Huvudledare

Ledare: Lundaflickan har svikits. Dag efter dag.

Frågan är vad som smärtar mest. Det mardrömslika sexbrottet och mobbningen som flickan utsatts för eller vuxenvärldens likgiltighet och hyckleri?

Hur förhålla sig till offer och förövare? Skolor är uppenbarligen vilsna.Bild: JANERIK HENRIKSSON / TT
Flickan våldtogs av två pojkar som gick på samma Lundaskola. Det var i maj förra året. Fram till nu har pojkarna gått kvar på skolan medan flickan – offret – undervisats på annan plats.
Fallet väcker känslor. Så klart.
Elever och föräldrar reagerar. Liksom många andra.
”Det här känns helt orimligt. Förstår inte hur man kan tycka att detta är en vettig hantering. Flytta den som dömts, inte offret!”, skriver Advokatsamfundets ordförande Bengt Ivarsson på Twitter. Liberalernas ledare Jan Björklund, som för tio år sedan var skolminister och högljutt krävde att mobbare och brottslingar – inte offer – skulle flyttas från skolor, twittrar: ”Helt orimligt. Flagrant flathet från Lunds kommun.”
Frågan är vad som smärtar mest. Det mardrömslika sexbrottet och mobbningen som flickan utsatts för eller vuxenvärldens likgiltighet och hyckleri?
Flickan var 14 år när hon våldtogs av pojkarna. Efter en alltför lång utredningstid dömde tingsrätten den av pojkarna som vid brottet var över 15 år för våldtäkt mot barn. Straffet blev ungdomsvård – som enligt skribenten och etikdoktorn Ann Heberlein bestod i 24 timmars samtal med en socialsekreterare – och till 100 timmars ungdomstjänst. Enligt domen ska han också betala ett skadestånd till den integritetskränkta flickan på 100 000 kronor.
Samtidigt har flickan blivit mångfalt straffad. Inte nog med att hon våldtagits på fritidsgårdens toalett. Hon har enligt Sydsvenskans rapportering utsatts för mobbning, ryktesspridning, misshandel, hot och utpressning. Och hon har inte orkat gå tillbaka till skolan.
Så på tisdagen kom ett nytt besked.
Rektorn och Lunds skolförvaltning har ändrat sig – pojkarna ska förflyttas från skolan och få undervisning på annat håll. Skoldirektör Mats Jönsson erkänner att det första beslutet var fel.
Vändningen var givetvis det enda rätta.
Rektorns tidigare kommentarer vittnar om en förvirrad inställning på skolan. I tidningen har rektorn talat om ”ett delikat problem” där alla tre inblandade ”på sätt och vis” är ”offer”. Rektorn har också betonat att eleverna kan känna sig trygga, delvis för att skolan ”har ett värdegrundsarbete som vi intensifierar”.
Värdegrunden, ja. När den förs på tal är det läge för elever, föräldrar, lärare och allmänhet att dra öronen åt sig.
Skolverket skriver om ”Värdegrund i förskola och skola”. Den sägs omfatta individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet mellan könen och solidaritet mellan människor. På alla dessa punkter har Lundaskolan svikit den våldtagna flickan.
Hur ska skolelever – i Lund och övriga Sverige – kunna tro på vuxnas fagra tal om värden och värderingar om de varje dag i skolan kan möta grova brottslingar som av en svamlande skolledning betraktas främst som offer?
Häromåret skrev Lundaforskaren Mats Alvesson på DN Debatt om allt tjusigt värdegrundsprat. Han varnade för att ”meningslösa floskler” och ”lallande positivitet” riskerar att ersätta praktik och verkliga förbättringar.
Ansvar. Konsekvenser. Solidaritet. Trygghet. Det är ord som måste fyllas med verkligt innehåll. Inte minst i skolans värld.
Det här är en opinionstext från tidningens ledarredaktion. Tidningens politiska hållning är oberoende liberal.
Läs mer:Pojkarna bakom våldtäkten flyttas från skolan
Läs alla artiklar om: 14-åring våldtagen av jämnåriga
Gå till toppen