Kultur

Wiktoria är redo för countryn

Är du redo för countryn? Wiktoria är. Bered er på hur hon tar både den och hela landet med storm. Hon har rösten som bär henne. Nu ska hon bara ha juryns röster också. Och folkets förstås.

Wiktoria Johansson har rösten och orden på sin sida. Ikväll får vi veta om hon också lyckas vinna över juryn – och folket.Bild: Jörgen Johansson/Kontinent
I flickrummet lyssnade hon på Whitney Houston, Beyoncé och Stevie Wonder, när hon inte tvingades resignera för pappas blues som läckte in genom dörrspringorna från vardagsrummet. Nu gör hon sin andra vända i Melodifestivalen. Mer än något älskar hon att sjunga pop.
Ni anar det säkert: hon är uppfylld av musik. Kärlet är redan fullt. Här kan väl inte finnas någon plats för country?
Men tänk om. Country har en förmåga att suga upp influenser från både flankerna och mainstream. På så vis är musiken släkt med det vi brukade kalla schlager. Allt som krävs är en orädd artist och låtskrivare med öppet sinne och grundläggande kunskaper i harmonilära.
Plats på scen alltså för Wiktoria. Men tänk bort alla cowboyhattar och fransjackor; Wiktoria absorberar musik, hon går inte på maskerad.
– Jag har aldrig lyssnat jättemycket på country, men lite grann. Hunter Hayes tycker jag är en väldigt bra countryartist, säger hon. Jag lyssnade mycket på Taylor Swift när jag var liten och hon fortfarande sjöng country. Jag har alltid tyckt den musiken varit bra, men aldrig tänkt att min röst skulle passa i det. Därför har vi blandat med pop och så fick vi det här.
Wiktoria under den fjärde deltävlingen.Bild: Fredrik Sandberg/TT
Hon är långt ifrån ensam. Just Taylor Swift, en av vår tids största popstjärnor, är ett tydligt exempel. Men countryartister har rört sig mot popen åtminstone sedan Tammy Wynettes och Charlie Richs dagar. Och det är ingen enkelriktad kostig.
– Beyoncé har med en countrylåt på sitt senaste album, ”Daddy’s lessons”. Den är så kul att hon väljer att släppa den, hon som inte gör sådan musik egentligen. Den är också jättebra. När man satt sig in i en grej, när folk känner igen ens sound och ens sätt att göra låtar, kan man blanda lite.
Den som har rösten kan ge sig ut på resa och ändå vara hemma i sitt uttryck. Sådan är Wiktoria. Andra artister i festivalen är lite av diversearbetare – dansare, gycklare, sångare, varumärken, konstnärer – men Wiktoria är sin röst. Hon sjunger. Det är det som är hon.
Då gör det inte så mycket om hon genremässigt saknar en tydlig linje.
– Personligheten ligger i min röst och i min energi. Jag tror att tittarna märker att jag lever mig in i det jag sjunger och menar det. Man känner igen det som är jag, som fanns i förra låten också.
Då spelar det heller inte så stor roll att hon inte varit med och skrivit någon av sina tävlingslåtar. Frank Sinatra skrev inte heller sina hits.
– Jag ser till att ge låten en twist som är min, redan när vi börjar jobba på låtarna. Det handlar om hur jag sjunger vissa ord, hur jag betonar en formulering. Det där kan vara väldigt personligt, olika från person till person. Någon annan hade gjort det annorlunda.
Jon Henrik Fjällgren feat. Aninia och Wiktoria gick vidare från fjärde deltävlingen.Bild: Fredrik Sandberg/TT
Ord kan vara viktiga på olika vis. En del låtskrivare är så besatta av orden och berättelsen att låten aldrig når fram. Allyawans "Vart har du vart", som kom sist i andra deltävlingen, är ett bra exempel. Alla ord och alla stavelser slog krokben på den stackars artisten. Det där försöker många låtskrivare undvika genom att helt enkelt bortse från textens eventuella innebörd; vad orden betyder är en icke-fråga. Det viktiga är att de ligger rätt i beatet och att de fastnar.
– Jag kan älska låtar med ord som bara är catchy, ord som ligger bra i melodin och är nice att lyssna på. Men det är väldigt kul att sjunga låtar som man kan relatera till, leva sig in i. Sådana är både "Save me" och den här nya.
Förra året sjöng Wiktoria Johansson, då 19 år gammal, låten "Save me". Hon sjöng den i princip stående rätt upp och ner, vilket var en förutsättning för att showen skulle komma till sin rätt. Ni minns den? Hur hennes klänning fungerade som en projektionsyta för en spektakulär ljusshow?
– Det var rätt svårt att stå där på scen och jag hade ett schema för hur jag fick röra mig. På så vis är jag mer bekväm i år, det är skönt att ha den friheten. Men det vi gjorde förra året var ju effektivt.
Jag tror det blir en väldigt jämn final i år, så det kommer verkligen att spela roll vem juryn ger poäng till. Det blir tätt. Jag behöver dem på min sida.
Hur den nya låten tas emot denna lördag kan vi gissa oss till; bland folket som röstade i den fjärde deltävlingen var den tillräckligt populär för att knycka biljetterna till Friends Arena ur händerna på både Loreen och Alice. Men nu är förutsättningarna annorlunda: den internationella juryn gör entré och fäller halva utslaget.
– Jag tror det blir en väldigt jämn final i år, så det kommer verkligen att spela roll vem juryn ger poäng till. Det blir tätt. Jag behöver dem på min sida.
Är detta då ett framträdande som appellerar till en jury? Med den utomståendes distans?
– Det vet jag inte. Det är så olika länder, där det finns olika musiksmak. Det måste funka överallt. "Save me” förra året fick tolv av någon, noll av någon. Vi får se vad de tycker.
Förra året var det norrmannen och israelen som gav maxpoäng till henne. Bägge dessa länder ingår i Internationella juryn också i år. Det gör däremot inte Estland, som gav noll, eller Cypern som gav ett enda.
Någon språk- eller kulturbarriär ska ändå inte finnas; Wiktoria är inte De Vet Du eller Owe Thörnqvist. Låten behöver inte avkodas. Attraktionen finns i sångrösten och låten.
– Det är det jag hoppas på. Jag har kul, rör mig avslappnat, jag hoppas att det syns och att publiken gillar det.
Genom att kommentera på Sydsvenskan.se godkänner du våra regler

Regler för kommentarer

Välkommen att kommentera artiklar på Sydsvenskan.se!

Tänk på att:

  • Visa respekt för de personer eller företeelser som nämns i artiklarna.
  • Visa respekt för övriga debattörer.
  • Håll er till saken.
  • Spamma inte.
  • Inte skriva för långt. Över 500 tecken är det.
  • Dina kommentarer kan komma att användas på andra ställen på Sydsvenskan.se och Sydsvenskan papperstidning.

Det här är inte ok:

  • Kommentarer om etnisk tillhörighet, kön, sexuell läggning, politisk eller religiös tillhörighet om de saknar relevans i sammanhanget.
  • Rasistiska, homofobiska eller sexistiska yttranden eller budskap och sådana som hetsar mot eller uttrycker hat mot troende.
  • Kommersiella budskap eller marknadsföring, erbjudanden om pengar eller gåvor.
  • Upphovsrättsligt skyddat material som du själv inte har skapat eller har rättigheterna till.
  • Uppmaningar till brott eller agerande som strider mot svensk lag.
  • Hot, trakasserier och skvaller.
  • Att du utger dig för att vara någon annan existerande person.

Redaktionen följer debatten på sajten och förbehåller sig rätten att ta bort olämpliga inlägg. Användare som inte respekterar debattreglerna stängs av från möjligheten att kommentera artiklar.

Läs alla artiklar om: Melodifestivalen 2017
Gå till toppen