Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Goda förebilder kan förebygga att elever hamnar fel

– Våra elever träffar många som inte beter sig som man bör göra. Det är tungt att föra de goda förebilderna framåt, men vi måste göra det, sade Lena Steen, förstelärare och en av dem som mötte utbildningsminister Gustav Fridolin på Sofielundsskolan.

Gustav Fridolin och läraren Lena Steen.Bild: Patrik Renmark
Hur kan en skola upptäcka vilka elever som är på glid? Vad kan personalen göra för att förebygga att unga killar dras in i kriminalitet? Och hur kan politiker hjälpa till? Utbildningsminister Gustav Fridolin (Mp) besökte Sofielundsskolan i Malmö på onsdagseftermiddagen för att höra vad personalen där hade att säga.
Att skolan fungerar är avgörande för att bryta negativa spiraler i utsatta områden.
– Vi känner inte till något exempel när det lyckats utan att skolan varit en avgörande del i det. Det är helt logiskt, här samlas motkrafterna, sade Gustav Fridolin.
Sofielundsskolans rektor Marie Wesén påpekade att fördelning av resurser har varit viktigt för skolan.
– Att kommunen fördelar elevpeng utifrån behov har gett bra förutsättningar för vår skola att jobba förebyggande. Vi haft möjlighet att bygga elevhälsa, vi kan ha två lärare i många klasser, vi har två kuratorer, flera speciallärare och en organisation för ta emot nyanlända. Jag hade önskat att det såg ut likadant i alla kommuner, sade hon.
Fast helst önskade hon och personalen att skolor inte hade haft olika behov. Bättre vore att eleverna fördelas jämnare så att varje skola har ungefär samma elevsammansättning. Det påverkar ända in i klassrummet.
– Positiva förebilder behöver inte vara vuxna. Vi ser att barnen som kommer från de goda hemmen gör väldigt mycket. En del elever visar redan som små tecken på negativa beteenden, och då gör kamraterna att man inte kopierar det dåliga utan dras till det positiva. Det är väldigt viktigt att eleverna inte bara kommer från utsatta hem, sade försteläraren Joanna Nilegren.
Pooja Sharafi, kurator på Sofielundsskolan, diskuterade med utbildningsminister Gustav Fridolin om hur skolan kan förebygga att eleverna hamnar i kriminalitet.Bild: Patrik Renmark
Kuratorn Pooja Sharafi, själv uppvuxen i Sofielund, lyfte fram alla aktiviteter som görs utanför skoltid för att eleverna ska ha något att göra. Eleverna kan sporta i idrottshallen eller spela och sjunga med El Sistema. Föreningen United Sisters har tjejgrupper på skolan. En del elever är med i mentorsprogrammet Näktergalen.
– Vi måste samarbeta med andra. Utan dem hade det varit ännu tuffare för oss. Det är viktigt att det inte bara är projekt utan har struktur och långvarighet, sade Pooja Sharafi.
En annan viktig faktor är att skolan samarbetar bra med socialtjänsten och polisen. Skolan har möten med fritids, polis och socialtjänst flera gånger per termin. Kontakten med socialtjänsten är frekvent när det gäller enskilda elever. Polisen har det varit svårare med. Kvarterspolisen som fanns i området under många år, ersattes inte när han slutade. De poliser som borde vara med på mötena med skolan, har haft annat att göra på sista tiden.
– Närpoliserna ska återprioriteras, det är viktigt för våra barn att se poliser som förebilder, tyckte kuratorn Pooja Sharafi.
Bra studie- och yrkesvägledning är också en viktig del för att hålla eleverna borta från kriminalitet. Skolan, ihop med alla skolor i Malmö, håller på med en plan om hur studie- och yrkesvägledning ska bli allas ansvar.
– Våra elever vet inte vad det finns för yrken, de undrar: var behövs jag? De ser ingen plats i den här världen, för deras föräldrar kanske inte har det. Så när vi pratar om detta tycker de att det är väldigt spännande, sade läraren Christina Lassnack.
Till sist efterlyste Lena Steen att blivande lärare är bättre förberedda för arbeta i utsatta skolor.
– Ska vi fortsätta få lärare till de här områdena behöver vi jobba med ledarskap i klassrummet. En del lärare får en chock när de kommer ut i klassrummet. Det är jätteviktigt att de har ledarskap i sin utbildning, tyckte hon.
Gå till toppen