Ekonomi

Positiv respons på mer biodrivmedel

Bilägarna, bensinbranschen och miljörörelsen – alla är positiva till regeringens nya förslag om att mer biodrivmedel ska blandas i bensin och diesel. Men man pekar också på riskerna.

Naturskyddsföreningen, med ordförande Johanna Sandahl i spetsen, är nöjd med regeringens förslag om att mer drivmedel ska blandas i bensin och diesel. Arkivbild.Bild: Fredrik Hjerling / Naturskyddsföreningen
Motormännens riksförbund välkomnar systemet med så kallad reduktionsplikt och tycker att det borde ha införts för flera år sedan.
– Man behöver inte lägga en orimlig summa på en ny bil utan kan utnyttja befintlig vagnpark bättre. Det innebär att kostnaderna för konsumenterna hamnar på en nivå som gör att de flesta kan klara fortsatt bilåkande, säger Carl-Erik Stjärnvall, hållbarhetsansvarig hos Motormännen.
Dieselbilar får en längre framtid eftersom de flesta klarar en ökande inblandning och det finns fler alternativ av biodrivmedel för diesel. Men för bensinbilar är framtiden mörkare.
– Har man en bensinbil i dag och planerar att ha den under lång tid så är man beroende av att branschen hittar alternativ och att man kan börja använda syntetisk bensin, säger Stjärnvall.
Ulf Svahn, vd på Svenska petroleum- och biodrivmedelsinstitutet (SPBI), välkomnar också förslaget, och anser att reduktionsplikt kan vara ett mer långsiktigt system för att styra om mot mindre utsläpp än det nuvarande med skatter som fortlöpande måste godkännas av EU.
– Men det är ett komplicerat sätt man väljer och djävulen sitter i detaljerna, säger Svahn och framhåller att han ännu inte vet hur regeringen räknar i sitt förslag.
Både Svahn och Motormännen hissar varningsflagg för tillgången på biodrivmedel. 2015 var självförsörjningsgraden 40 procent, resten importerades
– Vi tycker att det finns en klar risk för att det blir ont om råvara på 2020-talet, säger Ulf Svahn.
Han förklarar det med att det finns ett EU-förslag om att man ska röra sig bort från att producera drivmedel med sockerbetor, vete och majs som råvara. Då minskar tillgången och det kan bli kamp om det som bjuds ut.
Naturskyddsföreningens ordförande Johanna Sandahl gläds över regeringens förslag.
– Det här är nödvändigt för att få ner utsläppen från bilarna som rullar på gatorna och vägarna i dag. Det berör också merparten av de bilar som säljs nu och de närmaste åren, säger hon.

Fakta: Regeringens förslag

Regeringen föreslår en så kallad reduktionsplikt för bensinbolagen.
Den innebär att en ökande andel biodrivmedel, med start 2018, ska blandas i bensin och diesel.
Målet är att biodrivmedel ska utgöra hälften av varje liter bensin och diesel som tankas 2030.
Regeringen föreslår att vissa biodrivmedel även framöver ska vara befriade från skatt.
Det gäller typerna E85, ED95, B100 och HVO100.
Dessutom föreslås att energiskatten för E85 och B100, även kallat Fame, tas bort.
Det ska göra att priset på E85 och B100 minskar med 40 öre respektive 122 öre per liter vid pump.
Förslaget går nu ut på remiss för synpunkter.
Källa: Regeringskansliet
Gå till toppen