Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kävlinge

Lärare har utmanat eleverna på läsmaraton

Rinnebäcksskolan i Kävlinge har under snart två veckors tid haft ett läsmaraton. Både lärare och elever har antagit utmaningen att läsa minst en kvart varje dag. Redan nu har flera elever klarat av målgränsen – 6 000 minuters läsning per klass.

Ella Zarnhall, Truls Jacobsson, Linnéa Ericsson och Josefine Bohn tycker att läsmaraton är en rolig utmaning.Bild: My Östh Gustafsson
Under två veckors tid ska alla klasser på Rinnebäcksskolan läsa 6 000 minuter, och klarar man detta får man en belöning. Linnéa Ericsson, Josefine Bohn, Ella Zarnhall och Truls Jacobsson är fyra elever som tycker det är ett bra och roligt initiativ.
– Varje dag skriver vår lärare in hur mycket vi har läst, sedan kan vi se på en tavla hur mycket varje klass har läst. De tre som har läst mest i klassen när de här veckorna är slut får ett diplom, och om vi klarar av att läsa 6 000 minuter så får alla glass, säger Josefine Bohn.
Eleverna tog sig genast an utmaningen och många klasser har redan passerat 6 000-minutersgränsen. Lärarna är glatt överraskade över elevernas engagemang.
– Målet är att läsa femton minuter varje dag för att träna läsförståelse och få upp läshastigheten. Den har sjunkit och många barn tycker det är tråkigt att läsa, därför vill vi utmana dem och sprida glädjen med att läsa, säger biträdande rektorn Ingela Lind.
Även lärarna ska haka på utmaningen och det blir mycket snack om böcker på rasterna.
– Det blir mycket prat om böcker och läsning. De kommer vi nog behålla och ha varje år, säger Ingela Lind.
Att det förs statistik över hur många minuter varje klass har läst blir en sporre till att läsa ännu mer, och varje dag tittar eleverna på skärmen där siffrorna redovisas.
– Efter lunchen brukar vi gå dit och så ser man att nu ligger vi femma, och nästa dag så kanske man ligger trea, säger Josefine Bohn.
Vad är det bästa med att läsa?
– Det bästa är att man kommer in i en annan värld, säger Linnéa Ericsson.
– Det är jätteroligt att läsa. Nu är det många som försöker bli en av de tre som läst mest i klassen, för jag brukar inte läsa på rasterna annars, säger Josefine Bohn.
– Nej, för då ska man leka, säger Linnéa Ericsson, som tillsammans med sin klass redan klarat av målgränsen.
Gå till toppen