Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Skånsk oenighet stoppar statlig satsning på spårvagnar i Malmö

Den borgerliga minoriteten i Malmö går emot kommunledningens tänkta spårvagnssatsning. De får stöd av allianspartierna i Region Skåne.
Malmö hamnar nu sist i Sverigeförhandlingen – och får nöja sig med ett hårt nerbantat avtal med staten om framtidens kollektivtrafik.
– I nuläget ser jag ingen möjlighet att gå vidare med spårvagnar i Malmö, säger regionrådet Henrik Fritzon (S).

En spårvagn rullar fram längs Stora Nygatan i Malmö i slutet av 1940-talet. Nu tycks det vara definitivt att spårvagnarna inte återkommer till gatubilden i rikets tredje stad.Bild: Nils Balcke
Ett tiotal medelstora sydsvenska städer – från Lund och Helsingborg i söder till Norrköping och Borås i norr – har genom den så kallade Sverigeförhandlingen fått löften om statliga mångmiljonsatsningar på utbyggd kollektivtrafik.
Lund och Helsingborg har på så sätt lovats 365 miljoner kronor i investeringsstöd från staten.
Just nu är liknande överenskommelser på gång med Stockholm, Göteborg och Malmö.
• Stockholm ska med hjälp av 15-20 statliga miljarder få nya tunnelbanestationer i bland annat Nacka, Hagalund och Gullmarsplan.
• Göteborg ska med fyra-fem miljarder via staten få hjälp med nya spårvagnslinjer, elbussar och en linbana över Göta älv.
• Malmö hoppas på två-tre miljarder kronor i statlig hjälp för att skapa nya linjer för lokaltåg, elbussar, trådbussar och spårvagnar.
– Vi behöver gå fram med ett bud ganska snart. Vi är skyldiga Malmöborna att ta vara på det här tillfället när staten är beredd att miljardsatsa i Malmö. Paketet är så mycket mer än bara spårvagnar, säger Malmös kommunalråd Katrin Stjernfeldt Jammeh (S).
Hon befarar att delar av det statliga mångmiljardstödet till Malmö kan rinna ut i sanden genom att Malmös förhandlingsposition försvagats. Det beror på att Malmömoderaterna fått allianspartierna i Region Skåne med sig i motståndet mot en tänkt spårvagnssatsning.
– Vi är skeptiska av två skäl. Spårvagnar förstör centrum. Dessutom får Malmö svårt att finansiera driften, säger Malmömoderaternas talesperson Torbjörn Tegnhammar.
– I Lund är det mer naturligt med spårvagnar inom ramen för Sverigeförhandlingen i och med att en helt ny stadsdel ska byggas vid ESS. Här i Malmö byggs inga fler bostäder bara för att vi får en spårvagnslinje från Malmö C till Lindängen, tillägger han.
Torbjörn Tegnhammar kan inte stoppa spårvagnar i Malmö av egen kraft eftersom S, MP och V har en majoritet av mandaten i kommunfullmäktige.
Men för att Malmös spårvagnssatsning ska bli av krävs inte bara att staten är med och bekostar utbyggnaden via Sverigeförhandlingen. Även Region Skåne måste bidra med investeringspengar.
Det framstår i dagsläget som omöjligt i ett läge när S, MP och V inte har egen majoritet i regionfullmäktige – och de borgerliga partierna och SD säger tvärt nej till en spårvägssatsning i Malmö.
– Det har vi sagt en längre tid. Det märkliga är att Henrik Fritzon och regionledningen fortsatt att förhandla med Malmös kommunledning utan att fråga oss, säger den liberala gruppledaren Gilbert Tribo.
Just nu sitter Malmö kommuns och Sverigeförhandlingens tjänstemän i samtal om hur statens bidrag till den framtida kollektivtrafiken kring Malmö ska utformas.
– Vi utgår från det uppdrag vi har och det förslag som Sverigeförhandlingen presenterat för oss, säger Malmös stadsdirektör Jan-Inge Ahlfridh.
– Det innebär att den nuvarande kollektivtrafiken kompletteras med elbussar, nya stationer längs kontinentalbanan, en ny Malmöpendel, pågatåg via Lommabanan och förbättrade cykelleder. Dessutom finns spårvagnar med som en del, säger han.
Niklas Lundin, huvudsekreterare för Sverigeförhandlingen, har en delvis annan utgångspunkt:
– Vi diskuterar kollektivtrafikfrågor med regionen och kommunen. Vi noterar att de tycker olika om spårvagnar. Det är nu en förhandlingsfråga mellan dessa båda skånska parter. Vi kan bara avvakta oss se vad som händer, säger han.
Via Sydsvenskan och HD ger regionrådet Henrik Fritzon (S) nu ett defintivt besked om den tänkta satsningen på spårvagnar i Malmö:
– I nuläget ser jag ingen möjlighet att gå vidare med spårvagnar i Malmö. Det är ingen idé att vi skriver ett sådant avtal i och med att moderaterna i Malmö driver ett hårt motstånd och deras kolleger i regionen satt ned foten, säger han.
Han beklagar att Malmös spårvagnssatsning går om intet:
– Spårvagnar hade inneburit ett stort lyft för Malmö. För all del finns det också andra delar i Malmös avtal med Sverigeförhandlingen. Vi lyfter gärna in elbussar och annat, men det blir mindre i kronor och ören från staten och regionen till Malmö kommun, säger Henrik Fritzon.
Sverigeförhandlingens chef HG Wessberg har uppmanat de kommuner som får ta del av nya höghastighetståg att snabbt nå uppgörelser om den framtida kollektivtrafiken. Han har varnat dem som blir sist att de kan få en sämre uppgörelse än snabbare kommuner.
Wessberg hade hoppats på "ett handslag" med Stockholm, Göteborg och Malmö under tidig vår. Nu fördröjer den skånska oenigheten handslaget med Malmö. Det placerar Malmöpolitikerna sist i storstadskön. Mångmiljardavtalet med Malmö om den framtida kollektivtrafiken tycks dröja till slutet av året.
– Det kan bli så. Avtalen med de tre storstäderna är inte beroende av varandra, säger Niklas Lundin.
Blir det en sämre uppgörelse för Malmö om staden blir sist med att sluta avtal med staten?
– Det vill jag inte spekulera i. Det är inte givet. Vi försöker hantera alla de tre storstadskommunerna på samma sätt.
En modern spårvagn gästade Malmö 2007 när en Bombardier av modellen Flexity körde längs museispårvägen i Slottsparken. Nu lär spårvagnar strykas från de närmaste årens kollektivtrafiksatsningar.Bild: Johanna Wallin
FAKTA/Kollektivtrafiken i Malmö
Kommunledningen i Malmö planerar för en rad satsningar på kollektivtrafik. Satsningarna kommer att få finansiellt stöd från Region Skåne och svenska staten.
• Malmöpendeln blir en ny tåglinje till Kristianstad och Kävlinge som ska gå via helt nya pågatågsstationer i Rosengård, Persborg och Östervärn.
• Det blir nya pågatåg till Kävlinge via Lommabanan.
• Det skapas nya och bättre cykelvägar gneom staden.
• Det blir ny trafik med elbussar och eventuellt trådbussar.
• Den punkt som skapat oenighet är tanken på spårvagnstrafik till Lindängen, Västra hamnen och det nya Nyhamnsområdet. Här vill de borgerliga och SD hellre se elbussar.
Gå till toppen