Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

”Internationellt sett är vi svenskar ganska extrema”

Interkulturell kompetens är nyckeln till bättre affärsrelationer. Det säger Christina Rundcrantz, som nästa vecka föreläser i Malmö om svensk-fransk affärskultur.

Längre ned ger Christina Rundcrantz fem råd för svenskar som arbetar med franska företag.Bild: Sofia Beling
I vår går fransmännen till val, och vem som väljs till Frankrikes nya president kan ge en ny riktning åt Europa. Blir det aktuellt med en ”frexit”, där Frankrike siktar på att lämna EU? Eller stärks Paris som finansiellt centrum när Storbritannien lämnar?
Klart är att Sverige och Frankrike sedan länge har haft en stark relation när det kommer till ekonomiska frågor: Frankrike är Sveriges nionde största exportmarknad. De flesta svenska storföretagen finns etablerade där. Och i Sverige finns i sin tur omkring tvåhundra franska företag.
Men trots ett utvecklat samarbete skulle vi kunna bli ännu bättre på att förstå varandras affärskulturer, anser Christina Rundcrantz.
Hon utbildar företag i interkulturellt ledarskap för BBi Communication. Nästa vecka gästar hon Malmö för att prata om just svensk-franska affärsrelationer.
– Jag ska prata om det jag brinner för, nämligen hur vår kulturella bakgrund påverkar vår kommunikation och vårt beteende. Interkulturell kompetens är ett enkelt verktyg för att överbrygga skillnader, säger hon.
Hon delar upp det i tre stadier, där det första steget är att medvetandegöra sina egna värderingar:
Det är det viktigaste, att bli medveten om sin egen kommunikationsstil och vilka värderingar som ligger till grund för den.
Nästa steg är att skaffa sig kunskap om den andra kulturen, och tredje steget är att visa respekt och nyfikenhet för varandra.
Hon hårddrar det till att mångfald bara fungerar om alla delar finns på plats.
– Om man tycker ”jag är som jag är” och saknar lust att anpassa sig, ja, då kan homogena team faktiskt vara bättre.
Hon tror dock att det räcker långt med att syna sina egna värderingar.
– Svenskar har en tendens att tycka att ”vi är som folk är mest”, ganska lagom. Men internationellt sett är vi svenskar ganska extrema. Enligt World Values Survey är Sverige det land med mest informella och platta ledarskapsstrukturer. Vi är minst religiösa, och har extremt hög tillit till varandra och till myndigheter.
Värderingarna kan till exempel påverka hur svenska chefer ger order.
– Det är vanligt med en indirekt kommunikation neråt, till de anställda. Och en direkt kommunikation uppåt åt chefer, eftersom alla är så jämlika, säger Christina Rundcrantz.
Vad kan svenskar tänka på i affärsrelationer med fransmän?
– Vill vi göra dem nervösa i en förhandling? Då ska vi sitta stilla, tysta och bara nicka. I Frankrike är positivt att brodera språket och att bryta in i samtal, det visar tecken på intresse.
Och när det gäller ledarskap?
– Ett platt ledarskap har absolut sina vinster, men man kan samtidigt vara tydlig. Svenskar kan vara lite naiva i att vi inte följer upp om något blir gjort. Visa tillit, men gör uppföljningar.
I Frankrike läggs det också större vikt vid formalitet, titlar, vett och etikett. Men det är inte en avståndstagande formalitet, utan en som syftar till att skapa relationer.
– Relationer är viktigt för fransmän. Men det betyder inte att man måste hålla med varandra eller sträva efter konsensus. Om något är intressant debatteras det – varför ska man annars diskutera?

Tre steg för bättre affärer

1. Självkännedom. Förstå dina värderingar och din egen kommunikationsstil.
2. Läs på. Skaffa kunskap om företaget och affärskulturen du ska arbeta med.
3. Öppenhet. Var nyfiken och villig att anpassa din kommunikation.

Fem råd för svenskar som arbetar med franska företag

1. Prata mer. Det är inte fult att diskutera och avbryta, om det görs för att visa engagemang.
2. Tydligt ledarskap. Svensk konsensuskultur och konflikträdsla kan skapa otydlighet.
3. Följ upp. Visa tillit, men gör också uppföljningar.
4. Formalitet. Var artig, hälsa god morgon på kollegor och klä gärna upp dig litegrann.
5. Nätverka. Svenskar har generellt fokus på arbetsuppgiften, fransmän värdesätter också goda yrkesrelationer.

Föreläsning om svensk-fransk affärskultur

När: 4 april.
Plats: World Trade Center, Malmö.
Läs också ”Det är en vanlig föreställning att ens privatliv är privat”
Läs också Topplista: Så mycket tjänar svenska chefer
Läs också Vanligaste missbruken på jobbet – och hur du kan hjälpa
Gå till toppen