Sverige

Smidigare passkontroller förutsätter fler gränspoliser

Svensk gränspolis ska få kontrollera tågresenärer på väg till Malmö redan på färden över Öresundsbron. Men om passkontrollerna ska bli lika effektiva som idag måste antalet gränspoliser i Malmö öka från 150 till 200.
Det hävdar Michael Mattsson, chef för gränspolisen i Sydsverige.

Gränskontroll på Hyllie. Sverige och Danmark är på väg att enas om passkontroller redan ute på Öresundsbron, men ingen vet när och om en sådan nyordning blir av.Bild: Johan Nilsson / TT
Trots att en dryg månad gått sedan Danmark gick med på att svensk gränspolis ska få gå på Öresundstågen redan på Kastrup har inget hänt. Det finns ännu inget avtal om nyordningen. Och när den väl blir möjlig lär det dröja månader innan resan över Sundet går snabbare.
Om den nu kommer att gå snabbare. Tvivel råder.
Tanken med gränskontroller ombord på rullande tåg är att skynda på broturerna för tusentals sundspendlare. I det arbetet har regionrådet Henrik Fritzon (S) engagerat sig hårt.
– Jag har haft möte om detta med regeringen och med Klas Friberg, ny polischef i Skåne. Jag vågar inte lova en snar förändring. Hittills har det ju gått väldigt trögt att få till förbättringar.
– Men vi måste få en lösning på gränskontrollerna – och få bort det kvartslånga stoppet på Hyllie, säger Henrik Fritzon.
Redan i början av februari lovade den danska regeringen att låta svenska gränspoliser genomföra passkontroller ombord på Öresundstågen – i stället för i Hyllie. På så sätt kan alla resenärer på väg till Sverige komma fram en kvart tidigare.
Enligt Emil Melchior, kommunikationschef på danska justitiedepartementet, förs just nu samtal om avtalsdetaljerna:
–Danmark och Sverige är i gång med att mera precist fastlägga betingelserna för ordningen, framför allt för de svenska polismännens närvaro på Københavns lufthavn, säger han.
Sveriges regering ger inga kommentarer alls.
När ett avtal väl är klart tänker Skånetrafiken och DSB stuva om i tidtabellerna så fort som möjligt för att korta uppehållet på Hyllie.
– Vi ligger på för att våra operatörer ska vara så kvicka som möjligt att ändra trafiken när tillfälle ges, säger Skånetrafikens tågchef Magnus Andersson.
De planerna kan dock grusas av ett kärvt personalläge inom gränspolisen.
– Det krävs markant ökade resurser för att klara det nya uppdraget. Grundinställningen är ju att svensk polis bara ska göra kontroller på svensk mark, fyra och en halv minut innan tåget når fram till Hyllie, säger Michael Mattsson.
Enligt honom kräver den knappa kontrolltiden – tre gånger kortare än idag – dubbelt så många gränspoliser. Dessutom kan antalet behöva dubbleras en gång till eftersom gränspoliserna under halva arbetstiden måste resa från Hyllie till Kastrup.
"Redan idag är behovet större än vår förmåga", säger Michael Mattsson, gränspolischef i Sydsverige som är skeptisk till tanken på att tågresenärerna på Hyllie ska kontrolleras redan ute på Öresundsbron.Bild: Peter Frennesson
Enligt Michael Mattsson kräver rullande gränskontroller därför betydligt mer personal än idag. Arbetsstyrkan kan behöva ökas från 150 till 200 personer.
– För att hålla samma kvalitet som idag behövs mer resurser. Redan idag är behovet större än vår förmåga. Vi kontrollerar bara 20 procent av tågen vid Hyllie. Det finns en uppenbar risk att personer som inte bör komma in i landet gör det.
Michael Mattsson pekar på att drygt 90 personer per vecka söker asyl i Sydsverige – trots att bara enstaka asylsökande upptäcks i gränskontrollerna. Enligt honom är det uppenbart att de flesta av dem rest in i Sverige via Hyllie, Malmö hamn eller Trelleborg – där polisen bara kontrollerar var femte passagerare.
Det är mindre sannolikt att asylsökande reser in i landet utan att ge sig till känna via Lernacken eller Helsingborg – där gränspolisen granskar nio av tio resenärer.
I en tidigare version av texten förekom felaktiga siffror. Rätt är att antalet gränspoliser i Malmö behöver öka från 150 till 200, enligt Michael Mattsson, chef för gränspolisen i Sydsverige.
Läs alla artiklar om: Gränskontrollerna
Gå till toppen