Malmö

Tio mekaniker slår larm: vi fuskar med Skånetrafikens bussar

Mekanikerna slår larm: många av Skånetrafikens gula bussar är trafikfarliga på grund av systematiskt slarv och fusk i verkstaden. ”Jag sätter mig aldrig i deras bussar. Aldrig! För jag vet hur deras reparationer går till”, säger en person som jobbat i många år i verkstaden på Bergkvarabuss i Malmö.

Företaget tillbakavisar anklagelserna. Med anledning av tidningens uppgifter har Bergkvarabuss gjort en intern granskning, som bara visar på mindre problem.
En av Skånetrafikens regionbussar servas på verkstaden för Bergkvarabuss utanför Malmö.Bild: Patrik Renmark
En av Skånetrafikens gula regionbussar står upphissad en meter från verkstadsgolvet medan mekanikern Daniel Burciv Danut gräver inne i motorn. Här på Mekka Traffics anläggning bredvid Öresundsterminalen i Toftanäs servas alla bussar i Malmöregionen som ägs och körs av Sveriges största privata bussbolag: Bergkvarabuss.
Bland annat äger företaget 73 gula bussar som de kör på Skånetrafikens linjer mellan Malmö, Näset och Trelleborg. Här servas också ytterligare 78 bussar, som är märkta med loggan för Bergkvarabuss, Scandorama, Ölvemarks Holiday eller något idrottslag.
Du har säkert själv suttit i någon av de här bussarna. Varje dag rullar de på vägarna, fullastade med pendlare, skolbarn, turister och idrottslag, som handbollsspelarna i Lugi, hockeyspelarna i Malmö Redhawks och fotbollsspelarna i FC Rosengård och Malmö FF.
Skånetrafiken betalar cirka 360 miljoner kronor om året till Bergkvarabuss för att de äger och kör regionbussarna på Söderslätt, runt Ystad samt i nordöstra Skåne.
Mekkakoncernen, som äger Bergkvarabuss, omsatte 1,7 miljarder kronor det senaste året, och har femfaldigat sin vinst de senaste tre åren. Senast för en månad sedan plockade de två ägarna Göran och Ronny Mellström ut 70 miljoner kronor i aktieutdelning.
På sin egen hemsida skryter Bergkvarabuss om hur de tryggar säkerheten ombord på sina bussar. ”För att säkerställa hög kvalitet och driftsäkerhet har vi dessutom en egen serviceorganisation med en rad ackrediterade, välutrustade verkstäder.”
Men de som reparerar och servar bussarna berättar hur de systematiskt fuskar och slarvar med fordonens trafiksäkerhet. HD och Sydsvenskan har intervjuat tio personer som har arbetat på bussverkstaden under det senaste året. Och alla vittnar om en väldigt hård och stressig arbetsmiljö, där verkstadschefen pressar och beordrar de anställda att mygla med reparationerna.
– När man börjar manipulera bromsarna är man illa ute. Det snålas så mycket med reservdelar så att vi ibland har fått ligga i sopcontainern och rota upp gamla bromsklossar att sätta på bussarna. Det är helt sjukt! säger en erfaren mekaniker.
– Det värsta är egentligen att det slarvas med bromsar, säger en annan.
En tredje mekaniker säger:
– Den chefen måste bort för att de som pendlar mellan Malmö och Trelleborg ska kunna vara säkra på sitt liv. Jag skulle tippa att en tredjedel av bussarna inte är säkra. Att ha dem ute i trafik är katastrof.
Mekanikerna berättar att många av Skånetrafikens bussar är trafikfarliga: ”Jag har sagt till min fru: 'Om du åker buss: läs på bussen! Står det Bergkvara så sätt dig inte i den'", säger en mekaniker.Bild: Moa Dahlin
De källor som tidningen talat med ger en detaljerad och samstämmig bild av hur turistbussar, skolbussar och Skånetrafikens linjebussar repareras så att de blir farliga i trafiken. Och att Mekka Traffic har betydligt sämre säkerhetskultur och arbetsmiljö än andra verkstäder där de anställda har jobbat.
Många av vittnesmålen kan vi inte publicera, eftersom det skulle göra att företagsledningen kan räkna ut vilka anställda som har lämnat uppgifter till oss.
Nio anställda berättar för oss hur de tvingas använda defekta eller undermåliga reservdelar. Sex personer berättar hur personalen fuskar och slarvar med att reparera bussarnas bromsar.
Flera mekaniker beskriver ingående hur de beordrats att koppla bort de sensorer, som ska varna när bromsarna behöver bytas, och att mixtra med bussarnas låsningsfria bromsar (ABS). De låsningsfria bromsarna är viktiga för att kunna bromsa säkert och undvika att bussen får sladd.
– I ABS:en finns en givare som talar om hur bra bromsbeläggen är. Den är allt som oftast bortkopplad. För att spara pengar. Ett nytt bromsok till en buss kan kosta 10 000 kronor. Men istället kopplar de bort kabeln, säger en mekaniker.
Men hur klarar sig bussarna genom besiktningen?
– Om det inte lyser någon varningslampa om bromsarna i displayen så kan bilprovningen inte se det här. Det görs så att besiktningsmännen inte ser det, säger mekanikern.
Ingen av de anställda som berättar om fusket vågar träda fram med namn. Men Alexander Johansson, som är regionalt skyddsombud på fackförbundet Kommunal, bekräftar att flera mekaniker har berättat om trafikfarliga reparationer:
- Jag har själv hört från dem som jobbar på verkstaden att de tvingas slarva och fuska med reparationerna. Men för mig är det hörsägen. De som verkligen vet är de som jobbar i verkstaden, säger Alexander Johansson.
När busschauffören är klar med sitt arbetspass rapporterar chauffören vilka fel som behöver åtgärdas på fordonet. Men enligt de anställda struntar arbetsledarna ofta i att kontrollera eller åtgärda felen. När nästa chaufför kommer och hämtar bussen vet de inte att felen finns kvar.
”Du kan döda 60 personer i bussen om du gör så. Chefen skriker varje dag om att spara pengar. Men hur ska vi spara pengar om vi dödar 60 människor?”
Busschauffören Alexander Johansson ger ett exempel:
– Häromveckan körde jag en skolbuss som brukar rulla i Genarp. Jag skrev en felrapport om att bromsarna var helt slut och att fotsteget, som ska fällas ut när man öppnar dörren, inte fungerade. När jag fick tillbaka bussen efter en vecka var bromsarna fortfarande tvärslut. Och sidosteget var bortmonterat, säger Alexander Johansson.
De anställda på verkstaden berättar att det alltid är ont om verktyg. Och när de beställer komponenter som behöver bytas på bussarna går chefen regelmässigt in och stryker beställningarna, så att många av reservdelarna aldrig dyker upp. Istället måste mekanikerna fuska och hitta på nödlösningar.
En mekaniker beskriver hur chefen tvingade personalen att laga en av Skånetrafikens gula bussar på ett trafikfarligt sätt, som kan leda till ett totalt haveri på motorvägen.
– Du kan döda 60 personer i bussen om du gör så. Chefen skriker varje dag om att spara pengar. Men hur ska vi spara pengar om vi dödar 60 människor?
Cheferna på Bergkvarabuss och Mekka Traffic visar upp bussdepån i Toftanäs utanför Malmö. Från vänster: tekniske chefen Carl Johan Rydh, marknadschefen Simon Sandberg, verkstadschef Martin Karlsson, servicechef Roland Rickardsson och verkstadschef Daniel Frej.Bild: Patrik Renmark
När Bergkvarabuss får höra om vår granskning av företaget drar de ihop tre chefer från huvudkontoret i Kalmar, som tillsammans med de två verkstadscheferna i Malmö försöker dementera det som företagets mekaniker har berättat.
Cheferna tar med oss på en rundvandring genom bussverkstaden. De visar upp tvätthallen, plåtverkstaden och de stora verkstadshallarna, där bussarna servas och repareras.
”Det stämmer inte. Det är rena påhopp.”
Företagets ledning säger att de inte har sett några bevis för att deras bussar är trafikfarliga.
– Ni kan själva föreställa er hur mycket det skulle skada oss om det skedde en bussolycka på grund av att vi slarvade med våra reparationer. Det har aldrig hänt, och det finns ingen anledning att göra ett dåligt jobb och riskera något sådant, säger Simon Sandberg, som är marknadschef och pressansvarig på Bergkvarabuss.
Den egna personalens kritik mot bristfälliga bussar riktas mot verkstadschefen Martin Karlsson, som förnekar att han brukar skälla ut personalen eller tvinga dem att strunta i viktiga reparationer.
– Det stämmer inte. Det är rena påhopp, säger han.
De ansvariga förnekar också att företagets personal har kopplat ut bussarnas låsningsfria bromsar - men erkänner att man ibland stänger av sensorerna, som ska varna när bromsarna är slitna. Det finns inget lagkrav på att bussarna ska ha bromssensorer.
– ABS-automatiken har aldrig kopplats ur. Då skulle man få en enormt tungbromsad buss och ingen skulle vilja köra med den, säger Martin Karlsson.
Cheferna medger också att företaget låter bli att köpa reservdelar som mekanikerna beställer:
– En del mekaniker vill byta ut så mycket reservdelar som möjligt, trots att det inte är något fel på vissa av delarna. Det har förekommit diskussioner om vilka delar som skall bytas då det kan vara svårt att avgöra vid felsökning och bedömning av slitage. Det har till exempel gällt bromsklossar, styrleder, styrboxar och annan elektronik, säger Roland Rickardsson, servicechef på Mekka Traffic.
Christel Kronqvist busspendlar varje dag mellan Höllviken och Malmö.Bild: Moa Dahlin
På busshållplatsen utanför Malmö Central rullar buss 100 mot Falsterbo in och ställer sig bakom buss nummer 146, som ska till Trelleborg. Båda de här linjerna trafikeras av Bergkvarabuss. Och båda bussarna blev underkända vid den senaste besiktningen: bussen som ska till Falsterbo hade problem med bromssystemet och en glappande styrled. På Trelleborgsbussen fungerade inte nödutgången.
HD och Sydsvenskan har gjort ett stickprov och gått igenom besiktningsprotokollen för 35 av Bergkvarabussarna som kör för Skånetrafiken eller fungerar som skolbussar i Malmöområdet. Av de bussarna blev hälften underkända vid den senaste besiktningen. Av dem hade åtta stycken fel på bromsarna och fyra oljeläckage i motorn.
Christel Kronqvist pendlar varje dag mellan Malmö och Höllviken och ska just kliva på en av bussarna som underkändes på grund av trasiga bromsar.
– Det är förfärligt om de slarvar med bussarna! Det är mycket motorväg vi åker. Och det skulle vara hemskt om de inte kan bromsa i de hastigheterna, säger hon.
”Det är inte tiptopbussar. Men de är helt okej”, säger Gunilla Mustelin, som hoppar av Vellingebussen.Bild: Moa Dahlin
Annika Sievert ska gå på buss 100 för att åka hem till Höllviken.
– Jag har åkt buss i flera år. Jag gillar de här nya bussarna. De är superfräscha. Det finns inget att klaga på.
Har du varit med om någon incident?
– För några år sedan blev det stopp ute på motorvägen. Alla vi passagerare satt kvar och väntade på en ny buss. När den kom så gick vi ombord på en ny buss. Det gick väldigt smidigt.
”En anmärkning på besiktningen innebär inte att bussen är trafikfarlig, bara att det är något som behöver åtgärdas.”
Vår stickprovsundersökning på 35 bussar innefattade enbart skolbussar och gula linjebussar. Men enligt företagets egen statistik, som även innefattar turistbussar, är det betydligt fler fordon som klarar den årliga kontrollbesiktningen: Bara 27 procent av bussarna från Mekka Traffics depå i Toftanäs blev underkända vid den senaste besiktningen. Det är i så fall bättre än genomsnittet bland alla bussar i Skåne, enligt Bilprovningens statistik.
– Av totalt 151 kontrollbesiktigade bussar under 2016 i Malmö har ingen fått körförbud. Vi har inga trafikolyckor eller stillestånd som har koppling till trafikfarliga fordon. Och en anmärkning på besiktningen innebär inte att bussen är trafikfarlig, bara att det är något som behöver åtgärdas, säger Carl Johan Rydh, teknisk chef på Mekka Traffic.
"Vi är helt chockade av de här påståendena", säger Carl Johan Rydh på Mekka Traffic.Bild: Patrik Renmark
Men de som arbetar i bussbolagets egen verkstad berättar att företaget även fuskar systematiskt med bussarnas besiktningar och efterkontroller.
När en buss ska in på kontrollbesiktning händer det att mekanikerna får skruva loss nödhammare och friska reservdelar från andra bussar för att montera in dem på den buss som ska kontrolleras.
– Det har vi säkert gjort 200 gånger. Vi har till exempel tagit styrstag, som legat ute på gården och plockat av det, satt det på en annan buss och kört den till besiktning. Så flyttas grejerna bara runt, säger en mekaniker.
När en buss blir underkänd i besiktningen går Mekka Traffic själva in i trafikregistret och rapporterar att felet är åtgärdat och att bussen är godkänd. Bland mekaniker kallas det för att "släcka en tvåa". Mekka-verkstaden kan göra så, eftersom den har blivit ackrediterad av myndigheten Swedac att godkänna bussar som har blivit underkända vid besiktningen.
”Jag har sett det. Jag har sett hur man gör. Brandsläckningssystemet ska funka. Men det gör det inte.”
– De släcker tvåorna själv. Men de gör det jätteofta utan att ha gjort vid felet, säger en anställd.
– Bara 25 procent av reparationerna görs korrekt. I 75 procent av fallen myglas det. Om till exempel packningen till motorn är trasig så att det läcker olja. Då tvättar man av motorn, fyller i pappren att man har bytt packningen och skickar in det. Sedan är tvåan släckt, säger en annan mekaniker.
– Man kan inte spela med människors liv på det här sättet. Istället för att byta 30 liter olja och en packning för 500 spänn tar de risken att bussen börjar brinna. Och ovanpå det så funkar inte brandsläckningssystemet, säger han.
Hur vet du det?
– Jag har sett det. Jag har sett hur man gör. Brandsläckningssystemet ska funka. Men det gör det inte.
Moderna bussar måste ha ett inbyggt brandsläckningssystem i motorutrymmet. Men flera anställda berättar att brandsläckarna ofta är tomma eller inte besiktas när de ska.
Mekka Traffic förnekar fullständigt att de godkänner bussar som inte har blivit lagade eller att de fuskar med rapporteringen.
– Vi är helt chockade av de här påståendena då vi inte sett några bevis. Det är oerhört allvarliga anklagelser, säger den tekniske chefen Carl Johan Rydh.
Swedac ska kontrollera att Mekka följer regler och rutiner för att kunna godkänna sina egna bussar när de har blivit underkända av bilprovningen. Men nu är det drygt två år sedan Swedac besökte Mekka Traffic i Toftanäs. Den gången konstaterades en del brister, men i tillsynsrapporten framgår inte vilka brister det rörde sig om.
När vi konfronterar Mekka med uppgifterna om systematiskt fusk gör företaget ett motdrag: De kallar in två stationschefer från besiktningsföretaget Besikta, som under en hel arbetsdag får kontrollera några av de bussar som finns på bussdepån i Toftanäs. De ska kontrollera om verkstadspersonalen verkligen har reparerat de fel som som gjorde att bussarna blev underkända vid den senaste besiktningen.
– Vi tittade efter om de hade utfört det arbetet. Och vi hittade en del mindre fel, men inget allvarligt. Men vi kunde bara göra ett stickprov och kolla de bussar som de hade inne, säger Joakim Boström, som är stationschef på Besikta i Trelleborg.
Vid revisionen kontrollerade de fyra bussar, där det visade sig att alla besiktningsanmärkningar hade åtgärdats, bland annat en glappande styrlänk och läckage i bromssystemet.
Dessutom granskade besiktningsmännen dokumentationen för fjorton bussar som underkändes i den senaste besiktningen. Resultatet av revisionen blev att besiktningsmännen hade synpunkter på hälften av de åtgärdade bussarna, till exempel på hur bromsprover har genomförts och dokumenterats.
I ett fall hade en buss blivit underkänd på grund av misstänkt oljeläckage i motorn. Men av Mekkas dokumentation framgick att personalen bara hade tvättat av motorn - och sedan godkänt bussen i trafikregistret.

Fakta: Bergkvarabuss och Mekka Traffic

Bergkvarabuss är Sveriges största privatägda bussbolag. De har cirka 900 bussar och över 1 000 anställda. De enda bussbolag som är större i Sverige är de internationella giganterna Nobina, Arriva, Keolis och Transdev.
Bergkvarabuss grundades 1975 av entreprenören Göran Mellström. Han är fortfarande vd och huvudägare och jobbar på företagets huvudkontor i Kalmar.
Bergkvarabuss hyr ut bussar med förare till företag, föreningar och skolor i hela Sverige. De bedriver också skolskjutstrafik och linjetrafik på många håll i södra Sverige, bland annat för Skånetrafiken, Kronobergstrafiken och Blekingetrafiken.
Bergkvarabuss har också köpt flera andra bussbolag och äger bland annat varumärkena Scandorama, Ölvemarks Holiday, Buss Persson och Traveller Buss. De bedriver också flygbusstrafiken mellan Helsingborg och Ängelholms flygplats.
Skånetrafiken betalar cirka 360 miljoner kronor om året till Bergkvarabuss för att de äger och kör regionbussarna på Söderslätt, runt Ystad samt i nordöstra Skåne. De regionbussar som Bergkvarabuss kör från Malmö och på Söderslätt är linjerna 100, 146, 150, 151, 152, 181, 183, 184, 190, 300, 144 och 379.
Mekka Traffic är moderbolag för hela Bergkvarakoncernen, och äger också bussbolagets egna serviceverkstäder. I Skåne finns sådana verkstäder i Ängelholm, Ystad, Trelleborg, Kristianstad, Broby samt i Toftanäs utanför Malmö. Den anläggning som vi har granskat är Mekka Traffics bussdepå utanför Malmö.
Under det senaste året hade Mekka-koncernen en omsättning på 1,7 miljarder kronor. Vinsten efter finansiella poster var 178 miljoner kronor. Mekka-koncernen ägs helt av bröderna Göran Mellström, 66 år, och Ronny Mellström, 63 år.
Läs alla artiklar om: Bussfusket
Gå till toppen