Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Sveriges modernaste tågdepå ska hejda akut brist på Öresundståg

En tågdepå med kapacitet att underhålla 111 Öresundståg. En anläggning som ger 150 nya jobb i Skåne och kostar 1,5 miljarder att bygga. I nästa vecka börjar arbetena med Sveriges modernaste tågverkstad utanför Hässleholm.

Öresundstågen ska köra in i Skånetrafikens nya underhållsdepå längs tio parallella spår. I nästa vecka börjar den byggas i Kärråkra utanför Hässleholm.Bild: Uulas arkitekter
– Det är en stor utmaning att bygga en så här stor anläggning. Det är jungfrulig mark som ska exploateras. Det får stor betydelse för kollektivtrafiken i hela Skåne, säger projektchefen Håkan Falkboo.
De skånska regionpolitikerna sätter stort hopp till den nya tågdepån som byggs vid Kärråkraviadukten utanför Hässleholm. Hittills har Öresundstågen skickats till Danmark så snart de varit i behov av underhåll. Nu kommer tågen att lagas, tvättas, städas, saneras och avisas i en toppmodern anläggning i Skåne.
– Med den här anläggningen ska vi se till att tågen kan rulla mer och att tiden på verkstad minimeras. Med ny teknik förkortas servicetiden, säger Håkan Falkboo.
Ända sedan Öresundstågen kom i trafik för drygt femton år sedan har Skånetrafiken haft problem med att allt för många tågsätt tagits ur trafik för större eller mindre underhållsarbeten. Med en kortare servicetid kommer det mer sällan att uppstå akut tågbrist.
Den nya tågdepån blir Sveriges modernaste och inkluderar två kilometer nya spår och en solfjäderformad bangård fram till en stor verkstadshall. Dessutom byggs en kombohall med en mängd funktioner: avisning, klottersanering, sanering efter viltolyckor, underhåll och tvätt.
I en särskild svarvhall ska deformerade tåghjul justeras i en toppmodern tandemsvarv med elektronisk styrning. Hela anläggningen byggs alldeles i anslutning till befintliga spår i utkanten av Hässleholm.
– Det fina med den här tomten är att den har kontakt med Trafikverkets bangård. Trafikverket bygger infartsspår längs en drygt 800 meter lång sträcka, säger Håkan Falkboo.
– Vi bygger tio spår in i verkstaden samt en uppställningsplats för 35 Öresundståg. Jag brukar säga att det är här som tågen ska sova.
I de inledande arbetena ska ett mindre skogsparti avverkas och en befintlig byggnad rivas. Det följs av marksaneringar av en gammal snötipp och en nedlagd sopstation. I höst ska områdes slätas ut i en större markentreprenad.
Först i januari 2018 inleds de egentliga byggarbetena. Anläggningen ska stå klar i december 2019.
Den nya tågdepån utanför Hässleholm får en verkstad, en städplattform, en svarvhall, en kombohall samt en städbyggnad.Bild: Uulas arkitekter
Gå till toppen