Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Malmö

Även chaufförer slår larm om att bussarna ofta är trafikfarliga

Både Skånetrafiken och statliga Swedac kräver svar. Hur står det till med trafiksäkerheten på de regionbussar som Bergkvarabuss har stationerade i Malmö?
– Vi följer upp de påståenden som framförts i artiklarna, säger Jan-Åke Bergmark, affärsområdeschef på Skånetrafiken.

Buss 146 på väg från Malmö till Trelleborg. Bussen är en av många linjebussar från Bergkvarabuss som blev underkänd i senaste besiktningen.Bild: Moa Dahlin
Tio personer som jobbar eller nyligen har jobbat i verkstaden för Bergkvarabuss utanför Malmö slog larm i helgen. I en nyhetsartikel i Sydsvenskan och HD berättade de hur de tvingas fuska och slarva med service och reparationer av skolbussar, turistbussar och Skånetrafikens gula linjebussar.
"Jag skulle tippa att en tredjedel av bussarna inte är säkra. Att ha dem ute i trafik är katastrof", sade en av mekanikerna.
Läs mer: Malmö FF:s spelarbuss underkänd fyra år i rad
Det är Skånetrafiken som anlitat Bergkvarabuss för att köra linjetrafik från Malmö till Falsterbo och Trelleborg. Nu reagerar Skånetrafiken på uppgifterna om att det finns trafikfarliga fordon bland de gula linjebussarna.
– Med anledning av Sydsvenskans artikel följer vi upp de påståenden som förts fram i den löpande dialog vi har med Bergkvarabuss, säger Jan-Åke Bergmark.
Hur säkert är det att åka med Skånetrafikens bussar?
– Det är säkert. De tjänster vi köper är noga avtalsreglerade med de olika entreprenörerna. Och alla avtalsfrågor följer vi löpande upp tillsammans med trafikföretagen.
Vad säger du om att Bergkvarabuss systematiskt sägs slarva med bussarnas bromsar?
– Den typen av tekniska detaljer finns beskrivna i besiktningar. Vi följer naturligtvis upp de påståenden som framförts. Den dialogen har jag med Bergkvarabuss och inte med media, säger Jan-Åke Bergmark.
På Bergkvarabuss började måndagsmorgonen med ett krismöte för personalen.
– Det vi fick höra var att Sydsvenskan gått på folk som slutat här på företaget för att kunna svartmåla Bergkvarabuss och att publiciteten är glömd om en månad, berättar en anställd.
En av Skånetrafikens regionbussar servas i Mekka Traffics verkstad utanför Malmö.Bild: Patrik Renmark
Även busschaufförer är missnöjda med skicket på bussarna. Bara under måndagen pratade vi med tre förare på Bergkvarabuss, som intygar att bussarna ofta är trasiga och att verkstaden slarvar med reparationer. Två av chaufförerna berättar själva att de under den senaste veckan har kört runt med bussar, där varningslamporna lyser för att de har problem med bromsarna.
– När bussarna lämnas in för reparation får vi veta att de lagats. Men efter några mils körning börjar varningslamporna lysa igen, säger en av chaufförerna som av omsorg om sin anställning inte vågar träda fram med namn.
– Det finns många som fått sparken för att de sagt ifrån. Ett två tre är du väck. Och facket säger inget, säger han.
Han berättar dessutom att han och hans kolleger inte längre litar på varningslampan om att bussdörrarna är öppna. Det händer allt för ofta att bussen börjar rulla trots att dörrarna är öppna och varningslampan är släckt.
– Det värsta kan hända. Passagerare kan ramla ut ur bakdörren. Det är krävande för en busschaufför.
Samtidigt har chaufförerna fått order om att lugna sina passagerare, hävda att bussarna är säkra och att det inte finns någon anledning till oro.
Bergkvarabuss tänker också bemöta tidningens avslöjande genom dela ut informationsblad till passagerare på alla bolagets bussar i Skåne.
– Vår målsättning är att få ut resandeinformationen i bussarna så snart som möjligt, säger Simon Sandberg, som är marknadschef och pressansvarig på Bergkvarabuss.
Bergkvarabuss säger också att de ”anklagelser som riktas mot företaget” är så allvarliga att de har ”inlett en internutredning”. Men de ansvariga kan eller vill inte svara på vad de tänker utreda: huruvida de ska kontrollera sina bussar eller intervjua personalen eller ta in någon extern granskare.
– Jag vill inte gå in på detaljer. Det är en verksamhetsuppföljning, säger Simon Sandberg.
Många av dem som jobbar på Mekka Traffics verkstad, som servar Bergkvaras bussar, har berättat att cheferna ständigt pressar, hotar och skäller ut personalen.
Bergkvarabuss konstaterar att ”kommunikationen på arbetsplatsen inte har fungerat optimalt”. Därför kommer arbetsledarna på verkstaden att få gå en kurs i ledarskap.
När en buss blir underkänd i besiktningen kan Mekka Traffic själva gå in och godkänna fordonet. Det beror på att verkstaden är ackrediterad av den statliga myndigheten Swedac (Styrelsen för ackreditering och teknisk kontroll).
Men flera mekaniker har berättat för tidningen att Mekka Traffic ofta fuskar genom att ”släcka tvåor”, alltså godkänna bussar, utan att laga dem.
– Bara 25 procent av reparationerna görs korrekt. I 75 procent av fallen myglas det. Om till exempel packningen till motorn är trasig så att det läcker olja. Då tvättar man av motorn, fyller i pappren att man har bytt packningen och skickar in det. Sedan är tvåan släckt, säger en mekaniker som har jobbat många år i verkstaden.
Nu kräver även Swedac att Mekka Traffic förklarar sig och berättar vad företaget ska göra åt problemen:
– Swedac kommer till att börja med begära att företaget yttrar sig över den kritik som framförts i massmedia, skriver Michael Johansson, som är chef för Swedacs enhet för fordon och kontroll.
Swedacs personal gör inga egna kontroller av bussar eller andra fordon. Men de kan utreda om verkstaden har skött sitt uppdrag, och i värsta fall återkalla deras ackreditering.

Bergkvarabuss och Mekka Traffic

Bergkvarabuss är Sveriges största privatägda bussbolag. De har cirka 900 bussar och över 1 000 anställda. De enda bussbolag som är större i Sverige är de internationella giganterna Nobina, Arriva, Keolis och Transdev.
Bergkvarabuss grundades 1975 av entreprenören Göran Mellström. Han är fortfarande vd och huvudägare och jobbar på företagets huvudkontor i Kalmar.
Bergkvarabuss hyr ut bussar med förare till företag, föreningar och skolor i hela Sverige. De bedriver också skolskjutstrafik och linjetrafik på många håll i södra Sverige, bland annat för Skånetrafiken, Kronobergstrafiken och Blekingetrafiken.
Bergkvarabuss har också köpt flera andra bussbolag och äger bland annat varumärkena Scandorama, Ölvemarks Holiday, Buss Persson och Traveller Buss. De bedriver också flygbusstrafiken mellan Helsingborg och Ängelholms flygplats.
Skånetrafiken betalar cirka 360 miljoner kronor om året till Bergkvarabuss för att de äger och kör regionbussarna på Söderslätt, runt Ystad samt i nordöstra Skåne. De regionbussar som Bergkvarabuss kör från Malmö och på Söderslätt är linjerna 100, 146, 150, 151, 152, 181, 183, 184, 190, 300, 144 och 379.
Mekka Traffic är moderbolag för hela Bergkvarakoncernen, och äger också bussbolagets egna serviceverkstäder. I Skåne finns sådana verkstäder i Ängelholm, Ystad, Trelleborg, Kristianstad, Broby samt i Toftanäs utanför Malmö. Den anläggning som vi har granskat är Mekka Traffics bussdepå utanför Malmö.
Under det senaste året hade Mekka-koncernen en omsättning på 1,7 miljarder kronor. Vinsten efter finansiella poster var 178 miljoner kronor. Mekka-koncernen ägs helt av bröderna Göran Mellström, 66 år, och Ronny Mellström, 63 år.
Läs alla artiklar om: Bussfusket
Gå till toppen