Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Malmö

Peter Lübeck: ”Målet är att vi ska bli Europas ledande spelregion”

Hans farfar byggde broar i Norrland. Som ansvarig för Malmös första spelinkubator ska Peter Lübeck bygga södra Sverige till en ledande spelutvecklingsregion.

"Målet är att vi ska bli Europas ledande spelregion. Innan kändes det omöjligt, nu känns det bara svårt", säger Peter Lübeck som leder den nystartade spelinkubatorn Minc Game.Bild: Jenny Leyman
Massive Entertainment, Tarsier Studios och Mediocre – de framgångsrika studiorna i Malmö är flera. Peter Lübecks jobb har i snart två år varit att göra södra Sverige till en ledande hubb för spelutveckling.
Vid teakbordet inne på Mincs lunchhak Välfärden öppnar han stolt upp sin nyinköpta ryggsäck. Den har ett fack för termos, plats för vattenflaska, matlåda och tygpåsar.
Peter Lübeck har precis gått en kurs hos Gram, den förpackningsfria butiken i saluhallen, och lärt sig att tänka hållbart under vardagsinköpen. Numera ber han om take away-kaffet i sin termos och sushi i sin medhavda matlåda. Han har precis flyttat in i det nybyggda cykelhuset i Västra hamnen och har ”inte haft bil sedan han flyttade till södra Sverige”.
Den hållbara livsstilen kan verka otippad hos Malmö spelvärlds mesta frontfigur, men faktum är att den är ganska logisk.
– Jag dras till att optimera, effektivisera, hitta potentialen. På ett personligt plan handlar det om att leva hållbart, i Malmö om att optimera spelvärlden.
Det började uppe i Norrland. Född i Härnösand flyttade Peter Lübeck som elvaåring till Jämtland där pappa kommer ifrån.
– Pappa är hantverkaringenjör och farfar har byggt broar över hela Norrland. Riktiga broar alltså.
Mamma växte upp på Östermalm i en direktörsfamilj. Teatervärlden i Stockholm förde föräldrarna samman.
– De startade ett riktigt flummigt sjuttiotals-teaterkollektiv med folk från hela världen som skapade teater uppe i de norrländska skogarna. Min barndom är präglad av skådisar, kostymförråd och teaterverkstad.
Men det var en annan kulturform som fångade en ung Peter Lübeck.
– Jag har spelat så länge jag kan minnas, men när jag växte upp hade jag inga egna spel, det var mer böcker och teater. Så jag spelade hos kompisar, säger han och fortsätter:
– Det var kanske för att det var lite otillgängligt som det blev så magiskt.
Listan på barndomens favoritspel radas upp och Peter Lübeck berättar omsorgsfullt om allt från Broken Sword till Final Fantasy 7.
– Zelda till Super Nintendo. Första gången jag såg det var det "mindblowing”. Det är den typen av stunder som cementerat mitt öde och gjort spel till en självklar del av mig.
I gymnasiet ägnade Peter Lübeck projektarbetet åt att försöka bygga ett eget spel. Efter studenten bytte han bana och var under två år med och producerade en science fiction-film i Östersund. Den nådde aldrig vita duken, men ledde till något annat.
– Under den processen insåg jag att jobba kreativt, i team, där jag får projektleda ter sig naturligt och att det var det jag skulle hålla på med.
Men plattformen skulle vara spel.
Fast jag var varken programmerare eller grafiker. Däremot handlar speldesign om att ta fram idéerna.
Flyttlasset gick till Karlshamn för en då 22-årig Peter Lübeck. Men speldesignutbildningen på Blekinge Tekniska Högskola blev en besvikelse.
– Det fanns inte mycket koppling till verkligheten och vi träffade inga spelutvecklare från branschen.
Parallellt med studierna började han söka andra vägar för att lära sig. Tillsammans med en kursare fick han plats i inkubatorn Game Port, startade företag och utvecklade plattformsspelet Boingo.
– Det var lärorikt att bygga ett bolag, men ganska tungt och efter ett tag blev det dags att lämna Karlshamn.
Men vd:n till ett grannbolag i inkubatorn erbjöd honom jobb. Bolaget var Tarsier Studios.
– Jag sa att jag ger det sex månader.
Det blev fem år. Som projektledare, som studiochef, som ansvarig för etableringen i Malmö.
– Jag såg det jag trivs med på Tarsier – potentialen att förbättra någonting. Att optimera.
Peter Lübeck blev 2010 den förste på Tarsier att flytta ner till Skåne vid etableringen i Malmö.
– Jag köpte lägenhet i en stad som jag aldrig varit i. Jag tog två veckors semester och bara gick runt, gick på teater, museum, fikade. Sedan var jag kär i Malmö.
Men en spelregion var det inte han flyttade till.
– Jag tror att Tarsier var väldigt viktigt för Malmö som spelstad. Det var den första stora saken som hände utanför Massive – vi blev snabbt femtio anställda, utsågs till gasellföretag och fick Malmö stads näringslivspris. Vi visade liksom att det gick.
Under tiden på Tarsier började han arbeta ideellt med Game City som bildats för att göra södra Sverige till en spelregion. Samtidigt satt Tarsiers vd kvar i Karlshamn och Peter Lübeck växlade upp till studioansvarig i Malmö. Efter några år i Malmö anställdes en vd till kontoret.
– Då kände jag att det jag drivits av i flera år var klart. Jag kollade på mitt avtal som sa fyra månaders uppsägningstid och tänkte ”det är ju i mars - jösses, då måste jag göra något annat”.
Han sa upp sig. Och det blev ett års paus för att hinna backpacka i Japan, snickra i Jämtland och vandra i Nepal. När Game City sedan fick loss pengar till en verksamhetsansvarig stod Peter Lübeck redo för sitt nästa "optimeringsprojekt”:
Målet är att vi ska bli Europas ledande spelregion. Innan kändes det omöjligt, nu känns det bara svårt.
Det behövs affärsänglar, investerarnätverk, fonder och ett spelhus, säger han. En bra bit på vägen är den nystartade spelinkubatorn som Peter Lübeck har blivit programansvarig för. Förra veckan blev det sista bolaget klart för inkubatorn.
Du brukar säga att ”det bubblar i Spelmalmö”. Är det så?
– Det gör det. Men det är bubbel. Nu måste vi bygga regionens varumärke som spelhubb. I dag är bolagen och spelen kända, men inte regionen. Det ska vi ändra på.
Peter Lübeck, programansvarig för spelinkubatorn på Minc, Minc Game, som blir ett komplement till Mincs ordinarie inkubatorsprogram.Bild: Jenny Leyman
Fakta: Peter Lübeck
Aktuell: Programansvarig för nystartade spelinkubatorn Minc Game.
Gör också: Verksamhetsansvarig för den ideella föreningen Game City.
Ålder: 32 år.
Familj: Sambo.
Bor: Cykelhuset Ohboy i Västra hamnen, Malmö.
Favoriträtt: ”Har ju levt på Malmöfalafel, det åt jag senast i går.’’
Kopplar av: Meditation och yoga.
Fyra snabba: Det utmärker en bra spelstartup
1. Varför. ”Det är en sak att veta att man vill utveckla spel, en annan att fråga sig varför man vill starta spelstudio. En bra spelstartup kan svara på frågor som ’varför man startat bolag’, ’varför teamet ser ut som det gör’ och ’varför man vill utveckla just den typ av spel man valt att utveckla’.”
2. Uthållighet. ”Ett spel kan ta flera år att utveckla, och i dagens hårda marknadsklimat är det heller inte sannolikt att man drar in pengar på sitt första spel. En bra spelstartup är medveten om att spelutveckling är ett maraton, inte en sprint.”
3. Öppenhet. ”Spelbranschen har traditionellt präglats av rätt mycket hemlighetsmakeri, men i dag har man mycket mer att tjäna på att vara öppen och dela med sig av sin process och sina visioner, och att bjuda in communityn till att vara delaktiga i utvecklingen.”
4. Ödmjukhet. ”Det är viktigt att vara ödmjuk inför utmaningen att driva egen spelstudio, inför människorna man möter, inför sitt team, inför sina spelare och inför sina egna begränsningar. Det är så man bygger förtroende och skapar förutsättningar.”
Gå till toppen