Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Digital uppstickare utmanar matjättar – lanserar tjänst i Malmö

Nu kan Malmöbor som inte hinner till sina lokala handlare få favoritosten och den färska fisken levererad till dörren. E-handelsföretaget Locals öppnar även i Malmö.

Sju delikatessbutiker är med från start och ytterligare två är på väg in. Nu erbjuds kunden frukt och grönt, kött, fisk, ost, drycker, specerier och konfektyr. Flera av butikerna finns i saluhallen men Locals är inte bundna till den.
Läs också Vinnarna av Digitala entreprenörspriset är…
Kunden gör sin beställning i telefonen eller datorn, från en eller flera av butikerna. Leverans sker mot avgift med cykel innanför Inre ringvägen i Malmö dagen efter beställning. Kunden kan också hämta de färdigpackade kassarna samma dag i butikerna och på så sätt slippa köer.
Produktchef John Elf lutar sig mot bra erfarenheter från en höst och vinter i Lund, mot svenskars stora matlagningsintresse och mot att allt fler handlar mat digitalt.
– De massproducerande är våra största konkurrenter, både stora matbutiker som Ica och företag som Mathem.se och Linas matkasse levererar ju hem numera. Det vi har är det lokala, småskaliga och specialistkunskapen. De lokala handlarna kan verkligen sin sak.
Inriktningen på delikatesser gör också att det lokala blir ett måste.
Läs också 50 citybutiker i Lund först ut med gemensam e-handel
Färsk fisk.Bild: Stefan Ed
– Vill man ha färsk fisk så kan den inte komma från Göteborg. Och mycket av det vi erbjuder finns ingen annanstans. Vår leverans är dessutom snabbare än de stora kedjornas. Vi tror att det finns ett intresse av att handla småskaligt, av relationen till handlaren. Vi vill erbjuda detta på ett enkelt sätt de dagar det inte passar att strosa runt på stan.
Locals tjänar pengar på att butikerna betalar ett slags provision och en fast avgift till dem. Kunden betalar samma pris för varorna som besökare i butiken gör.
Tidigare har Locals siktat på Helsingborg, men det finns just nu inte några konkreta planer att öppna i norra Skåne. All kraft läggs på Malmö och Lund ett tag och på längre sikt blickar John Elf och hans kollegor mot andra städer – kanske i Skåne, kanske storstäderna Stockholm och Göteborg.
Från bred till smal satsning: När Locals öppnade i Lund i augusti uppgavs det vara världens första city-e-handel och erbjöd handel från 50 butiker som inkluderade även mode, inredning och annat. Denna breda handel finns nu under lundcityhandel.se. E-handelslösningen är fortfarande Locals, men företagsledningen hoppas att någon lokal aktör, kanske kommunen eller handelsföreningen, vill ta vid framöver. Locals renodlar sin egen Lundasatsning på mat och delikatesser.
Gå till toppen