facebook. Malmöborna går in och bemöter felaktigheter och hat i större utsträckning än tidigare.

Frida Leander och Linda Nordgren arbetar för att främja det demokratiska samtalet på Malmö stads sociala medier-konton.Bild: Lars Brundin
Frida Leander och Linda Nordgren är kommunikatörer på stadskontoret. De är de som i huvudsak ser till att värna det demokratiska samtalet på Malmö stads huvudkonto på Facebook med drygt 23 000 följare.
– Vårt uppdrag är att se till att debattörerna får tillgång till fakta i ämnet de debatterar. Vår uppgift är inte att omvända någon eller att skönmåla Malmö, säger Linda Nordgren.
Malmö stads huvudkonto på Facebook har över 23 000 följare.
Facebook-sidan har funnits sedan 2009, men det är de senaste 2,5 åren som de hatiska kommentarerna växt i antal. Men så hände något nyligen.
– Vi vet inte riktigt vad det betyder, men Malmöborna bemöter varandra på ett helt annat sätt än tidigare och det bidrar till att sänka tonläget, säger Frida Leander.
Förra fredagen kom den senaste trygghetsmätningen från Malmö. I tisdags lade de ut ett inlägg om mätningen som väckte intensiv debatt. På två dygn hade mer än 17 000 läst inlägget och många hade tyckt till.
– Vi har svarat på många inlägg, men flera har vi avstått ifrån eftersom andra redan bemött påståendena, säger Frida Leander.
Malmö stad har 310 konton i sociala medier, det handlar om allt från huvudkontot på Facebook till förskolors olika bloggar som enbart rör dem som jobbar och har barn på förskolan.
– Räknar vi alla konton så har de tillsammans lika många följare som det finns invånare i Malmö, säger Linda Nordgren.
Hon och Frida Leander har inte bara ansvar för att sköta huvudkontot. De utbildar också andra kommunikatörer och chefer i Malmö stad så att alla arbetar för att värna det demokratiska samtalet i sociala medier.
– Vi prövar oss fortfarande fram, det händer så mycket och fort i vårt polariserade åsiktsamhälle så vi kan inte säga: Gör så här blir det bra, säger Linda Nordgren.
De vet oftast när ett inlägg kommer att väcka hat och rasistiska kommentarer, men ibland blir de ändå förvånande.
– Ja, som när vi gick ut med en helt vanlig samhällsinformation att vattenprover visade på otjänligt vatten i Klagshamn och rekommenderade folk från att inte bada tills nästa prov hade tagits.
Linda Nordgren säger att mycket ilska som luftas på Malmö stads Facebook-sida inte alls rör kommunens verksamhet.
– Då hänvisar vi till rätt myndighet, men försöker också ge fakta i frågan.
När de hatiska kommentarerna började strömma in stod de inför ett vägval. De valde vägen att besvara så mycket som bara är möjligt.
– Vi har sett att det valet har haft en dämpande effekt på tonläget. När nu Malmöborna också ger sig in i debatterna så dämpas det lite mer, säger Frida Leander.
De tror att det faktum att Malmö utsätts för många felaktiga påståenden och rykten utifrån har fått Malmöborna mer aktiva.
– Även om man är kritisk till det som händer så vill man visa att allt är inte dåligt.
Läs alla artiklar om: #framåtmalmö
Gå till toppen