Kultur

”Life” är en dödfödd historia

Life

BIO. SCIENCE FICTION/SKRÄCK. USA, 2017. Regi: Daniel Espinosa. Med: Jake Gyllenhaal, Rebecca Ferguson, Olga Dihovitjnaija, Ryan Reynolds. Åldersgräns: 15 år. Längd: 1.43.

”Life” är en påkostad produktion som under sin snygga och polerade men nanotunna yta ekar öronbedövande tomt. En urvattnad och blek kopia på ”Alien” utan förebildens visuella suggestionskraft och mardrömslika inramning i HR Gigers scenografi.
Det börjar annars lovande med att regissören Daniel Espinosa och hans fotograf Seamus McGarvey introducerar den internationella besättningen på rymdstationen ISS i en rad koreografiskt avancerade balettnummer för filmkamera och skådespelare. Inspirationen från Stanley Kubricks ”År 2001 – ett rymdäventyr” är uppenbar. Men när den marsianska livsformen, som väntat, hoppar ut ur cellodlingen i rymdlaboratoriet för att förtäta dramat är det som om den kreativa orken tar slut.
Nu växlar man raskt över till renodlad chockmekanisk slasherfilm med utomjordingen som rymdens svar på Jason i ”Fredagen den 13:e”-filmerna. De föregivet intelligenta forskarna förvandlas helt följdriktigt till slaktmaskinens korkade offer. Snart är de fullt upptagna med att bocka av samtliga punkter på listan över ödesdigra klanterier med utomjordisk livsform på rymdskepp.
Motsvarande procedur utför Espinosa och hans manusförfattare Rhett Reese & Paul Wernick (”Deadpool”) med genrens alla klichéer, från det att kommunikationen med omvärlden bryts så snart monstret är löst till den helt förutsägbart ”oväntade” upplösningen just som vi tror att mänskligheten är utom all fara. Kort sagt utgår ”Life” från att såväl rollfigurerna som publiken inte haft någon som helst kontakt med skräckfilm de senaste fyrtio åren.
Som extra spänningsdödare signalerar Jon Ekstrands (”Snabba cash”) filmmusik i god tid varje ny vändning i handlingen, varje skifte i stämningen. Även med förbundna ögon skulle alltså de flesta åskådare klara att återberätta händelseförloppet utan att missa något väsentligt. Espinosas film är kanske smart premiärtajmad två månader innan Ridley Scotts ”Alien convenant”, men för dem som hoppas på att få se något nytt i genren är ”Life” en dödfödd historia.
Genom att kommentera på Sydsvenskan.se godkänner du våra regler

Regler för kommentarer

Välkommen att kommentera artiklar på Sydsvenskan.se!

Tänk på att:

  • Visa respekt för de personer eller företeelser som nämns i artiklarna.
  • Visa respekt för övriga debattörer.
  • Håll er till saken.
  • Spamma inte.
  • Inte skriva för långt. Över 500 tecken är det.
  • Dina kommentarer kan komma att användas på andra ställen på Sydsvenskan.se och Sydsvenskan papperstidning.

Det här är inte ok:

  • Kommentarer om etnisk tillhörighet, kön, sexuell läggning, politisk eller religiös tillhörighet om de saknar relevans i sammanhanget.
  • Rasistiska, homofobiska eller sexistiska yttranden eller budskap och sådana som hetsar mot eller uttrycker hat mot troende.
  • Kommersiella budskap eller marknadsföring, erbjudanden om pengar eller gåvor.
  • Upphovsrättsligt skyddat material som du själv inte har skapat eller har rättigheterna till.
  • Uppmaningar till brott eller agerande som strider mot svensk lag.
  • Hot, trakasserier och skvaller.
  • Att du utger dig för att vara någon annan existerande person.

Redaktionen följer debatten på sajten och förbehåller sig rätten att ta bort olämpliga inlägg. Användare som inte respekterar debattreglerna stängs av från möjligheten att kommentera artiklar.

Gå till toppen