Skåne

Sugen på att privatleasa en ny bil? Så här undviker du fällorna

Allt fler lockas av att leasa sin bil, istället för att äga den. Bilen blir en tjänst, skräddarsydd för individen, snarare än ett traditionellt engångsköp.
Men det gäller att ha järnkoll på villkoren och priset. Läs det finstilta i kontraktet – annars väntar dolda kostnader, varnar Konsumentverket. Här är frågorna du bör ställa innan du skriver på leasingavtalet.

De senaste fem åren har privatleasing av bil vuxit enormt. Allt fler tilltalas av alternativet, som ger dig en ny bil till en fast månadskostnad. Det enda du behöver betala, utöver den fasta leasingkostnaden, är bränsle och vägtrafikskatter, lovar handeln.
En standardlösning är tre års leasing med en maximal körsträcka på 4500 mil.
– Privatleasing ökar hela tiden. Folk är mer öppna för andra sätt att ha bil idag, säger Henrik Jönsson, marknadschef för Bilia Jägersro i Malmö.
– Från början trodde vi att leasing främst skulle tilltala yngre kunder, men det är lika populärt i alla åldrar.
Bilia har också gått från att endast erbjuda grundutrustade modeller till möjligheten att privatleasa just den bil man själv önskar. Motoralternativ, lack och extrautrustning kan väljas efter behag.
– Valfriheten är också ett sätt för oss att försäkra oss om att bilarna ska gå att sälja, när vi får tillbaka dem efter de tre åren. Bilar med högre utrustningsnivå säljer bättre, säger Henrik Jönsson.
Henrik Jönsson är marknadschef på Bilia i Malmö. "Först trodde vi att privatleasing skulle locka främst yngre bilköpare. Men nu ser vi att det är lika populärt i alla åldrar".Bild: Peter Frennesson
Han ser på sikt en förändring av hela idén om bilägande. Bilen blir en tjänst, skräddarsydd för individen, snarare än ett traditionellt engångsköp.
– Redan nu har vi till exempel tjänster där man kan beställa matkassar direkt till bilen. I framtiden kommer man att kunna styra bilen med mobilen och även dela den med andra på ett mycket lättare sätt, säger Henrik Jönsson.
I marknadsföringen av privatleasing anges ofta låga kostnader. Men den som börjar klicka sig fram i bilföretagens erbjudanden ser snart att det annonserade priset börjar skjuta i höjden.
I slutänden kan tilläggstjänsterna och extravalen göra bilen betydligt dyrare än om man lånat pengar på sin bostad eller i ett särskilt billån i banken (även om de båda förstås krävt en handpenning).
– Därför vill vi alltid vara väldigt tydliga med vad som ingår i våra leasingavtal, säger Henrik Jönsson på Bilia.
– Har vi en bra relation till våra kunder så bygger vi en lojalitet över tid, som gynnar både oss och kunderna.
Tomas Sandin, konsumentrådgivare vid Malmö stad, tycker att bilägare borde läsa på lite mer innan man skriver på ett leasingavtal. Det gäller särskilt vad som gäller om det skulle bli problem med bilen.
– Ofta har man väldigt bra koll på olika tekniska detaljer kring bilen. Vad man inte sätter sig in i är vilka rättigheter man har som konsument, säger han.
Sydsvenskan har granskat de punkter i leasingavtalen som påverkar vad du behöver betala.

1. Hur stor bil behöver du egentligen?

De allra lägsta priserna som annonseras för privatleasing gäller de minsta bilarna. Då kan priset ibland ligga så lågt som under 2000 kronor i månaden. Vill du ha en större bil blir det snabbt dyrare.
Tänk på att du i ett treårigt avtal ska betala månadsavgiften 36 gånger – 500 kronor extra i månaden verkar kanske inte så mycket, men blir alltså 18 000 kronor totalt över hela hyrtiden. Ett gott råd är att välja en mindre bil än du först tänkt.

2. Hur stark motor vill du ha?

Att välja en mer kraftfull bil innebär snabbt att hyreskostnaden stiger. Vill du till exempel åka i en Mazda 6 i tre år kostar det 3763 kronor per månad om du nöjer dig med en 145 hästkrafters manuellt växlad bil.
Vill du ha samma bil med en sexstegad automatlåda och en 175 hästkrafters dieselmotor kostar det dig 54000 kronor mer under hyrtiden. Motsvarande kostnadsökningar gäller för alla märken med olika motoralternativ.

3. Utrustning utöver standard?

Varje tillägg till grundutförandet kostar när du privatleasar. För en Toyota Auris höjer ett larm månadsavgiften med 110 kronor, snygg skinnklädsel med 368 kronor, parkeringssensorer med 178 och dragkrok 254 kronor i månaden.
Att ha vinterhjul krävs också – för ytterligare 313 kronor i månaden eller 12 000 kronor för hela hyrtiden. Att välja till en dragkrok kan vara lika dyrt som vinterhjul, för att inte tala om navigationsutrustning. Multiplicera månadsavgiften med 36 – och du ser vad tilläggen kostar egentligen.

4. Önskas annan färg än vit?

Många märken tar ut extra avgifter för mer attraktiva färger. En Toyota Auris – i mellanklassen – går exempelvis just nu att leasa för 2 295 kronor i månaden. Men bara om den är vit.
Andra färger kostar 133 eller 186 kronor i månaden, eller runt 5000 kronor extra för dina 36 månader. Men flera märken bakar in lackalternativ i grundkostnaden.

5. Hur fast är den fasta avgiften, egentligen?

I marknadsföringen anges att månadskostnaden är "fast" under hyrtiden. Men det är en sanning med modifikation.
När Konsumentverket 2016 granskade ett urval av leasingavtal framkom att leasinggivaren (uthyraren) ofta ensidigt har rätt att ändra villkoren i avtalet, till exempel genom att höja priset om uthyrarens kostnader stiger.
Däremot brukar det inte stå något om att hyran ska sänkas om uthyrarens omkostnader sjunker, något som myndigheten kritiserade.

6. Hur långt ska du köra?

I ditt leasingavtal anges en maximal körsträcka per år. 1500 mil är standard. Vet du med dig att du kör lite, kan du också avtala om lägre sträcka och då går hyran ned.
Vad du ska granska är hur mycket "övermil" – körning utöver den avtalade maxsträckan – kostar. De kommer du att få betala för när du lämnar tillbaka bilen.
Om du börjat pendla med din leasade Mercedes-Benz – och därmed kört 1500 mil mer än du trodde under tre år – kommer det till exempel att kosta dig 18 750 kronor extra.
Få avtal ger dig rätt att ändra körsträckan under pågående avtalstid, till exempel vid sjukdom eller flytt.

7. Kommer du att nöta extra på bilen?

En annan post som kan bli kännbar är avgifter för "överslitage". Kort sagt: om lacken är repad eller fälgarna skrapade kommer en räkning.
I leasingavtalen anges att bilen när leasingperioden är över ska återlämnas i normalt skick. Om skador finns – som repor i lacken eller fläckar på klädseln – är det upp till uthyraren att bestämma hur mycket extra kunden måste betala för att åtgärda dem.
Någon rätt att få skadan bedömd av en neutral part fanns inte i något av de avtal som Konsumentverket granskade.
– Vi ser att avtalen är otydliga och svåra att förstå. Konsumenten riskerar även att drabbas av stora, oförutsedda utgifter. Nu hoppas vi att branschen ser över riktlinjer och rekommendationer för privatleasing, sade Martin Ekelöf, jurist på Konsumentverket, i samband med granskningen i höstas.

8. Vem står för service?

Vanligast är att service ingår i leasingavgiften. Men exakt vilken service avses? Det är upp till kunden att reda ut. Företag försöker emellanåt kräva att all service ska utföras på en viss, auktoriserad verkstad.
I en dom från Marknadsdomstolen - som visserligen gäller bilköp - slås det fast att bilförsäljare kan villkora en viss försäkring, till exempel genom att kräva att all service ska göras på märkesverkstäder och att alla bildelar ska vara original.
Var alltså noga med att reda ut vad du har rätt att göra - och vad som står i villkoren i avtalet. Kan du till exempel byta olja och däck själv?

9. Vad händer om något händer?

Konsumentens ställning gentemot uthyrningsföretaget är ofta väldigt svag, menar Konsumentverket. Vid problem med bilen är man ofta rättslös.
– En grundläggande faktor är att konsumentköplagen inte gäller vid leasing, säger Tomas Sandin.
Vad som ingår i den försäkring som konsumenten ofta köper till är också ofta otydligt definierat. Om bilen skadas eller krockas kan man i vissa fall få fortsätta betala en del av avgiften, även om bilen är obrukbar eller måste repareras.
Inte heller har konsumenten har rätt att hålla inne sin betalning, om fel på bilen inte avhjälps, och han eller hon kan inte kräva prisavdrag om bilen står på verkstad. Vissa av de granskade avtalen angav att konsumenten inte får rikta några krav på ersättning från leasinggivaren om det skulle uppstå problem.
"Det är orimligt att konsumenten inte ska ha rätt att kräva nedsättning av leasingavgiften när leasinggivaren inte har tillhandahållit den tjänst som konsumenten ska betala för", skriver Konsumentverket i sin rapport.
– Det finns många dolda kostnader här. Jag tror inte man kan tjäna några pengar på att privatleasa bil, jämfört med att äga, säger Tomas Sandin.

10. Vad händer om du måste hoppa av?

Normalt kan inte du som leasar en bil avbryta avtalet på egen hand – det kräver leasinggivarens godkännande. Det är också betydligt dyrare att avbryta en leasing i förtid, än att avbryta ett vanligt avbetalningsköp.
Om du bryter avtalet och slutar betala blir du dessutom ändå ofta skyldig uthyraren runt 35 procent av det återstående beloppet.
– Avtalens utformning gör att man kan tvingas fortsätta betala avtalstiden ut, även om bilen skulle stå på verkstad eller sluta fungera, säger Tomas Sandin.
I vissa fall kan uthyraren kräva bilen åter redan efter två veckor, som inte avgiften betalats i tid. Att då behöva betala 35 procent av flera årsavgifter kan bli mycket pengar.
Läs mer hos Konsumentverket: "Billeasingen kan stå dig dyrt"
Fakta

Snabb ökning av privatleasing

• År 2016 privatleasades ungefär 49 000 personbilar i Sverige. Det var nästan en fördubbling från föregående år.

• För 2017 tror branschen på en ytterligare ökning, upp mot 55 000 bilar. I Skåne ökade antalet med 70 procent.

• Andelen privatleasing ligger nu på 25 procent av de registrerade nya privata bilarna. Populäraste märkena är Volkswagen, Volvo, Toyota, Renault och Audi.

Läs alla artiklar om: Privatekonomi
Gå till toppen