Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Så blir du en bättre säljare

En produkt, en tjänst eller din egen erfarenhet. Oavsett vad du vill sälja in kan du vässa din strategi – här i fyra enkla steg.

”Erbjud information och var hjälpsam mot den målgrupp du vill nå”, säger säljcoachen Alexander Rydberg.
I vår serie ”Malmö drömmer” efterlystes det en säljskola för entreprenörer. Vi fick kontakt med Ideon Innnovation, som satsar på att utbilda uppstartsbolag om säljteknik och marknadsföring. Det görs bland annat via en säljskola som Adsensus håller.
Varför är det så svårt att sälja?
– Jag tror inte att det är så svårt. Det handlar det om att förstå människorna du vill nå. Vilka talar jag med och vad har de för behov? Är du inte relevant försvinner du i bruset, säger Alexander Rydberg på Adsensus.
Han pekar på att försäljning hänger nära ihop med marknadsföring. Svenska företag är generellt duktiga på ritningar och produktion, men inte lika starka inom försäljning.
– Det finns ett stigma kring säljare, och det behöver revideras för att svenska entreprenörer och innovatörer ska kunna skapa bolag som överlever och växer sig starka.
Vad är det vanligaste misstaget vi gör?
– Att tro att produkterna står på egna ben, att folk ska vallfärda så länge det du säljer är tillräckligt bra. Men det stämmer inte. Man måste kavla upp armarna och jobba långsiktigt.
Hur då?
– När vi håller workshops med unga entreprenörer börjar vi med målsättningar. Förstå varför företaget finns och sätt det i ett större sammanhang. Kanske är det att växa och skapa jobb för framtiden.

Fyra tips för att slipa säljstrategin

1. Välj rätt målsättning.
Det låter självklart, men många missar det mest grundläggande och famlar i blindo. Var tydlig med målsättningen, till exempel genom att jobba med smarta mål (specifikt, mätbart, accepterat, realistiskt och med tidsram).
2. Följ upp.
Utgå från det som har varit framgångsrikt – vad hände senaste veckan som var positivt och hur kan vi återskapa det? Det betyder inte att du ska bortse från det negativa, men det bör inte var huvudfokus.
3. Skräddarsy budskapet.
Vem talar du med? Vilken målgrupp vill du tala med? Anpassa budskap och kanal efter det, oavsett om det gäller en tweet, ett mejl eller en föreläsning.
4. Tänk långsiktigt.
Problemet med ”lågt hängande frukt” är att man ger sig på en marknad med ett akut behov. Men det är troligen inte där du skapar långsiktiga och hållbara affärer. Erbjud information och var hjälpsam mot den målgrupp du vill nå, så ringer de när behovet uppstår.
Läs också Malmös startupscen drömmer om massivt campus, säljskola och spelinkubator
Läs också Malmös startupscen drömmer om snabbspår, hackathon och en inkubator i Rosengård
Gå till toppen