Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Olycksbussen godkändes på Mekka Traffics verkstäder i Malmö

Olycksbussen som körde av vägen i Härjedalen med tre dödsfall som följd underkändes två år i rad vid tre av Bilprovningens kontrollbesiktningar. Varje gång på grund av styr- och hjulproblem. Anmärkningarna släcktes två gånger av Mekka Traffic i Malmö, senast i december i fjol.

Tre personer omkom när den dubbeldäckade Setrabussen från Bergkvarabuss hamnade på sidan i ett dike på E45 utanför Sveg. Bussen har tre gånger på två år underkänts av Bilprovningen.Bild: Nisse Schmidt/TT
Den dubbeldäckare från Bergkvarabuss som körde av Europaväg 45 strax utanför Sveg var en känd problembuss. Den underkändes redan i oktober 2015 av Bilprovningen i Varberg. Fordonet fick ett föreläggande på grund av en glappande kardanaxelknut. Det krävdes en efterkontroll inom en månad för att inte bussen skulle få körförbud.
Redan efter två veckor släckte Bergkvarabuss anmärkningen själv genom att köra bussen till bolagets egen anläggning på Mekka Traffic i Toftanäs – den bussverkstad som HD och Sydsvenskan granskat i några undersökande reportage.
Ett år senare fick bussen en ny allvarlig anmärkning, nu hos Bilprovningen i Falkenberg. Besiktningsmannen hörde ett missljud från hjullagret på höger framhjul. Bara två veckor senare togs dubbeldäckaren till efterkontroll hos Bilprovningen i Varberg – där bussen fick en anmärkning för exakt samma sak. Under mellantiden hade bussen körts 569 mil.
– Det var ett allvarligt fel. Ett hjullager som riskerar att skära är inte så lyckat. Då stannar eller lossnar hjulet. Har man otur kan det leda till en allvarlig olycka, säger Bengt Andersson, områdeschef på Bilprovningen.
– Det allvarliga var ju att det rörde sig om hjullagret på ett framhjul. Där har man ju styrningen.
Var det exakt samma fel på bussen vid två besiktningar i rad?
– Troligtvis. Antingen misslyckades lagningen. Eller så lagades aldrig bussen, säger Bengt Andersson.
Lösningen på problemen blev att dubbeldäckaren åter kördes till Mekka Traffics verkstad utanför Malmö. Där släcktes Bilprovningens anmärkning den 12 december 2016 – tre månader före olyckan i Härjedalen.
Enligt Mekka Traffic bytte mekanikerna i Malmö ut de hjullager som blivit underkända i besiktningen.
– Jag har tittat på arbetsordern från verkstaden. Där ser man att det är åtgärdat, säger Simon Sandberg, presstalesman på Bergkvarabuss.
Olycksbussen blev på två år föremål för tre underkända besiktningar innan bussen godkändes på Bergkvarabuss egen verkstadsanläggning i Malmö.
Men flera av de mekaniker som HD och Sydsvenskan pratade med under granskningen berättar att Mekka Traffic i Malmö ofta godkänner trasiga bussar utan att reparera dem.
– De släcker tvåorna själv. Men de gör det jätteofta utan att ha gjort vid felet, säger en mekaniker.
– Bara 25 procent av reparationerna görs korrekt. I 75 procent av fallen myglas det, berättar han.
När vi skrev om detta för några veckor sedan sa flera av era mekaniker att ”det bara är en tidsfråga innan det händer en olycka.” En annan sa att ”en dag har man otur, då blir det riktig katastrof”. Vad säger du nu?
– Det här är en fruktansvärd olycka. Det är med en enorm sorg vi har nåtts av det här beskedet. Lyckligtvis är bussolyckor generellt oerhört sällsynta, säger Simon Sandberg.
Hur ser du på kopplingen till att olycksbussen åtgärdats och godkänts av verkstaden i Malmö?
– Jag ser inga som helst problem. Vi är ackrediterade och behöriga att göra detta. Vi skulle naturligtvis aldrig sätta ut en buss i trafik om vi hade minsta tvivel på att bussen är hundra procent trafiksäker, säger Sandberg.
Läs också Tio mekaniker slår larm: vi fuskar med Skånetrafikens bussar
Läs också Anställd: ”Det är bara en tidsfråga innan det händer en olycka”
Problemen med olycksbussen upphörde inte med Malmöturen. Enligt TV4 slog personal inom Bergkvarabuss larm så sent som i fredags om att dubbeldäckaren hade synnerligen dålig väghållning.
Enligt dessa uppgifter krängde bussen från sida till sida av vägen i farter på 70-80 km/h. Som en extra säkerhetsåtgärd inför avresan till Jämtland togs bussen in på verkstad.
Likväl fick den 62-årige chauffören i uppdrag att köra 59 skolelever och lärare de sjuttio milen från västgötska Skene till jämtländska Klövsjö.
Uppgifterna om att bussen underkänts vid flera besiktningar och att den inför färden från Skene haft extremt dålig väghållning är högintressanta för både polisen och Statens haverikommission.
Att bussen krängt från sida till sida också under färden har bekräftats av en skolelev, som satte på sig säkerhetsbältet mitt i natten sedan hon upplevt bussfärden som ovanligt vinglig och att bussen när som helst kunde välta åt vänster eller höger.
Bromsspår vid olycksplatsen och skadorna på bussen tyder på att farten plötsligt sänkts och att bussen därefter i relativt låg fart fallit ner i diket.
Polisens förundersökning leds av kriminalinspektör Urban Dahlbäck och går ut på att utröna hur olyckan gick till. Det finns en brottsmisstanke om vårdslöshet i trafik, vållande till annans död samt vållande till kroppsskada. Men varken busschauffören eller någon annan person inom Bergkvarabuss är delgivna misstanke om brott.
– Vi lägger pussel för att skapa en bild av vad som orsakade olyckan. Vi förhör alla inblandade, också på sjukhus. Samtidigt fortsätter den tekniska undersökningen av bussen, säger Marie Andersson, kommunikatör hos polisen i Region Norr.
Urban Dahlbäck tar hjälp av poliskolleger i Region Väst och Region Syd för att kartlägga vem som bär ansvaret för dödskraschen. Enligt Marie Andersson är protokoll från besiktningar, verkstadsbesök och "all dokumenterad information kring fordonet" av intresse för polisen. Dokumentationen av chaufförens kör- och vilotider hör också till utredningsmaterialet.
Blommor och tända ljus utmed vägen där tre personer dog i en allvarlig bussolycka på E45 mellan Sveg och Fågelsjö i Härjedalen i söndags morse.Bild: Nisse Schmidt/TT
I krishanteringen har Bergkvarabuss varit mycket aktivt. De allra första åtgärderna var att bolaget på sin hemsida lade ut ett beklagande från bolagets vd Göran Mellström. Samtidigt tog bolaget bort sin långa kommentar till de artiklar som HD och Sydsvenskan för tre veckor sedan skrev om den bristfälliga säkerhetskulturen inom Bergkvarabuss.
Bolaget såg också till att hämta hem chauffören från Härjedalen. Samtidigt kontaktade Göran Mellström Aftonbladet och Expressen för att vidarebefordra den olycksorsak som chauffören själv uppges ha angett: att han tappat kontroll över fordonet till följd av tjälskott längs vägen.
Den teorin granskas av både polisen och Statens haverikommission. Men enligt flera personer som studerat vägbanan vid och några hundra meter före olycksplatsen fanns det inga håligheter i vägen längs det avsnittet.
Statens haverikommission har haft två personer på plats i Härjedalen för att undersöka olycksplatsen. De har dokumenterat bromsspår, vägens utformning och bussens skador för att klarlägga vad som hänt. De har också studerat viktfördelningen. Hur många av bussens 59 passagerare satt på övervåningen?
– Vår undersökning utgör ett beslutsunderlag. Vi vet ännu inte om vi ska inleda en formell haveriutredning, säger utredningsordföranden Helene Magnusson.
Till skillnad från polisen är Statens haverikommission ointresserat av skuld och ansvar.
– Våra utredningar utmynnar alltid i säkerhetsrekommendationer för att undvika att allvarliga olyckor upprepas, säger Helene Magnusson.
Gå till toppen