Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Dygnet runt

Hur mår teatern i Malmö?

Teaterns dag – dagen då alla stadens scener öppnar sina dörrar. Flera uppsättningar pågår samtidigt och för bara 50 kronor får publiken så mycket de hinner. Dagen är unik i Sverige och många lovordar Malmös rika teaterliv med alla fria experimentella grupper. Fast alla håller inte med.

Det var fullsatt i salongen och några fick vända i dörren när Olof Yassin och kollegan Willy Pettersson spelade "Pappa är ute och cyklar" på Teater 23, under Teaterns dag. Ett stenkast längre bort var alla stolar upptagna hos Bombina bombast redan en timme före föreställningens start. Är det ett mått på hur teatern i Malmö mår?Bild: Peter Frennesson
Sydsvenskan ställde frågan till arrangörer, besökare och kritiker: Hur mår teatern i Malmö just nu? Så här svarade de.
Malena Forsare, kritiker:
– Teatermakarna brukar beskriva klimatet här som väldigt tillåtande. Jag tror att det fortfarande stämmer. Det finns grupper som utforskar en egen estetik och det kommer nya som driver sin linje, som fortfarande efter 15 år gör mig nyfiken. Jag tänker på Bombina Bombast som jobbar med virtual reality, på Banditsagor och på Malmö dockteater som på kort tid har blivit något helt eget. Det finns inte ofantligt många grupper men de som finns fortsätter verka, ganska fritt och utan ängslan.
Malena Forsare.Bild: Peter Frennesson
Björn Gunnarsson, kritiker:
– Så vitt jag kan se så mår den riktigt bra. Det är en del grupper som inte är lika aktiva längre, men det kommer nya som som bryter mot gamla mönster på hela scenkonstområdet. PotatoPotato tycker jag är väldigt intressanta. Det finns Bombina Bombast. Det är inte traditionell dramatisk teater, inte den typen som man ser på Malmö stadsteater. Man blandar ofta många genrer och man är snabb på att fånga upp stämningar och tendenser i samhället.
Björn Gunnarsson.Bild: Sonny Thoresen
Boel Gerell, kritiker:
– Jag upplever att tillståndet för scenkonsten i Malmö är vitalt, med stabila institutioner som förvaltar sina uppgifter väl. Inte minst Skånes Dansteater har stått för ett konsekvent arbete under lång tid där man riktat blicken mot det egna fältet och ifrågasatt normer och gränser för dansen. Det ska dessutom bli spännande att följa utvecklingen på Malmö stadsteater under Kitte Wagners ledning och jag ser dessutom fram emot att se vilken riktning Unga teatern tar med Sara Cronberg som ny konstnärlig ledare.
Boel Gerell, kulturskribent.Bild: Lars Dareberg
Anders Aldgård, regissör och skådespelare:
– Teatern mår bra om man ser ur ett konstnärligt perspektiv. Malmö har alltid haft väldigt mycket, från de stora tunga institutionerna till en väl fungerande amatörteater och många fria grupper. Och även privatteater som har varit min sfär. Men teatern mår bra så länge det finns någon som tittar på och det är väl det som oroar mig. Hur teatern ska kunna hävda sig i detta enorma utbud av upplevelser som finns. Jag tror att man måste avsätta pengar till skolorna så att barn får lov att gå och se teater.
Anders Aldgård.Bild: Hussein El-alawi
Anna Lyrevik, teaterhögskolans rektor:
– Jag tycker att teatern i Malmö är livaktig, det händer mycket och det är stor variation och många experiment. Hela den här dockteaterbiten och dokumentärteaterbiten till exempel. Det finns många grupper som experimenterar med form och innehåll, som testar ramarna för vad teater kan vara. Både nu och i framtiden. Det tycker jag är jättespännande. Och då menar jag både innehållsmässgt och formmässigt.
Anna Lyrevik.Bild: Lars Brundin
Freja Hallberg, teaterchef PotatoPotato:
– Det känns som en mellanperiod där det avvecklas mer än kommer till. Å andra sidan är det många intressanta konstnärer som läser scenkonst på högskolan så jag tror det kommer en ny våg. Men det har varit en tillbakagång. Jag tror att det är kulturstödets fel. Det är svårt för nya grupper och göra något annat än ett projekt. Jag tror att det finns en idé om att Malmö är fullt av fria grupper som experimenterar. Men jag tror inte det.
Freja Hallberg.Bild: Alexandra Hall
Stefan Stanisic, konstnärlig ledare på Bombina Bombast:
– Jag tycker ju att Malmö har Sveriges bästa teaterscen, den hetaste kanske till och med i Norden. Det händer mycket här, både konstnärligt och forskarmässigt. Vi har många grupper som har samarbeten internationellt. Och jag tycker att det borde uppmärksammas mer. Malmö har också de coolaste fria teatergrupperna. Vi försöker själva ligga i framkant. Vi brinner för att utveckla den klassiska teatern till något dagsaktuellt. Inte bara ämnesvis utan även tekniskt.
Stefan Stanisic.Bild: Peter Frennesson
Mario Castro Sepulveda, kommunikatör Teater 23:
– Jag tror den mår bra. Det är Teaterns dag ett bevis på. Ingen annanstans finns ett sådant samarbete som Teaterns dag är. Och du kan vara med oavsett om du är en stor stadsteater eller en liten fri teatergrupp. Sedan har många grupper i Malmö sin egen lilla nisch. Så istället för att klaga på att det finns för lite resurser så är det som att Malmö går in för att inte "Do it yourself" utan "Do it together".
Mario Castro Sepulveda.Bild: Peter Frennesson
Hanna Nilsson och Anna Lindström, teaterstuderande på Fridhems folkhögskola:
– Jag tycker att Malmös teaterliv är rikt, det finns allt från stora föreställningar till monologer och mycket för barnen, säger Hanna Nilsson.
– Det är roligt att det finns så många fria grupper här. Så är det inte i Stockholm, säger Anna Lindström.
Hanna Nilsson och Anna Lindström.Bild: Peter Frennesson
Ulla Carlsson, inbiten teaterbesökare sedan många år:
– Det är verkligen ett rikt utbud i Malmö. Både av teater, dans och konserter. Jag var till exempel och såg Sven-Bertil Taube för lite sedan. Och sedan vi fick opera på Spegeln så har Malmö blivit ett strå vassare. Det är en upplevelse att se föreställningarna från Metropolitan i New York. Jag har själv varit där. Men det är trevligt att se i bioform också med intervjuer backstage. Det blir en mer komplett upplevelse.
Ulla Carlsson och Birgitta Christensson kommer just från ett öppet genrep på Palladium. De känner sig lockade av att komma tillbaka i höst och se själva föreställningen. Annars lovordar de Malmös teaterliv och tycker att biooperan på Spegeln har tillfört mycket.Bild: Peter Frennesson
De tolv platserna i Bombina Bombast nya studio intill Hipp blev snabbt uppbokade. Här skulle publiken få en virtual reality-upplevelse och uppleva att alla blev en och samma person. På bilden testar personalen VR-glasögonen.Bild: Peter Frennesson
Genom att kommentera på Sydsvenskan.se godkänner du våra regler

Regler för kommentarer

Välkommen att kommentera artiklar på Sydsvenskan.se!

Tänk på att:

  • Visa respekt för de personer eller företeelser som nämns i artiklarna.
  • Visa respekt för övriga debattörer.
  • Håll er till saken.
  • Spamma inte.
  • Inte skriva för långt. Över 500 tecken är det.
  • Dina kommentarer kan komma att användas på andra ställen på Sydsvenskan.se och Sydsvenskan papperstidning.

Det här är inte ok:

  • Kommentarer om etnisk tillhörighet, kön, sexuell läggning, politisk eller religiös tillhörighet om de saknar relevans i sammanhanget.
  • Rasistiska, homofobiska eller sexistiska yttranden eller budskap och sådana som hetsar mot eller uttrycker hat mot troende.
  • Kommersiella budskap eller marknadsföring, erbjudanden om pengar eller gåvor.
  • Upphovsrättsligt skyddat material som du själv inte har skapat eller har rättigheterna till.
  • Uppmaningar till brott eller agerande som strider mot svensk lag.
  • Hot, trakasserier och skvaller.
  • Att du utger dig för att vara någon annan existerande person.

Redaktionen följer debatten på sajten och förbehåller sig rätten att ta bort olämpliga inlägg. Användare som inte respekterar debattreglerna stängs av från möjligheten att kommentera artiklar.

Gå till toppen