Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Malmös spelbransch

Niklas Sintorn: Att göra spel på filmlicenser är inte längre förknippat med katastrof

”Säkrare än så här kan man inte bli i spelbranschen”, säger Massives vd David Polfeldt om ”Avatar”-satsningen som är anledningen till att man köpt upp ett helt kvarter på Möllan och behöver göra 200 nyanställningar.

Trygghet är få förunnat i den här branschen, men jag är övertygad om att Massive kommer att förvalta James Camerons filmer väl. Inte minst ”Tom Clancy’s The Division” visar att man är kapabla att skapa de stora världar som känns som en självklarhet i en sådan här satsning. Den egenutvecklade spelmotorn Snowdrop försäkrar oss även om att dessa världar lär se fantastiska ut.
Ekonomiskt och tekniskt ser det alltså ut att vara bäddat för succé. Men till skillnad från ”The Division”, som togs emot med entusiasm från dag ett, så kommer ”Avatar” att tvingas tampas med filmlicensspelens brokiga historia och minst sagt tveksamma rykte.
Det fanns en tid då många spel som gjordes på storfilmer höll hög kvalitet. ”Aladdin”, ”Alien 3” och ”Goldeneye 007” gick varma på Super Nintendo och Nintendo 64 och hyllades av såväl kritiker som spelare.
Men sedan hände något. De bra spelen blev färre och färre, och blev allt oftare en del i ett stort pr-maskineri kring filmen än något som kunde stå på egna ben. Att det gjordes ett spel som på riktigt heter ”Peter Jackson's King Kong: The Official Game Of The Movie” är ett bra exempel på det.
”Iron Man”, ”Catwoman”, ”The Matrix”, ”Charlies änglar” och ”Bad Boys” är bara några exempel på filmer som blivit riktigt usla spel. Det gjordes till och med ett kasst spel av ”Street Fighter”, en film som i sin tur baseras på en redan fantastisk spelserie.
Faktum är att ”Avatar” redan finns som spel med den osexiga titeln ”James Cameron’s Avatar: The Game”. Studion som utvecklade det ligger i Montreal och ägs av Ubisoft, samma företag som köpte Massive 2008. Till Massives fördel är det ett riktigt dussinspel som ganska få köpte.
Lyckligtvis är det idag inte inte lika förknippat med total katastrof att göra spel på filmlicenser som det en gång varit. På senare år har flera utvecklare visat att det går, bara man lägger manken till. ”Sagan om ringen”-äventyret ”Middle-Earth: Shadow of Mordor” och ”Alien: Isolation” är några av de bästa spelen i sina genrer. Svenskutvecklade ”Star Wars: Battlefront” och ”Mad Max” har båda hyllats brett.
Massive kanske startar i något av en uppförsbacke, med tanke på licensspelens skamfilade rykte. Men genren är på väg åt rätt håll och det kan mycket väl bli så att Massive blir studion som visar att bra filmlicensspel är här för att stanna. Chansen är i alla fall mycket större att man visar var skåpet ska stå än att det blir som på 80-talet när hundratusentals osålda exemplar av det värdelösa Atari-spelet ”E.T. The Extra Terrestrial” begravdes på en soptipp i New Mexico.
Gå till toppen