Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

SJ kan få tillbaka ensamrätten på nattåg

Regeringen planerar att fatta beslut om att Trafikverket ska direktupphandla nattågstrafik på tre linjer, Malmö-Stockholm, Göteborg/Stockholm-Östersund/Åre och Stockholm-Luleå-Narvik. Med beslutet får SJ med stor sannolikhet tillbaka sin ensamrätt på nattåg.

Nattåg till StockholmBild: Peter Frennesson
Under de senaste åren har de svenska nattågen levt under ett konstant nedläggningshot. SJ har haft problem att få lönsamhet i trafiken. Samtidigt har risken för att andra bolag startar konkurrerande nattågstrafik fått SJ att tveka inför att investera i nya sovvagnar.
Men för några veckor sedan fattade riksdagen ett beslut som gör det möjligt för Trafikverket att direktupphandla kollektivtrafik – utan anbudsstrider som pressar priserna ner till orimliga nivåer.
Den möjligheten kommer regeringen att utnyttja. Enligt uppgifter till HD och Sydsvenskan kommer infrastrukturminister Anna Johansson (S) ge i uppdrag åt Trafikverket att göra en direktupphandling av nattåg.
Vid en direktupphandling väljs en operatör ut som Trafikverket förhandlar med. Vem det blir är oklart, men SJ ligger med all sannolikhet bra till.
SJ har sedan några månader vetat att beslutet skulle komma. Därför har SJ-chefen Crister Fritzon redan fattat beslut om att uppgradera SJ:s samtliga sovvagnar för 150 miljoner kronor. Vagnarna ska få modernare inredning och högre komfort.
Genom beslutet om en direktupphandling skapar regeringen stabilare förutsättningar för fortsatt nattågstrafik. Nu undanröjs det nedläggningshot som funnits mot de svenska nattågen.
Karin Svensson Smith (MP) är ordförande i riksdagens trafikutskott och säger sig vara mycket nöjd med regeringens beslut:
– Att åka nattåg är för mig ett civiliserat sätt att resa mellan Stockholm och Skåne för att inte belasta klimatet.
Om SJ får direktupphandlingen ser hon möjligheter för dem att driva nattågstrafiken med större långsiktighet.
–Det ger SJ förutsättningar att rusta upp nattågen – och ger även SJ förutsättningar för klimatsmarta transporter till en rad turistdestinationer i norra Sverige, säger hon.
Bland de destinationer som går att nå med SJ:s nattåg märks orter som Narvik, Riksgränsen, Björkliden, Gällivare, Duved, Åre, Östersund och Umeå. I Skåne tar nattågen upp passagerare i Malmö, Lund och Hässleholm.
I praktiken kan det väntade regeringsbeslutet innebära att SJ får ensamrätt på nattågstrafik i Sverige, men beslutet ska inte tolkas som att SJ återfår ett monopol. Om SJ skulle missköta nattågen finns det möjlighet för Trafikverket att återkalla tilldelningen och göra en direktupphandling med något annat tågbolag.
Gå till toppen