Malmö

Här bor de rumänska gästarbetarna – i ombyggt stall inne på Bergkvarabuss

Bergkvarabuss använder rumänska gästarbetare som bor inne på verkstadsområdet för att serva Skånetrafikens bussar. De anställda vittnar om extrem stress, långa arbetsdagar, ständiga hot och utskällningar.
– De behandlar oss som djur. Vi får arbeta som slavar, säger en verkstadsarbetare.

I det här ombyggda stallet inne på verkstadsområdet på Bergkvarabuss bor upp till nio rumänska gästarbetare.Bild: Patrik Renmark
I Toftanäs strax utanför Malmö driver bussbolaget Bergkvarabuss ett av Sydsveriges största bussgarage. Här servas skolbussar, gula regionbussar och turistbussar – bussar som tiotusentals skåningar åker i dagligen.
Läs mer:Tio mekaniker slår larm: vi fuskar med Skånetrafikens bussar
Läs mer:Anställd: ”Det är bara en tidsfråga innan det händer en olycka”
Läs mer:Även chaufförer slår larm om att bussarna ofta är trafikfarliga
Strax intill de nybyggda kontors- och verkstadslokalerna ligger en vitmålad gammal stallbyggnad. Det ombyggda stallet är bostad för företagets inhyrda rumänska verkstadsarbetare.
De har kommit hit med hjälp av ett bemanningsbolag. Under upp till ett år jobbar de som gästarbetare åt Mekka Traffic AB, moderbolag till Bergkvarabuss.
Inne i bostadshuset för gästarbetarna på verkstadsområdet.Bild: Patrik Renmark
När vi går in i byggnaden möts vi av en unken lukt. I den mörka hallen står sju ytterskor på rad under en smutsig soffa. Två mjuka resväskor är fyllda med kläder. I det trånga köket står fem uddastolar kring ett slitet matbord.
Klockan är elva på förmiddagen. Vi får inte gå in i sovrummen eftersom arbetarna har jobbat natt.
– Jag hade gärna visat bostäderna också. Men det vore taskigt när de sover, säger verkstadschefen Martin Karlsson.
När räddningstjänsten var här på inspektion i somras fick de höra av Mekka Traffic att tre -fem rumänska arbetare bodde i byggnaden.
”Personerna som bor här har inget kontrakt utan får bostaden som en löneförmån”, heter det i räddningstjänstens protokoll.
Lokalerna godkändes som bostäder eftersom de ansvariga för Mekka Traffic uppgav att samma personer bor i de tre sovrummen under en längre tid och att de känner varandra och har valt att bo tillsammans.
Köket i bostadshuset för gästarbetarna inne på Bergkvarabuss verkstadsområdeBild: Patrik Renmark
Martin Karlsson säger att fem personer just nu bor i byggnaden, att de alla kommer från en och samma by i Rumänien och att de därför känner varandra väl.
Det visar sig vara fel. När vi senare talar med en av Mekka Traffics rumänska arbetare berättar han att det just nu bor nio personer i stallbyggnaden, att de kommer från minst sex olika delar av Rumänien och att bara två bröder kände varandra innan de kom hit.
– Det är inte normalt att komma till Sverige och trängas samman i ett litet hus, säger han.
Så kan de bo ett år i taget. Men verkstadschefen tycker inte att det är konstigt.
– Vi har en tät dialog med dem. De tycker det är hur bra som helst, påstår Martin Karlsson.
Mekka Traffic betecknar det första året på företaget som en form av provanställning. Bostaden omtalas som "en plantskola". De rumäner som visar sig vara snabba och duktiga kan få fast jobb på någon av företagets verkstäder i Sydsverige.
För företaget är det praktiskt att ha mekanikerna boende på verkstadsområdet. De avlönas med nio euro per timme för att jobba från sen eftermiddag till tidig morgon. Så arbetar de minst fyra dagar i veckan.
Trots att rumänerna är trötta efter fyra dagars nattpass måste de ibland jobba extra. Betalningen är densamma – nio euro per timme.
Även fast anställda rumäner kan jobba väldigt mycket. Vissa har jobbat 140-150 timmars övertid på en månad. Det motsvarar tio timmars arbete sju dagar i veckan – utan uppehåll för helgledigheter. Så ser arbetsvillkoren ut hos en av Skånetrafikens allra största entreprenörer.
Mekanikern Daniel Burciv Danut servar en av Skånetrafikens regionbussar i verkstaden.Bild: Patrik Renmark
Företagsledningen hävdar att de aldrig tvingar anställda att jobba extra. Roland Rickardsson, servicechef på Mekka Traffic, säger att de flesta rumäner är väldigt förtjusta i att arbeta och gärna tar på sig extra timmar.
Verkstadspersonalen har gett personalbostaden olika öknamn. En person talar om ”Alcatraz”, en annan om ”Stallet”, en tredje liknar sovsalarna vid ett colombianskt fängelse.
Simon Sandberg, marknadschef på Bergkvarabuss, skriver att det är fel ”att nedvärdera det gedigna huset” som håller ”hög svensk standard” med ”alla bekvämligheter för ett bra boende”.
Ett utrymme i Mekka Traffics verkstadslokaler har använts som sovrum för en av gästarbetarna – något som ledningen hävdar att de inte känner till.Bild: Foto: Privat
Ibland är trängseln i sovsalarna så stor att gästarbetare föredrar att placera madrasserna i olika skrymslen i Mekkas verkstadslokaler. Det är inget som cheferna säger sig känna till. De ansvariga ser inget märkligt i att företaget inkvarterar utländska gästarbetare inne på verkstadsområdet:
– Vi hjälper dem med en inkörsport till jobb i Sverige. Och hjälper dem med bostadsfrågan, säger Simon Sandberg.
Husvagn på Bergkvaras serviceområde. Två anställda bor på företagets parkeringsplats.Bild: Patrik Renmark
Men de anställda bor inte bara i stallet. På Mekka Traffics stora parkeringsplats står två husvagnar. I en av dem har en rumänsk arbetare bott i flera år. I den andra har en svensk tjänsteman övernattningsbostad sedan lång tid. Företagsledningen ser inga problem med det.
– Några anställda har frågat om lov att ställa upp husvagnar och i dessa fallen har det varit okej, säger Simon Sandberg.
Flera av dem som jobbat länge på Mekka Traffic har dragit på sig skador som misstänks bero på arbetet. Många av de anställda tycker att företaget inte tar skadorna på allvar. Anställda har tvingats jobba trots att de varit sjuka.
”Vi kom ju till Sverige för att jobba på svenskt vis, under eget ansvar. Nu blir det som i Rumänien”
Men företaget tillbakavisar uppgifterna, och hävdar att de har har hjälpt flera anställda till företagshälsovården.
Buss i tvätthallen på bussdepån i Toftanäs.Bild: Patrik Renmark
Just nu arbetar 28 personer på Mekka Traffic i Toftanäs. Minst hälften av dem har anställts det senaste året. Den svenska personalen byts successivt ut mot fler och fler rumäner. Det ser flera av de rumänska arbetarna som en svaghet.
– Vi kom ju till Sverige för att jobba på svenskt vis, under eget ansvar. Nu blir det som i Rumänien, säger en rumänsk arbetare.
– Rumänerna kan inte säga någonting, då blir de hotade med att de åker väck och får åka tillbaka till Rumänien, säger en annan person.
En tredje säger:
– Företaget tycker om rumäner. Det är billig lön. Du kan vara oförskämd mot dem. De vet inte sina rättigheter. De lever under hemska förhållanden.
När vi återger det citatet för verkstadschefen Martin Karlsson protesterar han:
– Du, är det någon som kan sina rättigheter så är det rumäner. De är väldigt pålästa. De tar reda på fakta, ofta väldigt snabbt, säger han.
I takt med att andelen rumänska arbetare ökat har attityden gentemot de anställda på Mekka Traffic hårdnat. Det uppger flera av de anställda.
En av Mekka Traffics chefer lät montera en dold kamera i verkstadshallen. Företaget är berett att betala skadestånd för den olagliga kameran.Bild: Foto: Privat
Ett exempel är den dolda övervakningskamera som de anställda upptäckte i fjol i en av verkstadslokalerna. Kameran hade monterats i en rökdetektor av verkstadschefen. Mekanikerna upplevde det som att han i hemlighet ville kolla att de skötte sina jobb.
– Det här är inget som vi står bakom och inget som är tillåtet, säger Simon Sandberg.
Enligt honom sattes kameran upp för att komma till rätta med en serie stölder. Han hävdar att kameran aldrig användes.
Företaget erkänner sitt misstag och är redo att betala skadestånd till fackförbundet Kommunal, bland annat i form av coachningskurser för personalen. Men uppgörelsen är inte klar än.
– Vi ser inte med blida ögon på att arbetsgivaren sätter upp hemliga dolda kameror, säger Susanne Gällhagen, ombudsman på Kommunal i Stockholm.
Vi har pratat med tio personer som arbetar eller har arbetat i Mekka Traffics verkstad det senaste året. Alla berättar att arbetsmiljön är dålig. Till exempel får inte personalen de skyddskläder som behövs, som jackor, arbetsskor och skyddshandskar. Det är särskilt illa för den inhyrda personalen på nattskiftet. Då utförs lackeringsarbeten, även inne på verkstaden, utan att personalen bär skyddsmasker. Bussar står på tomgång inne i verkstaden, utan att personalen kopplar på slangarna som leder ut avgaser.
– Jag hade aldrig gjort det själv, men rumänerna är tvingade att göra det, annars kan de dra härifrån. De ska bara jobba snabbt, snabbt, säger en person som valt att lämna företaget.
Servicechefen Roland Rickardsson hävdar dock att företaget ser till att det alltid finns nödvändig skyddsutrustning. Och om någon slarvar med att använda rätt utrustning så påtalas det.
De anställda på Mekkas verkstäder har inga fackliga företrädare och inget skyddsombud.
– Jag arbetade lite med Mekka för några år sedan, men inte längre. Helt klart har arbetsmiljön för personalen inte varit optimal. Det finns en hel del att göra, säger Ingrid Svensson, fackligt skyddsombud på Bergkvarabuss.
Det finns flera förklaringar till att Mekka Traffic får allt svårare att rekrytera mekaniker. Få svenska ungdomar vill bli fordonsmekaniker – trots att de garanteras jobb efter utbildningen.
– Det här är en väldigt konkurrensutsatt sektor. Också andra bussbolag har svårt att hitta verkstadspersonal, säger Roland Rickardsson.
Enligt verkstadschefen Martin Karlsson har flera av Mekkas svenska mekaniker slutat eftersom konkurrenten Nobina haft en aggressiv rekryteringskampanj och ringt flera av Mekkas anställda och erbjudit högre lön.
Men enligt Sydsvenskans källor beror många avhopp från Mekka Traffic på Martin Karlsson själv. Verkstadschefen beskrivs som en despot som ofta skäller ut sin personal, kallar dem idioter och hotar att säga upp dem.
Det finns personal som säger att Martin Karlsson i vredesmod har hotat med att ge anställda sparken så många gånger att de till slut tröttnat och sagt upp sig själva.
– Det där är inget jag känner igen. Men jag har naturligtvis haft mina duster med personalen. Det är ganska tuff personal vi har här. Det är inga snälla pojkar, det är mekaniker, säger Martin Karlsson.
Simon Sandberg, marknadschef på Bergkvarabuss, hävdar att personalen på verkstaden i Toftanäs behandlas på samma sätt som på företagets övriga verkstäder .Bild: Patrik Renmark
Företagsledningen tillbakavisar alla påståenden om att personalen behandlas sämre på Mekka Traffic i Malmö än på företagets andra verkstäder.
– Vi gör medarbetarundersökningar varje år. Jag har tittat på den senaste. Verkstaden i Malmö sticker inte ut på något sätt. Vi ordnar årligen bowling, gokart, julbord och pingisturneringar. Sådant som vanliga företag gör. Vi bjuder på fredagsfika. Och alla anställda har 15 minuters extra kafferast, säger Simon Sandberg.
Carl Johan Rydh är teknisk chef på Mekka Traffic:
– Ni har hittat ett antal personer som verkligen har velat ge en väldigt negativ bild av vårt företag. Vi känner inte igen den bilden.
Läs alla artiklar om: Bussfusket
Gå till toppen