Kultur

Strålande svenskt förortsdrama

Evin Ahmad och Anna Bjelkerud i "Dröm vidare".Bild: Nonstop entertainment

Dröm vidare

BIO. DRAMA. Sverige, 2017. Regi: Rojda Sekersöz. Med: Evin Ahmad, Gizem Erdogan, Outi Mäenpää, Anna Bjelkerud. Åldersgräns: 11 år. Längd: 1.32.
Berättelsen är klassisk, på gränsen till uttjatad. En kille kommer ut ur fängelset, och där väntar det gamla gänget. De berättar upphetsat om planerna på en sista stöt som ska göra dem alla rika. Men vår huvudperson har förändrats: kanske är det dags att få ordning på livet och skaffa ett jobb som mamma alltid velat, och äntligen bli en förebild för lillbrorsan. Kan han svika vännerna och stå emot drömmen om snabba cash?
Det senaste, rätt lyckade, svenska exemplet på en film med ungefär denna grundhistoria är Ivica Zubaks ”Måste gitt”, och nu berättar Rojda Sekersöz den i sin långfilmsdebut ”Dröm vidare”.
Och hon gör det alldeles strålande. Hon byter kön på hela storyn och placerar kvinnor i närapå alla roller. Bara det friskar upp temat och ger nya infallsvinklar. Lägg på ett bra tempo, ett tajt och lyhört manus av Johanna Emanuelsson, en kongenial musiksättning av Lisa Holmqvist, ett levande kameraarbete av Gabriel Mkrttchian och inte minst ett skådespeleri genomsyrat av stor närvaro.
Sekersöz lyckas till och med blåsa liv i scenen när kompisarna sladdar in utanför fängelset för att hämta Mirja, med musiken pumpande ur bilstereon. Regissören är också poet, och det vilar faktiskt en filmisk poesi över hur hon skildrar vännernas bubblande glädje där i bilen.
Hemma väntar den vådligt hostande mamman Sirkka och lillasyster Isa, den andra viktiga noden i Mirjas liv. Mirja beslutar sig för att söka arbete, och hittar ett – förstås – svartjobb på ett hotell. Hon drar sig undan kompisarna, vilket skapar konflikt. Ledsnast blir bästisen Sarah (Gizem Erdogan). Hon känner sig nedvärderad och sviken, och reagerar med ilsken frustration.
Bland de många saker som positivt skiljer ut denna film från andra i samma genre finns en omsorg om pricksäkert valda detaljer. En glimt av en hallinteriör ger en stark känsla för familjens tröstlöst stökiga men varma hem. En konstfullt vikt hotellhandduk representerar både rangordning och yrkesstolthet. Och hur ofta har vi på film sett en trovärdig skildring av arbetet som hotellstädare?
Alla skådespelare är som sagt utmärkta, men Anna Bjelkerud gör något extra fint av rollen som Mirjas arbetskamrat Edit, och Outi Mäenpää (”Svinalängorna”) är alldeles intagande genom all slitenhet i rollen som Sirkka. Allra starkast lyser Evin Ahmad som Mirja – med skickligt återhållen intensitet får hon varje scen att vibrera.
Läs alla artiklar om: Filmfredag 17 mars
Gå till toppen