Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Malmö

Nya trafikkommunalrådet vill visa respekt för stadens bilförare

Malmös nya trafikkommunalråd Andreas Schönström mjukar upp S-MP-styrets tuffa tonläge mot stadens bilister. Den som tar bilen till jobbet och skjutsar barnen till förskolan ska visas respekt och lyhördhet, tycker han.

På sitt första möte som ordförande i trafiknämnden den 28 februari visade socialdemokraten Andreas Schönström att han tänker lyssna på de bilförare som ogillar när politiker gör gatorna svårframkomliga.
Han och trafiknämnden stoppade det planerade busskörfältet på Linnégatan som hans företrädare och partivän Milan Obradovic beslutat om i höstas.
I en intervju i Lokaltidningen i Limhamn berättade Andreas Schönström om kursändringen:
–Vi har ändrat tankegång kring trafikfrågorna.
Han sa också:
–Det finns väldigt många människor som varje dag är beroende av sin bil för att komma till sitt arbete. Och innan de ska till jobbet så kanske de ska lämna ungarna på en förskola eller en skola, och då kan inte vi politiker säga att det där tar vi inte hänsyn till därför att vi tänker på vad som är bäst för miljön. Vi måste väga in vardagspusslet som många människor måste lägga.
Schönströms budskap om en mindre ideologisk och mer pragmatisk bilpolitik retade upp vänsterpartisterna, som för två år sedan bröt samarbetet med Socialdemokraterna och Miljöpartisterna.
Vänsterpartisten Anders Skans tog upp saken i en så kallad enkel fråga till Andreas Schönström när kommunfullmäktige höll sammanträde på torsdagen: "Tänker du förändra trafik- och miljöpolitiken i Malmö där gång, cykel- och kollektivtrafik har prioriterats?"
Från talarstolen varnade Anders Skans för att låta marknadskrafterna ta över och individualisera miljöproblemet.
–Ska man välja det man själv, individualistiskt tycker är bäst eller ska vi fatta kollektiva beslut om miljöpolitiken? Din tolkning av gällande plan tycker jag är en förändring.
Anders Skans sa också:
– Vi måste bygga ut kollektivtrafiken i Malmö ordentligt. Samtidigt måste vi begränsa möjligheterna att ta bilen av lättja en halv kilometer i stan.
Andreas Schönström bet ifrån:
–Jag vänder mig emot den typ av förmynderi som Vänsterpartiet visar upp!
Han sa att prioriteringen av gång- cykel- och kollektivtrafik ligger fast. Samtidigt upprepade han sitt förstående budskap till vardagspusslande bilförare:
– Många människor är beroende av bilen för att de kanske inte kommer till jobbet på ett effektivt sätt med cykel eller kollektivtrafik och dessutom kanske har ett antal barn som ska lämnas på skolan. Då måste vi visa respekt och lyhördhet för det.
Med det slopade busskörfältet på Linnégatan som exempel argumenterade Andreas Schönström för att politiska beslut som tas för att styra om biltrafik till kollektivtrafik verkligen måste leda till att kollektivtrafiken får större kapacitet så att Malmöborna kan acceptera förändringarna.
–Vi måste vara lyhörda och pröva varje ärende. Folklig förankring och dialog är nummer ett. Nummer två är att det ska uppnå syftet om kapacitetshöjning och stärkta möjligheter för kollektivtrafik och cykel, sa Andreas Schönström.
Men Anders Skans efterlyste ett större perspektiv:
–Du sa att de boende ska höras. Är det de boende i Limhamn, Malmö eller i världen? Vår politik påverkar klimatet!
Gå till toppen