Kultur

Starkt om Peter Mangs offer

Brottsoffrets perspektiv lyfts sällan fram. Det är en av orsakerna till att Manal Masris film om hur hela familjen drabbades när den livstidsdömde Peter Mangs sköt hennes bror Kamal med fem skott, och om det samhällsklimat i vilket Mangs många rasistiska hatbrott kunde utföras blir så viktig.

När Kamal Masri – pojken på bilden – var 16 år sköts han med fem skott. I dokumentären ”Brev till en seriemördare” skildrar Kamals syster Manal Masri hur händelsen har präglat hennes familj.Bild: Tri Art Film

Brev till en seriemördare

BIO. DOKUMENTÄR. Sverige, 2017. Regi: Manal Masri. Med: Manal Masri, Kamal Masri, Mona Masri, Fayrouz Ramadan, Jamal Masri, Mohamad Iskandarie, Joakim Palmqvist, Mattias Gardell. Åldersgräns: 7 år. Längd: 1.25.

Malmöregissören Manal Masri drivs av att förstå varför den livstidsdömde Peter Mangs sköt hennes bror Kamal med fem skott en mörk novemberkväll 2006 på Kroksbäcksstigen i Malmö. Kamal överlevde efter neurokirurgiska operationer, nedsövning, lång rehabilitering men har fortfarande en kula kvar i huvudet. Ytterligare en operation är allt för riskfylld. Den psykiska skada som Mangs tillfogat Kamal och hela familjen Masri kommer aldrig helt att försvinna. Om detta handlar ”Brev till en seriemördare”.
Dokumentärer kring seriemördare görs med jämna mellanrum. Brottsoffrets perspektiv lyfts däremot sällan fram. Det är en av orsakerna till att Masris film om hur hela familjen drabbades och om det samhällsklimat i vilket Mangs många rasistiska hatbrott kunde utföras blir så viktig. Sju år har hennes arbete tagit. Filmen är inget hastverk, inget ursinnigt skrik i vrede utan en väl genomarbetad undersökning, där många perspektiv kommer fram kring vad som hände den där novemberkvällen, då brodern skulle cykla till träningen men i stället hamnade på marken i en blodpöl.
Att resultatet blir så starkt beror bland annat på kontrasten mellan den känsla av frihet och trygghet som förmedlas i tidiga klipp i familjens och vänners privata videofilmer från syskonen Masris uppväxt i höghuset på Lindängen och den mörka, hotfulla atmosfär som frammanas i dokumentärens dimmiga, suggestiva foto. Magnus Jarlbos musik träffar hela tiden den rätta tonen och Hanna Lejonqvists och Erik Bäfvings klipparbete bidrar till ett helgjutet filmiskt resultat.
Det klipps mellan de olika intervjuerna med familjemedlemmar, nära vännen, polisen, advokaten, journalisten och religionsforskaren. Till det mest rörande hör Kamals återbesök hos den neurokirurg på Sus som opererade honom. Det avsnittet skulle nästan kunna användas i undervisningssyfte för blivande läkare om hur man på bästa sätt bemöter en patient som genomgått ett trauma liknande Kamals.
Bilder från tidningsrubriker, klipp från både svenska och utländska tv-nyheter flimrar förbi. Tyvärr blir det inte en historia om en fruktansvärd händelse några år tillbaka i tiden utan också en skildring av den dag som i dag är. Även om diskussionerna på vissa redaktioner ser lite annorlunda ut och en större medvetenhet om rasistiska hatbrott existerar hos en del journalister.
När den omfattande rättegången mot Mangs drogs igång våren 2012 fanns inget åtal mot honom för skjutningen av Kamal, även om polisen var övertygad om gärningsmannens skuld och också vittnar om sin frustration. Då Mangs senare dömts för tre mord och tretton av de tjugo åtalspunkterna för mordförsök skriver Masri till honom. Deras långa brevväxling startar. Först senare kommer ett erkännande.
Både Sydsvenskans kriminalreporter Joakim Palmkvist och religionsforskaren Mattias Gardell har i sina respektive böcker skildrat individen Mangs och hans rasistiska agenda. ”Brev till en seriemördare” lägger inget ytterligare till den bilden. Men det är knappast filmens syfte. I stället tydliggörs hur samhälle och rättsmaskineri sviker genom att inte ge brottsoffret och offrets familj upprättelse. Det kan endast ske när Mangs åtalas också för den här skjutningen, även om det inte ändrar den påföljd han redan har fått.
Masri behöver inte längre brevväxla med Mangs. Hon vet varför han sköt.
Läs alla artiklar om: Filmfredag 24 mars
Gå till toppen