Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Malmö

Miljardsatsning för Massive – världens största filmsuccé ska bli spel i Malmö

Världens mest inkomstbringande film genom tiderna ska bli spel i Malmö. Skaparna bakom "Avatar" och "Titanic" anlitar skånska Massive Entertainment för att utveckla ett spel baserat på fyra nya Avatar-filmer som planeras de kommande åren. "Det här är anledningen till att vi köpt kvarteret Eden på Möllan och behöver anställa ett hundratal personer till bara för det här projektet", säger David Polfeldt, vd på Massive Entertainment.

Massives vd David Polfeldt har gott om material om "Avatar" på sitt kontor.Bild: Jenny Leyman
Story in english: Malmö company to develop game for ”Avatar” sequels
Handlingen i Avatar utspelas på månen Pandora, en fantasivärld som Massive Entertainment nu fått i uppdrag att återskapa i spelmiljö. Enligt David Polfeldt handlar det om en mångårig satsning som ger företaget möjlighet att växa i Malmö med en tidshorisont på uppemot tio år, beroende på när de fyra nya Avatar-filmerna har premiär.
Läs mer: David Polfeldt – illustratören som byggde spelregionens flaggskepp
– Det David Polfeldt och hans team ska göra handlar inte om att berätta storyn om Avatar, utan om att ta upplevelsen från filmen och göra det möjligt att i spelet utforska världen på Pandora, säger Jon Landau i en exklusiv intervju med 8till5.
Han var producent för både den första "Avatar"-filmen samt "Titanic", som vann en Oscar för bästa film 1997. Tillsammans med regissören James Cameron öser han beröm över Massive Entertainment.
– Du hamnar ofta på platser i spel där det finns osynliga gränser, men vår förhoppning är att öppna upp en värld som utvecklar sig alltmer och då kan vi bara jobba med de bästa som våra partner. Och det handlar alltid om personerna bakom tekniken. Teamet på Massive vill verkligen förstå vår idé och det vi redan har fått se är fantastiskt. De är verkligen experter på det här, säger Jon Landau.
Jon Landau och James Cameron när de tog emot Oscars för "Titanic" 1998.Bild: REED SAXON
Och i en promotionfilm som släpps nu ikväll säger stjärnregissören James Cameron:
– Det här är det rätta teamet att skapa liv åt Pandoras skönhet.
– I vanliga fall köper man en licens och gör ett spel isolerat från filmprojekten. Men här har de ett stort intresse i hur Pandora återskapas och samarbetet mellan oss blir centralt. Det vi gör går direkt till James Cameron, säger David Polfeldt.
Läs mer: Här är Malmös bästa spel genom tiderna
Förutom utvecklingsteamets inställning till uppdraget var Massives egenutvecklade spelmotor Snowdrop också avgörande för att uppdraget att göra Avatar-spelet skulle hamna i Malmö.
– Vi är ganska nära en gräns där ögat inte längre kan se skillnaden mellan spel och film. Det är nog bara något år bort. Det blir intressant när vi kan börja göra spel som är nästan lika verkliga som filmerna, säger David Polfeldt.
Han förklarar att den största utmaningen vid spelutveckling är att inte veta åt vilket håll spelaren kommer titta nästa sekund, vilket gör att alla tänkbara miljöer måste kunna visas i hög kvalitet på millisekunder –till skillnad från i en film där regissören väljer kameravinkel och kan jobba utifrån det.
Läs mer: Guide: 24 nya spel som utvecklas i Malmö just nu
– Med Snowdrop som spelmotor är det möjligt att ge liv åt Pandora, vilket vi såg redan väldigt tidigt när vi lät Massive ta del av en del teknik från den första Avatar-filmen. David och hans team har också varit här flera gånger, så det handlar verkligen om ett nära samarbete, förklarar Jon Landau på telefon från Kalifornien.
– Vi har haft många diskussioner, ovanliga diskussioner. Det har handlat mycket om vilken filosofi vi har. Vilken roll vi tycker att sagor har i vår tid. Vilket ansvar man har som entertainers och sagoförfattare. Där har vi många gemensamma åsikter, säger David Polfeldt.
"Pandora är en måne som är nästan lika stor som jordklotet, men det har en vildare flora och fauna. De har lagt sjukt mycket arbete på bakgrunderna. Om stammar, religion, hantverk, gravitation, lufttäthet… allt. Allt är samlat i ett team som hela tiden kollar av med verkliga forskare. Mycket av det materialet ser man inte i filmerna, men det är det som gör att Pandora känns så äkta och att det hänger ihop", säger David Polfeldt om världen de ska bygga.Bild: Jenny Leyman
Nyheten om samarbetet mellan Massive och Cameron och Landaus bolag Lightstorm Entertainment presenteras nu ikväll (svensk tid) på den stora spelmässan Game Developers Conference i San Francisco.
Arbetet med att utveckla Avatar-spelet smögs dock igång i Malmö under stort hemlighetsmakeri redan förra året, sedan Lightstorm Entertainment utvärderat en handfull olika bolag som potentiella utvecklare. Enligt både Landau och Polfeldt kommer samarbetet mellan bolagen att pågå i många år framåt.
– Det här ger oss en enorm stabilitet, så att vi kan planera för en mycket mer stabil framtid än vad vi är vana vid. Som företagsledare är det en dröm, säger David Polfeldt.
Men det är också en personlig dröm som går i uppfyllelse, en dröm som han har haft sedan han såg den första Avatar-filmen 2009.
– Redan när jag såg filmen tänkte jag att det skulle gå att göra världens bästa spel på. Vi vill skapa världar som är lekplatser för spelare, där de kan vara hjälten – inte där vi återberättar en viss persons historia ur en film, utan spel där jag kan åka till Pandora. Sen träffade jag Jon Landau, som är så mycket Hollywood man kan vara, första gången för fyra år sedan. Det har varit en lång uppbyggnad av relationen, men vi visste att det fanns en kemi tidigt som gjorde att vi skulle passa in med det de gör, säger David Polfeldt.
– Sen har de en annan sak som är fantastisk för oss. Nämligen att de jobbar uteslutande med kvaliteten på slutprodukten. Det gör att det vi skapar nu inte bara måste vara riktigt bra, utan det ska vara perfekt. Det måste vara det bästa som någonsin gjorts. Och vi har många veteraner här i huset som är mogna för den utmaningen. Nu ska vi driva mediet till en ny nivå, säger David Polfeldt.
Scen ur filmen "Avatar" från 2009.Bild: WETA
Samarbetet innebär också att Massive Entertainment kan skapa nya miljöer på Pandora, som inte finns med i filmerna – miljöer som i vissa fall också kan komma att dyka upp i filmerna, enligt både Landau och Polfeldt.
David Polfeldt räknar också med att det nya samarbetet kommer att underlätta rekryteringen till Massive Entertainment, som har satt målet att växa från 400 till 600 anställda i Malmö de kommande åren.
– Många har flyttat till Malmö för att jobba med vårt förra spel, "The Division". Med "Avatar" blir vi dubbelt så attraktiva, särskilt som "Avatar" har ett totalt annat fokus med hållbarhet och natur och balans, vilket lockar en annan typ av utvecklare som vill jobba med frågor kring moral och ekologi och vad vi gör med vår planet, säger David Polfeldt.
Genom att kommentera på Sydsvenskan.se godkänner du våra regler

Regler för kommentarer

Välkommen att kommentera artiklar på Sydsvenskan.se!

Tänk på att:

  • Visa respekt för de personer eller företeelser som nämns i artiklarna.
  • Visa respekt för övriga debattörer.
  • Håll er till saken.
  • Spamma inte.
  • Inte skriva för långt. Över 500 tecken är det.
  • Dina kommentarer kan komma att användas på andra ställen på Sydsvenskan.se och Sydsvenskan papperstidning.

Det här är inte ok:

  • Kommentarer om etnisk tillhörighet, kön, sexuell läggning, politisk eller religiös tillhörighet om de saknar relevans i sammanhanget.
  • Rasistiska, homofobiska eller sexistiska yttranden eller budskap och sådana som hetsar mot eller uttrycker hat mot troende.
  • Kommersiella budskap eller marknadsföring, erbjudanden om pengar eller gåvor.
  • Upphovsrättsligt skyddat material som du själv inte har skapat eller har rättigheterna till.
  • Uppmaningar till brott eller agerande som strider mot svensk lag.
  • Hot, trakasserier och skvaller.
  • Att du utger dig för att vara någon annan existerande person.

Redaktionen följer debatten på sajten och förbehåller sig rätten att ta bort olämpliga inlägg. Användare som inte respekterar debattreglerna stängs av från möjligheten att kommentera artiklar.

Gå till toppen